< Tilbake til oversikten

Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Kanutten sa for siden:

Klippet fra nettavisa.. Kan noen vær så snill å svare på dette????

smgj sa for siden:

Nei - det der er bare for dumt...
Les for eksempel hvordan kolesterol er nødvendig for hjernen...
www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201109/dementia-and-other-stories-how-saturated-fat-is-good-you

OG hvor alle de livsviktige næringsstoffene i melmat er - det lurer jeg virkelig på. Kan noen peke på dem? Værsåsnill?

Jeg skjønner heller ikke hvordan evolusjonen kan ta så feil altså... at morsmelk er full av fett når ungene blir fete av fett... (Advarsel: setningen kan inneholde en viss grad av oppgitt ironi).

Det jeg KAN være enig i er at man bør være forsiktig med streng lavkarbo til barn... Og så savner jeg én ting i alle disse diskusjonene... Hvor er fisken hen? Og hvorfor insisterer man på at lavkarbo utelukker grønnsaker? Kan ikke disse "ekspertene" peke på hvilken lavkarbo filosofi det er som sier at man ikke bør spise grønnsaker? Forøvrig er jo "journalistteknikken" kjent - man setter opp en stråmann, tillegger den egenskaper og slår den i filler. I stedet for å sette seg inn i motpartens sak.

Nerthus sa for siden:

Har svart - du kjenner meg på "engleansiktet" ;)

Nerthus sa for siden:

Sofie Hexeberg var invitert til å stille til debatt på godmorgen norge i morgen tidlig kl 7 - men ingen motstandere ville stille opp...

Bik sa for siden:

Det sier jo ganske så mye. De er nok redd for at argumentene deres blir slått i hjel.:rolleyes:

Lulla84 sa for siden:

Tull ball.. Min sønn har adhd, og bruker nå ikke medisiner pga "lavkarbo" han lever mere kjernesunn, som har mye likhetstrekk med lavkarbo. Men han spiser ris og pasta i små mengder, og da helst glutenfri pasta.

Jeg er så lei av disse som skriver om dette i aviser osv, og lurer på om de faktisk har spurt hvordan helsen er til de som lever på dette ?

smgj sa for siden:

Var et innslag i God Morgen Norge i dag. En lege som var bekymret for kolesteroløkningen blant lav-karbere. (Først og fremst strengt lavkarbo da).
Men

• samtidig fremhevet han planteoljer som sunt fett
  • differensierte ikke på kolesteroltyper
    ... Alt det gjør at jeg tror han er lite oppdatert på sitt fagfelt - eventuelt bare leser forskning som sammenfaller med sitt syn.

Georgine sa for siden:

Det er ingen av motstanderne som har greid å stå opp på den tiden, de er jo ikke helt i form :flåser:

Nerthus sa for siden:

Jøssda, SLIKE får slippe til mens Sofie fikk beskjed i går kveld om at ingen ville stille opp til debatt? Hvorfor lager de ikke et innlegg om Sofie?
Har de forresten tall på at lavkarbere har høyere kolesterol enn andre - og for guds skyld, det er vel nå avklart en gang for alle at lchf IKKE gir høyere kolesterol? Kunnskapsløshet fra ende til annen... HELDIGVIS er vi nå mange med mye mer kunnskap enn de såkalte ekspertene som er i mot lavkarbo - så til syvende og sist vil sannheten seire ;)

Lulla84 sa for siden:

:lol:

Chamomilla sa for siden:

Den tanken slo meg også! :D

Og de rikshospitalforskerne - skulle ønske de kunne tallfeste hvor mange lchf-folk de fikk på operasjonsbordet i forhold til hclf-folk. Blir førstnevnte høyere skal jeg selvfølgelig være ydmyk og vurdere å begynne å spise masse grovt brød med en anelse soyamargarin på og litt magert protein..:rolleyes:

krokodillen sa for siden:

Hihi, ja, jeg var også stuptrøtt hver morgen før. På det o så anbefalte "normale" høykarbo-kostholdet. Sånn går det når man spiser grove kornprodukter :o.

Linjemannen sa for siden:

Tunnelsyn og innsnevret synsfelt er skumle greier - enten en nå påberoper seg å være ekspert eller en kun spiser spikersuppe...

