Virker som de prøver å slakte dette fordi flere og flere spiser nå lavkarbo, og andre taper på dette. Jeg driter i hva andre skriver, så lenge jeg føler meg vell med dette.
Jeg blir også ganske forvirret av at så mange blir så intenst aggressive angående hva andre velger å spise. :rolleyes:
Men sånn i hverdagen virker det ganske beslektet med reaksjonene jeg fikk da jeg sluttet å drikke alkohol. I det tilfellet handlet det slett ikke om ideologi eller noe sånt, jeg ble (blir) rett og slett kjempesyk av alkoholholdige ting, så det var jo ikke noe valg. Det blir jo ikke noe å hygge seg med når man bare må gå og legge seg etter fem minutter, liksom. Men dette var det overraskende vanskelig å finne forståelse for blant enkelte. Selv om jeg forklarte at jeg avsto fordi jeg ikke ville bli kjempesyk, oppførte noen seg som om jeg hadde angrepet deres valg - jeg fikk høre mange hissige forsvarstaler for fredagspilsen og middagsvinglasset og altmulig, helt uten at jeg på noen måte hadde gitt uttrykk for at dette var feil eller galt... de oppførte seg likevel som om jeg skulle erklært meg selv avholdsmann og rynket på nesen over deres drikkeglass.
Tror det er en veldig menneskelig greie å automatisk gå i forsvar når noen andre velger noe annerledes - man er redd for at ens egen livsstil skal utfordres, eller noe slikt. Hvorfor avisene er så opphengt i kosthold og diett og lavkarbo for tida er det mange teorier om, og jeg personlig tror det handler mest om at folk elsker å krangle, og alle liker å lese at de har rett, og det er mer sannsynlig at noen kjøper avisa istedet for å bare stirre på forsida hvis de planlegger å gå og veive med avisa under nesa på noen de vil bevise at tar feil, hehe. (For meg virker det ganske usannsynlig at avisoppslagene faktisk har noen agenda om folkeopplysning eller å fremme folkehelsa, altså... Sånt selger vel ikke aviser. :cool:)
Manglende kunnskap fører til slike artikler dessverre. Siden man heller ikke kan kommentere, vil det bli stående som en slags sannhet som mange føler seg tvunget til å etterfølge.
Som det sies, har man lest seg opp på lavkarbokosthold og funnet en balanse i matinntak som gjør at man går ned i vekt/stabiliserer vekten uten sult og ubehag, samtidig som man spiser variert med grønnsaker og gode protein- og fettkilder er det ingen argument som holder når man sier at man kan få "mangler" av å spise lavkarbokost! Det er nok her problemet ligger etter min mening - altfor lite kunnskap og ikke minst ikke helt oppdatert på nyere forskning.
Imens vil vi som spiser lavkarbo fortsette og fortvile over at vi blir trakassert og uthengt som "fanatikere"...
En manglende forståelse av at vi har forskjellige kropper er tydelig tilstede også i denne artikkelen :) Jeg driter i hva staten sier, jeg holder på å spise meg frisk med kosthold etter eget valg uansett ;)
Det er vel en test som skal vise at "vi fantastiske lavkarbofolk" lett synker ned på deres nivå:) og vi går i fella. Åååh, så DUMME, kunnskapsløse og håpløse alle andre er asså.:o
Diettkrig har det jo vært lenge. Ekspertene står på hver sin side og angriper den andre siden. Høykarbosiden føler seg truet og er lei av alt maset, mens lavkarbo prøver å få sitt budskap gjennom og kvitte seg med dårlig forskning. Det er også mye stolthet ute og går. Når man har anbefalt en ting i mange, mange år så er det ikke bare bare å plutselig skulle anbefale noe annet. Blir man holdt ansvarlig for de dårlige rådene tidligere? Så derfor tror jeg at rådene blir gradvis forandret. Gi det 10-20 år så skal du se at det er LCHF som råder.
Jeg trodde også at lavkarbo var noe tull før jeg satte meg inn i det. Ikke spise brød, pasta, ris og sånt? Herregud, hva søren skal man spise da?!? Heldigvis er jeg en vitegjerrig person så jeg googlet det og fant dette forumet og jeg fant ketolysekuren og leste og leste og leste.
