Etter en utskeielse for noen uker siden har jeg slitt med å komme tilbake på lavkarbo-toget. Nå spiser jeg jo og litt som jeg vil pga kvalme (graviditet).
Så til spørsmålet. Om jeg må ha høykarbomat en dag så føler jeg at hele dagen er misslykket med tanke på kosthold, og det er dermed lettere å spise mer av det usunne. I hvor stor grad stemmer dette?
I dag spiste jeg f.eks fedon brød til frokost. Lunsjen var en solskinnsbolle.... Hvor ille var denne bollen? For jeg føler at den var ille nok til å kalle denne dagen misslykket, men slike ting gjør jo at hver dag blir misslykket (negativ innstilling).
Det er jo jeg som bestemmer hva jeg vil tillate meg, men jeg vil ikke tillate meg slike ting. Prøver på nytt hver dag, men vil ikke holde på slik. Jeg vil kunne si at jeg er på lavkarbo. Jeg vil si nei til et måltid fordi det ikke er bra for meg, ikke takke ja fordi jeg allerede har ødelagt denne dagen.
Det finnes kanskje ikke en fasit her, men jeg spør likevel :)
Jeg kjenner meg så igjen. Jeg hadde det slik siden jeg ble gravid med minsten for noen år siden og egentlig helt frem til i sommer....
Du er full av hormoner og bor i en kropp som avgir næring til en annen liten kropp i vekst. Det sies vel at du kan legge til et visst antall karbohydrater pr mnd utover i svangerskapet, men jeg husker ikke hvor mye.
Det er jo ingen mening i å føle seg mislykket pga en solskinnsbolle sånn fornuftig sett. Kan du klare å bestemme deg for hva du vil tillate deg og være en smule romsligere enn om du ikke var gravid?
Jeg håper du får noen gode råd. Jeg ville tillatt meg noe, men ikke alt og ikke hver dag. Men jeg vet av erfaring at som gravid er det av og til lettere sagt enn gjort. Om du ikke er for kvalm kan det være lurt å passe på å få i seg nok og riktig næring og gjerne supplere med multivitaminer, fiskeolje og kokosolje. Da kan det være lettere å få nok overskudd til å velge vekk det usunne som kan bli kjipt å få vekk i form av uønskede kilo.
Problemet startet igrunn da jeg måtte legge til kh pga graviditeten. Det åpnet liksom dørene for å tillate meg mer ulovlige ting. Og nå er terskelen for ulovlige ting veldig lav, spesielt om jeg allerede har falt for fristelsen en gang den dagen. Merker jeg ikke klarer fete ting. Kunne heller ha levd kun på krembolle :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.