Det er medias utstrakte forkjærlighet for aboslutter som får ellers fornuftige folk til å fronte de mest absurde påstander. Det verste av alt er at det hoppes glatt bukk over alle forbehold og individuelle forskjeller. I hvertfall om journalistene får styre ordskiftet.

Lavkarbo er like skummelt som å stå på ski. Men det er ikke like skummelt som å hoppe i Holmenkollen på langrennsski. Men sånn høres det nesten ut når lavkarbo-motstands-ekspertene forteller om bacon og fløte og om fraværet av grønt og fiber.

Selv om lavkarbofolket har rett - så er det lov å ta litt pent for dem også. Altså - fokusere på fet fisk, snakke pent om grønnsaker som tomater, squash, paprika, hylle chilli, hvitløk og ingefær. At en helst vil ha orginalvarene - fløte, rømme, creme fraische f.eks. - betyr ikke at en skal fråtse i dem. 99% av dem som sverger til lchf har jo nettopp tatt et oppgjør mot et moderne kosthold som fråtser i sukker og mel! Det er jo ikke slik at lchf-folket har erstattet den svære posen med godis og brusen på lørdagskvelden med et halvt kg frityrstekt bacon og en og en halv liters flasker med fløte...?

De fleste som velger lavkarbo-kosthold spiser naturlig nok mer fett enn før - et sted må jo energien komme fra. Men - det betyr jo ikke at folk på lavkarbokosthold super i seg mange 1000 kcal mer enn de har behov for. Det har jeg tilgode å høre om. Og - jeg tror ikke noen av lavkarbo-motstands-ekspertene har hørt om det heller. De snakker ut i fra bedre vitenede og konstruerer opp tenkte tilfeller.

Lavkarbokosthold er foreløpig såpass nytt at de som velger det har helt bestemte motivasjoner for å prøve å tilpasse seg det. Det kan være diabetes, det kan være vektproblematikk, allergier m.v. Det leses bøker, det chattes, blogges og skribles på forum - alt for å øke bevissthet og kunnskap om fysiologi og ernæringsmessige sammenhenger. En regner ut antall gram, antall kcal, energikilde-prosenter og gudene vet hva. Det finnes vel ikke noen som er så kostholdsbevisst som lchf-folket.

Jeg tror - og det er bare min påstand - at det er ytterst få i lavkarbo-klanen som spiser uforholdsmessig store mengder med fett. De fleste spiser det de trenger ut i fra energibehov - and thats it. Når det kommer til sukker og mel-klanen så stiller det seg ganske så annerledes. Faren for å overspise er jo beviselig mye større om du har et blodsukker med voldsomme svingninger.

nightly sa for siden:

Er det virkelig ingen av dere som stiller spørsmål med å sette (friske) barn på streng lavkarbo? Et barn er IKKE en liten voksen.. Bare det faktum at dette kostholdet ikke er så mye forsket på i forhold til mye annet, er dere ikke LITT skeptiske en gang på hva langtidsvirkningene kan bli for små barn som spiser lavkarbo? Ungene trenger mer enn hva vi gjør, de er utrolig akrive og hjernen og kroppen utvikles og vokser hele tiden.. Syns dere ikke at det er urimelig om de skal måtte gå med kvalme, slitenhet, dårlig mage, osv fordi mamma og pappa spiser lavkarbo?
Jeg spiser lavkarbo selv, men ikke kul om jeg "tester ut" det på ungene mine altså.. (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om å stappe i de sukker og haugevis med stivelse)

nellie sa for siden:

Jo, det er vel mange som stiller spørsmål ved det? I alle diskusjoner ang dette temaet her inne er det type 3-4 som ikke ser noe problem med det og ørtitusen som ikke helt ser poenget.