Det merker jeg tydelig flere steder i samfunnet. Jeg er aktiv bruker på blant annet fitnessbloggen, også der diskuteres lavkarbo vs andre "dietter". Så lenge diskusjonen blir holdt på et saklig nivå og ikke begynner med "de som følger det og det er såå dumme" så ser jeg på diskusjonene som en mulighet for å gi bort kunnskap og ta imot ny kunnskap:)
Vi mennesker skal visst være den smarteste skapningen på denne planeten, men vi er den eneste arten som ikke engang vet hvilken mat vi skal spise..? :D
Jeg kjenner meg igjen i det 157 cm skriver, for jeg sluttet nemlig å spise kjøtt i et års tid. På grunn av egne prinsipper og samvittighet, hovedsaklig, men også på grunn av de helsemessige og klimatiske gevinstene. Jeg vet hvor mye mer kjøttproduksjon veier enn produksjon av andre matvarer.
Jeg følte selv jeg hadde tungtveiende argumenter, men selv rundt middagsbordet de gangene jeg var på besøk hos foreldre, ble jeg konfrontert med dette - på tross av at jeg allerede hadde forklart meg flere ganger før.
Jeg hadde også en venn som hardnakket påsto at man ble syk av å ikke spise kjøtt, og direkte mislikte meg i lange tider, helt til det kom fram at han hadde vært i kontakt med en fanatisk veganer som hadde kritisert ham i lunsjen for å spise kjøtt, og min venn var redd for at jeg også skulle begynne å "omvende" ham. Så det var vel ikke så mye redselen for salat, som irritasjonen og frustrasjonen over å bli belært om hva han helst burde spise.
Som med lavkarbo, så forsøkte jeg aldri å dytte mine meninger på noen.
Jeg har venner som sliter med vekta, men jeg er ikke interessert i å være noen ernæringsfysiolog for dem, de er oppegående mennesker og hvis de vil forsøke noe annet enn knekkebrød så er jeg helt sikker på at de kan finne veien til lavkarbo på egenhånd. Grunnen til at jeg holder meg unna, er selvfølgelig at jeg så sterkt misliker at folk legger seg oppi hva jeg spiser (i dobbelt betydning, haha), og jeg skulle ønske allle andre kunne gjort det samme.
Dessverre virker det som om at det gjeveste en kan gjøre er å sitte og glo oppi maten til alle andre, og kritisere nord og ned alt de skulle finne på å putte i munnen - samme hva det skulle være. Og nå har vel turen kommet til å ta lavkarbo opp på et riksdekkende nivå. Men det kan jo være at fokuset får folk til å ville finne ut mer, dog, det er kanskje ikke de mest kunnskapslystne som kjøper VG..
Trist at man tror at lavkarbo betyr ingen grønnsaker... enda tristere at man heller skal være HØFLIG enn å spise seg frisk...jaja, janteloven om igjen ;)
Men det skal sies at dette går begge veier. Det er jo bare å se på den agresive tonen enkelte her inne får når noen foreslår en annen løsning en lavkarbo. Jeg tror nok mennesker generelt, og uavhengig av kostholdsgren, ikke liker å få høre at det kanskje finnes en annen (og noenganger bedre) løsning en det de selv har kommet fram til.
Jeg tror ikke nødvendigvis at den som roper høyest, oftest og med sintest stemme er den som blir hørt. De fleste mennesker har en aversjon mot fanatisme, og dette er kanskje noe begge leirer bør tenke på.
Hihi. Om høfligheten fører meg i en tidlig grav - ja, så får det heller være med høfligheten. :D
Sa hun som nå har så jevnt og fint blodsukker at hun rett og slett ikke klarer å hisse seg opp over sånt lenger.:rolleyes: Jeg synes bare det blir absurd og klarer ikke å ta det alvorlig.
Lavkarbo er liksom ikke å leve på "fløte og bacon"... om man tror det så er man rett og slett like mye på feil jorde som de som mener at "pasta er næringsrik mat". :p
Jeg spiser min mat i stillhet og konstaterer at det er ikke min promp som stinker i heisen. ;)
Om alle bare kan gjøre det som passer dem selv best, opplyse og ikke belære, søke kunnskap istedet for å slå ned på alt som er nytt.... her er plass for alle retninger. Men det ser ut til at jeg kan ha funnet min. kose seg med deilig mat
Jeg stemmer for at de ikke skal gi vegetarianernes mat til maten min, så blir det miljøvennlig! Og fatisk så er ikke vegetabilsk alltid så miljøvennlig. Tror det var soya som krevde mye energi for å så, høste og slikt. La dyrene gresse i terreng som ikke egner seg til dyrking! Her bygda mi er det masse bønder, men alle sammen driver med kjøtt-, egg- og melkeproduksjon. Noe annet lønner seg rett og slett ikke her siden det er lite som er flatt og det er masse, masse, masse stein i morenjorden så det må litt jobb til for å få en flat flekk dyrkbar. Så det gjøres bare til eget bruk. Men dyrene går i det ulendte terrenget med bakker og kratt og steiner og gresser.
