< Tilbake til oversikten

Lesestoff om lav-karbo/GI hos barn

MHM sa for siden:

Tenkte vi kunne lage en egen tråd under "Barns kosthold" der vi kan utveksle litteratur, bøker, artikler, lenker til avisomtale m.m. som gjelder kosthold hos barn. Så dersom vi fra nå av leser noe på en nettavis som gjelder dette - klipp inn i denne tråden til alles glede!

Jeg starter med omtale av en vitenskapelig artikkel angående forebygging av overvekt hos barn/ungdom. "New research shows a reduced-glycemic-load diet that emphasizes foods with a low to moderate glycemic index and allows children to eat until they're full was more effective than a traditional low-fat, calorie-restricted diet in helping obese children shed pounds and slow the progression of insulin resistance, a risk factor for diabetes." Les mer på:
my.webmd.com/content/Article/72/81709.htm

MHM sa for siden:

Og hva med å bytte ut noen av karbohydratene med fett hos barna også:

Lest i Aftenposten 27.01.04
Forskning fra USA kan tyde på at fettsyrebehandling og behandling med vitamin E kan minske symptomer på ADHD hos barn.

Forskerne har studert virkningen av langkjedete fettsyrer og vitamin E på barn med ADHD-symptomer. Alle barna hadde i tillegg tørr hud og var ofte tørste. Av de 50 som deltok i den fire måneder lange studien, ble 75 % såpass bra at de ikke lenger falt inn under de diagnostiske kriteriene som gjelder for ADHD. I Norge skal Senter for leseforskning på Sola gjøre en eksperimentell undersøkelse med fettsyrebehandling til høsten.

mofe sa for siden:

Så bra tråd! Bringer den opp igjen, jeg :)

Leste forøvrig i denne månedens mat&helse om autisme og fettsyrer..

elian sa for siden:

Jeg vil ikke akkurat ANBEFALE denne linken, men jeg lurer fælt på noe her: www.salongen.no/html/overvektigbarn.htm

Lag mager og næringsrik mat.
Spis mer ris og poteter og mindre pasta.

HVA?? Mindrepasta og MER potet og ris???? Hva skal det være godt for?? :confused:

Ellers har jeg disse linkene: (De er ikke direkte lavkarbo, men de handler og barn og unge og om kosthold og aktivitet...

www.unn.no/om/internavis/pingOvervBarn.htm

www.helsenytt.no/artikler/fysisk_aktivitet_unge.htm

www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=52&joinid=-1&parentid=37

www.baby.no/helse/barnesykdommer/fedme/

www.ba.no/nyheter/article1421796.ece

www.mozon.no/vekt_og_kosthold/andre_saker/skj_nner_ikke_at_barna_er_tjukke?PHPSESSID=49ee7acf11ba4cef78ea9cd472c3feba

www.goboken.no/templates/Page.aspx?id=1537

www.dagbladet.no/dinside/2001/06/19/264636.html

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=34935

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=34603

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=34932

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=34594

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=34740

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=34800

mofe sa for siden:

WOW, elian! Kjempebra!! :_punk:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.