Lilleberta mi spiser lavkarbo, men det er da ingen diett. Det er sånn det blir. Byr meg litt imot å koke ris til henne, bare fordi at hun ikke skal spise lavkarbo. Det blir knekkebrød isteden for brød, fullkorn isteden for ikke-fullkorn, masse grønnsaker, fisk og endel fett. Det stiller jeg ikke noen spørsmål ved:)

I barnehagen er det frukt og havregrøt og alt det "vanlige. Ville ikke falle meg inn å sette henne på noe slags diett:)

Nerthus sa for siden:

Jeg har heller ikke særlig tro på å sette normalvektige, friske barn på EKSTREM lavkarbo. Men etter å ha satt meg godt inn i hva lavkarbo innebærer, og ikke minst alle variantene man kan velge mellom, ser jeg som Nellie sier ingen problem med å kutte ris og pasta om barnet heller spiser grønnsaker... Ketogene dietter er også her inne anbefalt for de med stor overvekt og for de som faktisk blir friskere av vondtene sine ved og redusere kh-inntaket så mye. Noen barn som har normalvektige søsken sliter også med kraftig overvekt selv om de spiser det samme, disse ville nok også ha godt av å redusere karbohydrater fra både sukker og stivelse og spise renere protein- og fett kilder, litt frukt og masse grønnsaker. Heller det enn å om 15 år måtte behandles med medisiner for metabolsk syndrom/diabetes 2 :)

INGEN har vondt av å kutte kraftig i sukker og stivelsesrike matvarer som kun inneholder energi og ellers lite næring!

nightly sa for siden:

Nei det er jo klart.. Men jeg tenker på de som ikke gir de fullkornspasta, eller knekkebrød, eller noe annen "fy-mat" men kjører på med streng lavkarbo, fordi "ALLE har godt av det".. For jeg merker jo selv at jeg ikke har vært helt på topp etter jeg byttet til lchf, og at et voksende barn skal gå sånn... Nei det syns jeg ikke noe om..
Og jeg reagerer på at mange her inne konsekvent avviser all kritikk om lchf.. "tullball" "vrøvl" "legene aner ikke hva de snakker om"
Nå er ikke jeg en ekspert heller, men jeg vil tro at den norske legestanden vet litt mer enn en gjeng som har lest seg opp på nettet... Og informasjonen de får kommer jo fra, nettopp, de som har tjent seg rike på bøkene de har skrevet om dette kostholdet....

Misforstå meg rett, jeg har tro på at lchf kan hjelpe mange og at det er det rettr for mange, men jeg liker ikke at alt annet blir avfeid og lchf blir sett på som det eneste rette..Det finnes x antall milliarder mennesker på jorden, og det finnes like mange individuelle forskjeller.. Det som funker for deg, funker kanskje ikke for naboen.. Ingenting er svart hvitt.. Ei heller lchf :)

smgj sa for siden:

Tanken min oppi det er - vi ser jo hvor bra myndighetenes kostholdsråd virker... siden 50-tallet har jo livsstilssykdommer og overvekt eksplodert. Jeg kan ikke tenke meg at ALT har sin basis i mer stillesittende jobb. Noe må også ha sin basis i kosten. Og da tror jeg nok det er tryggere å vende tilbake til et kosthold som vi har brukt noen 10tusen år på enn "sunne planteoljer" og "korn i bøtter og spann". (Det kornet har vært modifisert på så mange måter siden 50-tallet at det knapt nok har et protein til felles med det kornet oldeforeldrene våre dyrket.)
Jeg hadde ikke hatt en tøddel problem med å gi unger lavkarbokosthold uten yoplait/sprett, men med tyrkisk youghurt (om de tålte melkeprodukter) og uten kornvarer, men med masse grønnsaker og rent protein.

Både meg & moren min fikk autoimmune sykdommer i ganske ung alder. For min del er det (nå, sett i bakspeilet) en tydelig sammenheng med korn... Moren min døde og jeg har sterk mistanke om at feil-/underbehandling av hennes autoimmune sykdom - som godt kan være grunnet i samme intoleranse siden vi tross alt deler mange gener - hadde skylden for en haug med følgesykdommer. Hadde jeg vokst opp med et lavkarbokosthold kunne jeg ennå vært frisk. Det er noe jeg unner barn.

Streng lavkarbo som i "slavisk under 20-30-40-50" hadde jeg ikke pålagt noe barn. Men jeg husker at druer og barnetimegodt var helgekos hjemme... at det var epler, banan og appelsiner til hverdags og at en 0.33 flaske med brus kun var til bursdager, påske eller jul. Og jeg husker ingen overvektige barn på min alder på barneskolen. Var det et sammentreff?

nellie sa for siden:

Det er nok mest folk uten unger som sitter og skriker høyt om hvor flott ketogen kost er for barn. :) Føler ikke det er noe særlig problemstilling her inne lenger egentlig. Var ekstremt en periode..

