< Tilbake til oversikten

Bare lurer, jeg ...

pusjkin sa for siden:

Lavkarbo skal vel være en slags "urtids-diett". Allikevel synes det som smør, fløte og rømme er akseptable fettkilder. Hvordan henger dette egentlig sammen? Disse fettkildene kan umulig ha vært almenne kilder til fett for folk flest. Til det er de for lite tilgjengelige. Dette var nok fettkilder for de rike.
Så da spør jeg bare - er dette virkelig en diett som passer alle?

streber sa for siden:

Skjønner egentlig ikke spørsmålet?:confused:Lagde de ikke smør før i tiden?Melken rett fra kua er vel en slags fløte også. Mulig jeg missforstår hva du egentlig spørr etter??

Distrea sa for siden:

Forsto ikke helt sammenhengen, men om jeg skal svare på om jeg syns denne dietten passer for alle, må jeg svare nei. Som alle andre kosthold passer ikke alt for alle. Også er det det vel ikke anbefalt ubegrensede mengder av fløte/rømme, men heller fete kjøtt typer, fet fisk, skinet på kylling osv.

Rin sa for siden:

Et kosthold som inkluderer meieriprodukter er vel ganske åpenbart et kosthold som ikke egner seg for laktose- eller kasein-intolerante? :)

Det virker som om du blander litt informasjon - det er riktig at paleo-kosthold og steinalderdiett av naturlige årsaker er ganske lavkarbo, og ofte markedsføres/diskuteres som samme greie, men det betyr jo ikke at alle lavkarbo-filosofier bruker dette prinsippet. Hvis du er spesielt interessert i "urtids-dietter" kan det lønne seg å google paleo diet eller primal blueprint. :cool:

Og selvfølgelig må man tilpasse kosthold etter sin egen økonomi og sine egne matvareintoleranser - det må man vel uansett hva man putter i munnen? Ingen åpenbar grunn til å avstå fra fete meieriprodukter dersom man faktisk tåler dem. :)

Bestemamma sa for siden:

At disse er akseptable fettkilder i LCHF har sammenheng med at mennesket er et pattedyr....Som babyer drakk vi melk som, for det meste, inneholder det samme fettet/karbohydratene/proteinet som er i ku/sau/geit/hest/esel/kamel-melken....(har jeg glemt noen dyr nå så får de tilgi meg :p ) Derfor tåler de fleste mennesker i vår del av verden slike produkter i større eller mindre grad....:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.