< Tilbake til oversikten

Arakidonsyre og A/d vitaminer

205gti16v sa for siden:

Lindberg fremholder denne fettsyra som det største faremomentet med storfe og fettet i eggeplomma, har ikkje hørt om det andre plasser så eg er ein smule nyfiken.

Er det fare for overdose av dei fettløyselige vitamina ved høgt inntak av smør, makrell i tomat, rømme og lign.

HP sa for siden:

Nei. Lindberg har vel også gått litt tilbake på farene ved Arkanoidsyre. Han anbefaler nå å bruke hele egget. Det er større farer forbundet med Omega6 rike fettsyrer, da disse kan omdannes til arkonidsyre i kroppen.

Blir vel litt som at en ikke får høyt kolesterol av å spise kolesterol.

Overdose av fettløslige vitaminer har jeg vel bare hørt om i forbindelse med innmat. Er ikke sikker på den der ;)

Tricky sa for siden:

Hva galt er det egentlig arakidonsyren gjør med kroppen vår?

HP sa for siden:

Mye galt, Men problem arkonidsyren, er den som dannes av kroppen fra Omega6 rike matvarer - som margariner, lettprodukter, "hjertego"-produkter, solsikkeolje, soyaolje, mais olje, - det usunne fettet på lavkarbospråk.

Hovedsaklig forårsaker det inflamasjoner og sammentrekking av blodårer, - ved hjelp av påvirkning av noen hormoner kalt eikosanoider (3 typer, 1 er negativ som et resultat av arkonidsyre på bekostning av den mest positive som er resultatet av omega3) Fedon omtaler dem som kroppens superhormoner.

Barry Sears er også veldig opptatt av disse, spesiellt omtalt i boken Omega-sonen (om jeg ikke husker feil).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.