Nerthus sa for siden:

Jeg opplever ikke at mange lavkarbotilhengere er så bastante som du sier her :)

Her blir jeg litt provosert: Hvordan vet du at den informasjonen som kommer fra lavkarbobøker ikke er "god nok" som argument mot mange av påstandene som disser lavkabo? For min egen del har jeg ikke bare lest bøkene om lavkarbo - som "noen" tjener penger på (jeg har også gått på flere Grete Roede kurs - som også noen tjener penger på, jeg har også vært medlem av VGs vektklubb, som er VGs nest største inntektskilde...) Jeg har i tillegg lest meg opp på forskningsrapporter vedrørende en del av de feilaktige påstandene som verserer i media. Og du, JO faktisk mener jeg at jeg i mange tilfeller KAN mer enn de såkalte ekspertene som ikke er oppdaterte innen nyere forskning! Jeg har nemlig satt meg godt inn i BÅDE "normal kost" OG lavkarbokost. Det å si at kroppen TRENGER karbohdyrater er helt feil feks. Kroppen trenger GLUKOSE - men den kan fint produsere denne selv. Noen tåler ikke ketogene dietter med lite karbohydrater, men innen lavkarbo er det fleksibilitet som gjør at man kan spise så mange kh man selv føler seg komfortabel med - gjør ikke det at lavkarbo egentlig passer for alle som ønsker seg en frisk og normalvektig kropp?

I tillegg går det også nå - sist i VG i går - påstander som at høyfettkosthold (med lite kh vel og merke) gir hjerte- og karsykdommer. Dette er direkte feil, en metaanalyse av over 20 studier som gikk over 5-23 år som involverte nesten 350 000 mennesker har konkludert med at det finnes INGEN bevis for at inntak av mettet fett kan kobles til økt forekomst av hjerte- og karsykdommer! Faktum er at siste setning sier at det ser ut til at det heller er høyt karbohydratinntak sammen med fett som gir hjerte- og karsykdommer, men at dette må forskes videre på.
Denne metaanalysen har tydeligvis denne ekspertisen ikke lest om - men JEG har lest den! Sjekk ut www.espenrostrup.com for mer god informasjon om forskning innen lavkarbokosthold.

Jeg velger og gjøre meg opp min egen mening ved å sette meg godt inn i den informasjonen som finnes. Jeg mener jeg er en kritisk leser av informasjon, slik at jeg prøver og sørge for at påstander jeg leser kan backes opp av forskning.

Du trenger ikke like det selv om mange mener noe :) Du har rett til dine egne meninger basert på den kunnskapen du selv sitter med. Jeg reagerer heller på at så mange såkalte eksperter påstår at MITT kosthoold er FARLIG for meg - når jeg beviselig ved egen erfaring har spist meg symptomfri fra chrons... og når disse påstandene - som ALDRI blir begrunnet i kildehenvisninger til forskning kan motbevises med nyere forskningsresultater, er det ikke rart lavkarbotilhengerene blir provoserte, for hvorfor skal bare den ENE siden i en debatt være nødt til å presentere kildene sine?

Nerthus sa for siden:

Jeg må bare kommentere en gang til ;)

Mange her inne avviser konsekvent kritikk om LCHF. Svært få gjør det uten å samtidig henvise til forskning på området...
Hvis jeg skulle sitte og tro at legestanden vet mer enn en gjeng som har "lest seg opp" på nettet ville jeg i dag ikke være istand til å begynne jobb om to uker - men heller innlevere en uføresøknad til NAV... takket være min egen kjennskap til egen kropp, mitt eget initiativ, en god fastlege og en svært god privat lege - ser det nå ut som om jeg kommer til å bli frisk - ihvertfall er jeg tatt på alvor av noen som ikke er så rask til å gi diagnosen ME selv om mange faktorer tilsier at det ikke kan være ME.

