< Tilbake til oversikten

Halspastiller?

Nordmørsloppa sa for siden:

Er så fryktelig sår i halsen...forkjøla .
Lurte på om det fins noen type halspastiller som er OK på lavkarbo..vil jo ikke ha noe som påvirker blodsukkeret...

Jeg har noen ricola urtedrops, men de inneholder aspartam, noe jeg har forstått er fy fy

hjelp? :confused:

index sa for siden:

Har forstått det slik at Fribol er helt OK. Det er også de som hjelper best av de jeg har prøvd, selv om smaken ikke er av de beste...

Kitt sa for siden:

Aspartam kan du da bruke så mye du vil!:)
Det er det samme som er i feks Cola zero.

Fribol og Melli drops fra apoteket kan også gjerne benyttes!

Det er sorbitol og xylitol (alle - ol) du skal holde seg unna!

Kitt sa for siden:

Finnes mange typer, ikke bare halstablettene.
Spejderdropsene er veldig gode og peppermynte og karamint og lakris og.....

Nordmørsloppa sa for siden:

ok! tusen takk for svar, da skal jeg holde meg unna ol`ene :)

M.L.E sa for siden:

Jammen Maltitol er jo ok og spise.!! ?

Kitt sa for siden:

Gir faktisk blodsukkerstigning hos noen, det også!
Man må rett og slett prøve seg frem!

Budeiea995 sa for siden:

Gir Maltitol blodsukkerstigning????
Blir så forvirra!!!!
Har kjøpt noen Atkinsbarer fra statene som jeg av og til tar en av for å dra litt opp på kaloriene de dagene det trengs. Kan DET være grunnen til at jeg står stille for tiden da? Arg!!

M.L.E sa for siden:

Hmm, Ja, vet egentlig det gir litt blodsukkerstigning. Men jeg går ikke på lavkarbo for å komme i Ketose. Altså jeg har litt mer enn 15 g karbo om dagen. Tror du fortsatt det er dumt og spise litt sjokolade med Maltitol i f.eks da innimellom? :)

M.L.E sa for siden:

Blir forvirret selv noen ganger altså.! :p

Kitt sa for siden:

Poenget er at blodsukkerstigning gir utskillelse av insulin og utskillelse av insulin gir fettlagring. For de fleste her er det jo nettopp det man vil ungå!
Litt maltitol en gang i mellom er ikke akkurat det som ødelegger alt i hvert fall!;)

Yrla sa for siden:

Sjokoladen søtet med tagatose er bedre med hensyn til blodsukkerstigning. Fåes på funksjonell mat og deres utsalgssteder.

M.L.E sa for siden:

Se der ja. Går litt rundt noen ganger. :p Kanskje ikke så lurt med den mørke Cloetta Sjokoladen alikevel da? Spiste litt mye av den i helgen :o Står jo at man bare får i seg 1 g karbo per 100. og Resten er sukkeralkoholer. Da Maltitol.

Men hvordan er det egentlig med de sjokoladene fra Cavalier da? Har tenkt på å bestille noen sånne. :) Det var vel kanskje Maltitol i de også.!? :rolleyes:

Har et spørsmål til om noen vet. Egentlig kanskje litt feil tråd og spørre det om men. På f.eks sjokolader da. Når det står f.eks 63 g karbo og hvorav 7 er sukkerarter og 42 er sukkeralkoholer. Også står det ikke noe mer. Hva er resten av karbo innholdet da?? :confused: Altså er det Stivelse? For det står jo ikke noe om Stivelse i ingrediensene. Så da skjønner jeg ikke hva det skal være. Noen som har litt mer peil? :) :D

Hamster59 sa for siden:

Aspartam er kanskje greit i forhold til lavkarbo, men forøvrig er det et dårlig alternativ. Det ble godkjent av folka til George Bush sr, til tross for at fagfolk ikke anbefalte det. Men advarslene til tross, aspartam ble godkjent. Nå er det kanskje ikke de store mengdene aspartam i halspastiller, men om jeg kan velge, foretrekker jeg xylitol. Problemet her til lands er at vi har få alternativer, man må som regel velge mellom aspartam og xylitol, hvilket jeg vil karakterisere som et valg mellom pest og kolera.

Kitt sa for siden:

I det siste nr til Diabetesforbundet, skriver de om at aspartam nok en gang er godkjent, denne gangen av EUs samlede ekspertgruppe. Denne gruppen har blant annet sett på forholdet mellom aspartam og hjernefunksjon, metthet og appetitt, fordøyelse, diabetes, skader i arvemmaterialet og om inntaket øker risikoen for kreft.
Det ble ikke funnet noe som fikk EUs matmyndigheter til å endre sin oppfatning om at aspartam er uskadelig.

Yrla sa for siden:

Hadde de en oppfatning om at det var skadelig før, altså?

Kitt sa for siden:

Nei, de mente at det var uskadelig og fikk bekreftet dette!

Men mange er fortsatt av den oppfatning at det er så skrekkelig skadelig på en aller annen måte!

Yrla sa for siden:

Ok. Godt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.