Ikke spiser grønnsaker ?? HAHHA.. Vi spiser vel mere grønnsaker en de som ikke lever lavkarbo. Vi tilbereder grønnsaker på forskjellige måter, vi har ikke poteter og dermed mere grønsaker eller salat. Spise seg mett på biff, Jeg har mere grønnsaker på tallerken enn jeg har kjøtt altså. :p
Synes det er bra at det blir litt blest om dette, jeg. Debatten har liksom vært litt lunken her i Norge i forhold til Sverige. Nå er det mange som skyter mot lavkarbo, og jeg håper de som forsvarer lavkarbo blir hørt de også. Jo mer debatt det blir - jo flere blir oppmerksomme på at det finnes et alternativ til høykarbomat. I denne krigen vil jeg ikke stå på sidelinjen å være nøytral, for å si det sånn. :lol:
Det hele artikkelen bunner ut i er jo selvfølgelig at pasta-, ris- og sukkerindustrien taper masse penger på oss som lever lavkarbo. Blir ikke penger i kassa av at folk ikke trykker i seg sukker ol lenger :) Så i avisen forrige uke at meieriene tjener bedre mens pasta, ris og sukker salget stuper!!! Veldig festelig lesning spør du meg!! :D
Jeg håper (og tror) at særlig sukkerbransjen taper penger uansett om vi spiser lavkarbo eller ei. Det betyr nemlig at folk generellt er flinkere til å spise ren mat (uavhengig om det er lavkalori/lavkarbo/raw-food/"vanlig"):D
Enig i konspirasjonstankegangen. Jeg tror motstanden mot lavkarbokosthold på et høyere plan handler om økonomiske interesser. Tenk om alle sluttet med junkfood og godteri, brus, rotgrønnsaker, kornprodukter osv. Det vil gå utover bønder og matprodusenter - hele næringer ville måtte legge ned og folk ville miste jobbene sine - og det ville gått utover sykehusene og medisinprodusentene, som naturligvis taper på at folk er friske. Sånn sett er det vel i statens interesse at folk spiser drittmat og blir fetere og sykere.
Et siste spark før de gir seg. Å ta til seg ny kunnskap som rokker ved den gamle tro er ikke ønskelig for mange. Det er et uromoment. Det går over. De vil følge omsider følge med. De må bare overbevises først. Ingen vil bli med på en ny bølge som fører menneskene videre om de ikke skjønner logikken i den.
Jøss, det var noe av det mer unyanserte jeg har lest om lavkarbo på en stund. Oppfatter det som ren skremselspropaganda, og er veldig overrasket over at noe slikt kommer fra offentlige myndigheter.
Irriterende at man ikke kan kommentere saken, men her er i hvert fall tilbakemeldingsskjema - bruk det gjerne for å si hva du mener om artikkelen.
Åh, det drømte jeg om mange ganger i sommer; tenk om noen kunne laget en god lavkarbo-is på fløte og for eksempel stevia... Den hadde garantert solgt godt når så mange har fått øynene opp for lavkarbo. Kanskje vi bør dra i gang en runde med mail til Henning Olsen/Diplom-Is? :p
Samme erfaringer som deg ang lavkarbo, OG bakovervendt sikring av "store" barn i bil... Folk går rett i forsvar. (Har mine bakovervendte så lenge som mulig; dvs til de har vokst ut av det største setet)
Jeg merker at det begynner å provosere meg noe voldsomt alle disse artiklene HVER ENESTE dag! Hovedsakelig er det all feilinformasjon i anti-lavkarboartiklene som provoserer meg mest - av typen "mettet fett er farlig og du kommer til å dø i morgen av tette årer", men også pro-lavkarbartikler inneholder en masse "propaganda" og spesielt der f.eks Hexeberg får uttale seg og hvor hun er så bastant på at 40 gram karbohydrater liksom er det aller aller beste for alle.
Gi meg en journalist som greier å vinkle hele kostholdsdebatten til noe seriøst og nyansert og du skal få se en sjokkert Cherry. Men det selger jo ikke aviser:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.