Det å være kritisk til påstander uten kildehenvisninger anser jeg som sunt - hvis alle skal være enige med alle eksperter og tro blindt på alt som sies ville vi ikke fått utvikling på noe nivå i verden :)

Dessuten ligger det veldig mye god faktainformasjon og forskningsresultater ute på nett - en ferdig utdannet lege som ikke helt har motivasjon til å være nysgjerrig nok til å sette spørsmål ved sin egen lærdom er ikke lengre en god lege spør du meg... sånn er det jo i arbeidslivet ellers også - skal man godta alt for god fisk - blir det ikke mange nye oppfinnelser å se :)

Linjemannen sa for siden:

Det er vel kanskje akkurat det jeg prøver å si i mitt innlegg ovenfor her. Når det gjelder barn og feilernæring - så er ikke problemet hvorvidt de spiser et godt nok sammensatt kosthold - problemet er at de spiser for mye - og da hovedsaklig fordi et svingende blodsukker trigger søthunger og sultfølelse.

Å spise EKSTREM lavkarbo - ja - hvem gjør vel det? Det er ikke noen som anbefaler det for barn. Ikke som jeg har sett ihvertfall - det er en oppkonstruert forestilling. Men lavkarbo? Ja - hvorfor ikke, om en da sier at 150 gram er øvre daglige grense karbohydrater også for barn? Jeg tror ikke at selv statens kostholdeksperter fra de innerste og mest mørke kontorene i ernæringsrådet skulle ha problemer med å sette sitt godkjentstempel på et slikt kosthold?

De ville nok sørge for å si at det var litt lite karbohydrater for en aktiv krabat på 10 år, for eksempel - men jeg tror aldeles ikke de ville hatt problemer med å si at det, bortsett fra litt lite karbs, var en både sunn og godt sammensatt kostholdplan. 5 om dagen, fet fisk, fiber, kjøtt, fugl, bær, nøtter - det er plass til en kongelig meny for den som gir rom for 150 gram karbohydrater om dagen.
Spesielt om en er liten!
:)

Cherry sa for siden:

Leger er vanlige mennesker. De er ikke noen guder eller allvitende orakler. De forholder seg til det de har lært og de retningslinjer som gis. Det betyr ikke at de har rett eller deres ord er lov. Jeg er så glad for at jeg har en lege som er ydmyk nok til å innrømme at jeg vet hva som er best for min kropp. Dessuten så syns jeg den holdningen din er trist, det viser at du nedgraderer deg selv i forhold til ett annet menneske med en tittel.

Supera sa for siden:

Jeg tror det gikk mest på misforståelser. Kort fortalt: Den ene siden trodde at den andre siden sa at barn MÅTTE ha karbohydrater, og den andre siden trodde at den ene siden sa at man mishandlet barna hvis de fikk litt frukt og yoghurt og slikt. Og det virket som at den andre siden trodde at den ene siden mente at barna aldri skulle få smake på høykarbomat i det hele tatt. Vi har diskutert og kommet frem til at vi ikke er sååå langt fra hverandre som vi trodde.

Jeg er overbevist om at friske barn KAN fint gå på streng lavkarbo, men at de ikke MÅ. Så lenge man får i seg de vitaminer og mineraler som trengs, hva skal man med karbohydrater. Jeg er for forebygging gjennom mat. Man trenger ikke å vente til barnet har blitt sykt for å gi det sunn mat vel? Ja, jeg er en av de barnløse som synser. Hvis jeg noen gang får barn, så kommer jeg til å gi dem maten jeg er mener er sunn til hverdags. Kanskje litt frukt, smågodt eller chips til lørdagsgodt og jeg kommer ikke til å nekte dem kake når det tilbys. Om de spiser brødskiver hos venner: so what? Jeg kommer ikke til å gjøre noe nummer ut av det. Det er ikke snakk om å være fanatisk, men å fokusere på mat som jeg er overbevist om at er sunn i hverdagen. Jeg ser ikke hva som skal være galt i det. Foreldre som tror at grove brødskiver til alle måltider bortsett fra middag er sunt, gir barna sine det og ikke seigmenn til frokost, lunsj og kvelds vel? For å sette det litt på spissen.

Friske barn trenger ikke å være så strenge som tilnærmet null gram karbohydrater. Barn tåler mer karbohydrater enn voksne siden insulinstrikket ikke har blitt tøyet like mye og barn er som regel veldig aktive og bruker mer av karbohydratene. Og flere folkegrupper spiser jo slik hele livet og de har ikke diabetes, overvekt, undervekt (så lenge de får i seg nok mat da), ADHD, hjertesykdom og slikt som vi anser som "epidemier" fordi det er så utbredt i den vestlige verden. Jeg har sett flere innlegg her om barn som blir snillere på lavkarbo. Jevnere humør og sånt.

