Var innom en svensk blogg i dag hvor jeg fant følgende:
" När en person äter mindre mängd kolhydrater än hjärnan behöver, vilket sker vid svält eller kolhydratreduktion, vill kroppen att vi ökar våra ansträngningar att finna mat. Därför har en av de ketoner som frigörs en euforisk effekt som gör att vi känner oss energiska och mår hyfsat bra. Det är denna som anorektiker går på när de klarar att hålla aktivitetsnivån uppe trots att de egentligen inte har energi till det. Denna keton kallas betahydroxibutyrat (BHB) och är kemiskt besläktad med gammahydroxibutyrat (GHB) vilket är en drog som används av dem som vill dansa natten lång i ravekretsar.GHB är en livsfarlig drog, medan det kroppsegna ketonen BHB rätt använd är en tillgång som gör lågkolhydratkost mer uthärdlig. Det viktiga är dock att man inte fastnar i ett BHB- beroende och inte kan sluta med denna extrema kosthållning. En lustig sak är att personer under ketos faktisk kan lämna positivt utslag på alkotest, att tänka på."
Bare en liten kuriositet fra meg i dag :) Synes selv det var interessant lesning... spesielt det med mulig utslag på alkoholtest under ketose!!!
Fant det nå. Artig! :) Så det er lovlig partydop vi driver med, altså! :D
Skulle ønsket vedkommende som driver bloggen kunne ha linket til hvor han ha det fra, forsåvidt, da.
Jeg har i alle fall fått bedre innsikt i hvorfor jeg med min fibromyalgi og lite overskudd, plutselig greier å vaske hele huset, pusse alle vinduene, 3-4 klesvasker på samme dag og trene i tillegg når jeg kommer i dyp ketose :) Til vanlig er jeg aktiv i kanskje 2-3 timer om dagen :)
Vet ikke om jeg er i ketose da, men muligens. Men jeg har også FM og orker MYE mere pluttselig. Så ja greit med litt partydop som er lovelig :lol: Før klarte jeg kanskje å gjøre litt på kveldene nå er jeg aktiv morgen som kveld :)
Tror ikke man kan sammenligne kostindusert ketose med ketose pga for lavt matinntak... spiser man lavkarbo har man jo FETT som energi, det har man ikke om man spiser ekstremt lavkalori :)
En anorektiker må også få sin energi fra et sted, dermed bruke av det lille fettet som er på kroppen, på lik linje som hos en som spiser LCHF, bortsett fra at her er ofte lageret av fett stort. En anorektiker som kanskje spiser en mager yoghurt i døgnet holder seg under karbogrensen og kommer i ketose. På lavkarbo, slik jeg har forstått det, så hjelper bare inntaket av fett til å forbrenne vårt eget fett, når karboinntaket er så lite som under 20 f.eks slik at man når ketose. Det fettet vi spiser går bare tvers igjennom på en måte??? Ketose er ketose, så lenge det ikke er snakk om diabetisk ketose som kommer av alt for høyt blodsukker...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.