< Tilbake til oversikten

Supergod eplekake (bilder)

Dangerous Nan McGrew sa for siden:

70 g smør
100 g sukrin
1 pose sukkerfri vaniljesauspulver. Jeg finner de på Meny, fra Eldorado, men tror Heistad også har.
3 egg
100 g kokosmel
1,5 dl fløte
1 ts bakepulver
2 epler
kanel og surin

Sett ovnen på 200 grader.

Rør sukrin og smør til en fin masse, tilsett så vaniljesauspulveret. Deretter tilsettes eggene og resten av det tørre, fløten røres inn til slutt. Massen blir tykk fordi kokosmelet trekker til seg mye av væsken.

Kutt eplet i båter og rull disse i i kanel og sukrin som du har blandet i en bolle. Legg en eplebit eller to i hver form. Sett i ovnen og stek i 15 - 20 minutter.

hanneg sa for siden:

damn, skulle til å lage disse nå, og trodde jeg hadde alt, men akk nei
vaniljesaus-pulveret!! Ahhhh!

Oh no! Det er så nedtur det :( .. men den som venter på noe godt.. :rolleyes:

IceBabe sa for siden:

Den så veldig god ut. :) Skal absolutt prøves. ;)

AntoniaM sa for siden:

Tok denne med på jobb i går og serverte den til fredagskaffen. Den falt absoluttt i smak - også hos karbospisere.

Måtte kopiere oppskrifra både til den ene og den andre!

Kroll sa for siden:

Hvor mange karbohydrater er det i denne kaken? Og hva slags form brute du? Brødform?
Den så utrolig god ut!:)

Fancy sa for siden:

Er det ikke ganske mye kh i både eple og kanel?

Fancy sa for siden:

kvalifiseres dette som kokosmel?

Rin sa for siden:

Nei - det der er nok kokosmasse, som heter kokosmel på dansk, og det ser ut som om enkelte norske distributører er litt forvirra også. Kokosmel ser ut som mel, typ hvitt pulver. Mange norske helsekoster har det av merket "Aman Prana". :)

Fancy sa for siden:

Ja, er det jeg har stusset på skjønner du.. Jeg har jo kjøp kokosmel.. å det ser jo ut som helt vanlig kokos! Pokker i eff at jeg må kjøre så langt for å få tak i kokosmel..

Fancy sa for siden:

hvis jeg kjører kokosmel i blenderen da? :P Slim at det ser ut som mel?

Fancy sa for siden:

Jeg ser for meg positive resultater hvis jeg bruker profiber? Det er jo ganske søtt, å fint "mel". Noen som tenker noe om det?

Fancy sa for siden:

Jeg brukte 150 gr bakepro, å 2 ts bakepulver.. dette blir spennende! Den har stått i straks 3 kvarter, å nærmer seg ferdig. Jeg brukte en kakeform på 23 cm.

Fancy sa for siden:

Nå ble den ferdig, å suksess ble det av den også :) Håper det ikke gjør noe jeg omdirigerte på oppskriften litt? Den stod i rett rundt 60 min, første 20 min på 200, resten på 150. :) Spiser den med bringebær krem attåt!

Jeg brukte en ildfast form, omtrent dobbelt så bred som en brødform. Har bilde av formen på bloggen om du vil se, får ikke lagt inn linken fra mobilen :) antall karbs vet jeg dessverre ikke, men kanskje noen andre her?? :)

Marina sa for siden:

mmm... den så god ut :sikle:

Kroll sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle lage denne i dag, men så lurte jeg bare på om smøret skal smeltes eller ikke? ;)

:)

Kroll sa for siden:

Jeg smeltet ikke smøret, og brukte tagatose isteden for sukrin!
Kaken ble fantastisk god, og man smakte ikke at det var brukt kokosmel engang! Nydelig!!:) Litt søt kanskje, så neste gang bruker jeg litt mindre tagatose!

NAM!

Takk for oppskrift!

Du trenger ikke smelte det, men romtemperert bør det være :)

Og nå så jeg denne.. Så gøy at det falt i smak, det er virkelig en favoritt hos meg :heia:

Du kan gjøre hva du vil med oppskriften :) Bringebærkrem.. mmmm :hungry:

Ååååh, dette er veldig gøy å høre! :heia:

Tone-G sa for siden:

Hvis noen prøver den med stevia, må dere skrive det her altså :ja:

Kroll sa for siden:

Den er absolutt blitt en favoritt hos meg også!:) Jeg spiste den sammen med noen venner, og de merket ikke at den var lavkarbo, de syntes det var den beste eplekaka de hadde smakt!:P

Herlig <3

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.