Jeg vet om ei som har veldig sterke meninger om raffinerte karbohydrater. Uraffinerte karbohydrater synes hun er helt OK. Hun baker sine egne brød med speltmel og søter med lønnesirup. Ett av barna hennes spiste en gang på en vanlig brødskive i barnehagen (hun jobber der, men i en annen avdeling). Da hun så det slo hun brødskiva ut av hendene hans! :eek: Da snakker vi fanatisk... Som om en brødskive skulle skade...

Hvor lite barn snakker du om? Som smgj sier, vi har sett hva brødskiver, pasta og poteter gjør med oss. Og vi kjenner hva LCHF har gjort med oss. Jeg føler meg så utrolig mye bedre på LCHF!

Jeg har såpass tro på evolusjonen at jeg nekter å tro at barn skal ha en annen mat enn voksne. Hva gjorde huleboerne liksom? De ga dem morsmelk lengre enn vi gjør nå er det noen som sier, men i så fall, de spiste vel annet også? Og det annet var nok akkurat det samme som de andre spiste. Frukt og bær hadde de bare tilgang til på høsten (og feitet seg litt opp før vinteren). Korn brukte de ikke mye av akkurat. Litt grønnsaker fant de nok fra våren til høsten. På vinteren var det kjøtt, kjøtt, kjøtt. Ja, jeg synser, men jeg synes noe annet høres ulogisk ut. Har dere bedre teorier, kom med dem.

Bare fordi du var uvel i overgangsperioden betyr ikke at barnet blir det. Du var uvel fordi kroppen måtte venne seg av med å bruke sukker til å bruke fett fordi den hadde brukt sukker i mange år. Det blir ingen overgangsperiode hvis man begynner på LCHF fra de begynner å spise selv.

nellie sa for siden:

Jeg orker ikke engasjere meg så ille i denna barnekostholdsdiskusjonen lenger. Den er liksom over for mitt vedkommende. Det var visse på den tiden som mente at bær og nøtter var så langt man måtte trekke det når det gjaldt barns kosthold, så det var nok visse ekstreme meninger ute og gikk der.

Har ikke noe i mot at folk uten barn engasjerer seg i den altså, men er jo litt påfallende at folk uten barn skal ha så mange meninger om nettopp dette:) Akkurat som andre skal ha meninger om en hel masse andre ting de overhodet ikke har noe praktisk erfaring med. Folk må gjerne ha teorien i orden, men det er desverre praksisen vi må forholde oss til, til syvende og sist.

Barn kan sikkert spise ketogent, for all del. Ser ikke at noen av legene eller "guruene" som er pro lavkarbo mener at dette er noe å satse på, så da forholder jeg meg til det.

hippocampus sa for siden:

jeg må bare kommenter her nå gitt klarer ikke å la være...:D
Jeg går på lchf og det gjør ikke min mann og vårt barn.

Når vi har middag spiser de poteter eller ris og tar seg en is til dessert.(noen ganger)
jeg sender med yoghurt også får han frukt på slutten av dagen i bhg.
Vårt barn spiser faktisk det samme som vi gjør han er 19mnd og har vi kjøtt så foretrekker han å spise det isteden for poteter og grønnskaker han kan godt spise bare biff feks. og vi/jeg lar han gjøre det for han får i seg nok hveteprodukter i bla brød (som vi baker selv grovt vel og merke) det jeg skal frem til er at naturlig så tyr man til kjøttet eller fisken, det er ikke så rart at poteter og ris har fått betegnelsen metningsgarintyr på fagspråket.....Ett stabilt og godt kosthold en god blanding tror jeg er viktig for ett voksende lite barn. og på lørdagene får han kjeks,rosiner og kjerlighet på pinne men det er KUN lørdag.

Jeg tror vi alle ønsker å gjøre det beste for våre barn og vi mennesker er forskjellige og reagere på forskjelige måter så det er jo velig individuelt for hvert enkelt menneske hva det har godt av.;)

Lulla84 sa for siden:

Ja min sønn spiser ris osv. Han er ikke så glad i poteter.Han går ikke på streng lavkarbokosthold, han spiser det gubben spiser. Men han får ikke ting med HVETE og sukker. Men selvsagt i begrenset. Han får lov å kjøpe godmorgen yoghurt på skolen osv. Han spiser lavkarbo brød og lavkarborundstykker fordi han ikke skal ha hvete ;).

Kula sa for siden:

Herregud, tør du det? Det finnes jo ingen forskning som viser at det ikke er farlig på lang sikt! :-)

Supera sa for siden:

Til hverdags, ja. Jeg tviler på at det er så mange som mener at barn aldri skal ha noe som er i nærheten av høykarbo.

Sier de at det er skadelig for barna? De sier vel mer det at det ikke er vits i å være så streng, men ikke at det er skadelig. Og så går det vel mer på at barna skal føle at det er et normalt kosthold og at det er lettere å få i barna mat når man har mer å velge mellom.

smgj sa for siden:

Skal man ta denne helt ut så må man kun bruke leger som har kjent aktuell sykdom på kroppen. Sikkert ikke en ulempe, men ikke noe krav mener nå jeg. :rolleyes:

Ellers er jeg da enig i at "ekstrem lavkarbo" kun bør brukes ovenfor barn i - ekstreme tilfeller (da muligens barnefedme), men ikke som hverdagskost for "standardbarn"... Det håper jeg kom fram i det jeg skrev.

aslaug sa for siden:

Så bra svart, du er så flink!:D:D

aslaug sa for siden:

Godt sagt, Kula!:D:D

Nerthus sa for siden:

:d takk!

Kanutten sa for siden:

Sier det samme! :ja: :heia:

Nerthus sa for siden:

:o takk du også... :p blir så j.. engasjert sjø! ;)

mamma87 sa for siden:

lurer på hvorfor kommentarene er fjernet?

Kanutten sa for siden:

Jeg ser kommentarene, sjekket nettopp.

mamma87 sa for siden:

ja der var de tilbake:)

nightly sa for siden:

Nei det kan hende, jeg har bare kommet over noen innlegg jeg stusser litt på;)

Nei her tror jeg det ble noe tull.. Det var ikke helt sånn jeg mente det, jeg er bare elendig i å ordlegge meg:o
Det er ikke sånn at jeg ikke tror at den informasjonen er god nok altså! Jeg prøvde bare å speile det litt den andre veien.. Om du skjønner? Her inne har det jo blitt sagt litt av hvert om alle som har vært i media siste ukene, om deres intensjoner, setter tvil om metodene og ekspertene..Jeg prøvde bare å få de til å se det fra andre siden :)

Nerthus sa for siden:

Tja, jeg opplever at det ikke er noe problem og få informasjon om hva den andre siden mener eller tror - stort sett her inne ser jeg at vi argumenterer imot de påstandene som foreligger i media - som oftest er de også uten kildehenvisninger.

Det er ikke rart at man stiller spørsmålstegn ved intensjonene til en del av de bastante lavkarbomotstanderene når de 1) ikke har kildehenvisninger, 2) ikke er oppdatert på nyere forskning eller 3) føler noe som helst behov for å nærme seg lavkarbotilhengerene på en saklig måte:)

Jeg føler at lavkarbotilhengerene (om man kan bruke det ordet) i bunn og grunn er flinkere til å begrunne og kildehenvise sine påstander enn den andre siden er :) De fleste av oss har "vært" på den andre siden også.... og når det ikke har funket særlig godt... og de ikke har god forskning bak seg som backer opp det de sier - så kan man jo fint lure på hvorfor de er så aggressive imot lavkarbokosthold :)

nightly sa for siden:

Jeg sikter til en del innlegg som har vært her i de siste ukene.. Har vært noen veldig bastante holdninger her omkring bare.. :)
Men det kan godt være at jeg har misforstått også:)

Nerthus sa for siden:

Ok :) Jeg kan bare ikke helt se at de "bastante" holdningene her inne ikke har vært velfunderte og godt begrunnet ;) Du må gjerne komme med eksempler så er det lettere og kommentere :)

Kanutten sa for siden:

Jeg må si meg enig med deg... Jeg klarer ikke se dette bastante jeg heller..... :o

nightly sa for siden:

Ah, men kommer jeg med eksempler blir det jo baluba aldeles her:) Jeg vil jo ikke henge ut noen heller.. Det er snakk om noen enkeltpersoner, og ikke en stor gruppe av forumet så da syns jeg det blir litt feil:) Ikke vet jeg noe om disse personene heller.. For alt jeg vet kan det være noen kranglefanter, eller bare noen som er generelt sur på verden:)

Tror vi bare legger det dødt jeg:)

nellie sa for siden:

Såklart det er noen illeeee bestante lavkarbister her inne. Kan alt, vet alt og "alle som sier imot er en idiot". Skjønner ikke helt hvordan det er vanskelig å se.. Men det er ingenting imot hva det har vært og takke faen for det. Var helt uutholdelig å være her den tiden hvor "alle" trodde ketose var den eneste måten å få verden til å gå rundt på.

Veggpryd sa for siden:

Hvem er det som kommer med disse EKSTREME meningene eller har disse BASTANTE holdningene her inne? Synes det har blitt skrevet mye om "dem" den siste tiden (ikke bare i denne tråden), og jeg har fremdeles ikke fått det med meg hvem dette er. Synes dere heller skal komme med konkrete tilfeller, istedet for å drive med ryktespredning og svartmaling av brukerne her inne.

nellie sa for siden:

I jøssenavn, det var da fælt til overreagering og SVARTMALING over en bitteliten påstand, Veggpryd? Folk liker å fremstå som at de tror de kan og vet alt er neppe veldig såre over at folk oppfatter dem på den måten, så tror du kan ta det heeeelt med ro på deres vegne. Å dra frem eksempler for deg her, fra folk som ikke har mulighet til å se det og forsvare det, DET ville vært ryktespredende, baksnakkende og urettferdig. Men kan godt si til deg når det skjer?

Nerthus sa for siden:

Legg det gjene dødt du ;) Jeg tenkte mer på påstander som oppfattes som bastante jeg da, ikke HVEM som hadde kommet med de ;)

Siden du mener det finnes bastante påstander fra lavkarbosiden, kunne vi jo sett på de om de virkelig ER så bastante eller om de er backet opp med gode argumenter og gode kilder :)

TrillTrall sa for siden:

Minner meg litt om ei jeg traff på et nettsted for mange år siden. Der i gården levde de kun på økologiske matvarer og hun lagde is til ungen ved å fryse vannet fra gulrotkoking og sånt. :rolleyes: Og et par ganger hadde ungen fått en banan som ikke var økologisk og det hadde hun såååå dårlig samvittighet for!

Noe trekker det så langt at det går over til fanatisme, spør du meg...

macadamia79 sa for siden:

Min oppfattning av de gamle trådene om barn er at det er krangling mellom de som mener at litt av alt er best (sosialt engasjerte) og de som er opptatt av det biologiske/kjemiske (teknisk engasjerte)

JEG er enig med de som sier at unger (eller voksne) ikke TRENGER f.eks. korn eller sukker. Det betyr ikke at jeg mener ingen skal ha det, men at man bør finne ut hva som er optimalt - og deretter bestemme seg for hvilke kompromiss som passer.

Skjønner ikke at det er noe å bli så provosert av, men men.

Åpent for passiv-aggresive innslag under :) (Nellie?)

nellie sa for siden:

Skjønner ikke hvorfor jeg skal komme med et passivt-aggressivt innslag når jeg er enig med deg:) Gidder ikke diskutere bare for å ha noe å si vettu.

nightly sa for siden:

Mener du at vi skal dra frem innlegg som noen brukere har skrevet og poste de her inne..? Og det er helt greit liksom? Men å diskutere det anonymt, det er IKKE greit...?
Tror du snubla over noen trinn her jeg...

aah, det blir noe annet:) Men jeg aner jo ikke å finne de innleggene nå, det er jo flere tråder jeg ikke abonnerer på.. Men når du skriver om de er backet opp av gode argumenter og kilder, mener du da I innlegget? For det har det ikke vært.. ikke de jeg har reagert på.. Om folk henviser til forskning osv, så blir jo det noe annet:)

Veggpryd sa for siden:

Herregud så sinna dere er... :lol:

Nerthus sa for siden:

Neeeeida, ingen som er sinte - bare engasjerte ;) Vi er heldige som har et sånt forum hvor vi kan være litt uenige av og til!

nightly sa for siden:

Hvem er det som er sinna her da..? Har ikke oppfattet noen som sinna i denne tråden jeg:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.