< Tilbake til oversikten

Posesaus, hvor ille er det?

index sa for siden:

Jeg laget meg Bernaisesaus fra Toro pose til biffen tidligere i uken. Jeg har jo lest at man bør lage sin egen bernaise, men man må jo ha de rette råvarene for hånden da. Men i følge pakken inneholder den kun 7g kh pr 100g ferdig saus, dette høres da ikke så ille ut? Eller overser jeg noe her?

Lulla84 sa for siden:

Jeg bruker den ofte, syns det er greit jeg . Bruker vann og fløte i steden for melk. Men kan a lage fra bunnen av også, men pose er lettvindt ;) :P

Photobscura sa for siden:

Med mindre man er opptatt av å unngå tilsetningstoffer og lever på så ren mat som mulig, så er det vel greit nok, det. Har hørt at Fjordlans bearnaise er enda lavere på karbohydrater.
Det skal heller ikke være melk/fløte i bearnaise-saus originalt.
Og å lage bearnaise fra bunnen av, gitt at man har råvarene (egg, vann, smør, estragon og sitron, ev. hvitvinsedikk) så lenge man gjør det rett, er helt utrolig enkelt og kjapt.

Men personlig kan jeg ikke fatte og begripe at man klarer å spise posebearnaise etter å ha smakt the real deal. Men dette er nå min mening, da. ;)

Kitt sa for siden:

Akkurat det er nok smak og behag, for her i huset er det kun jeg som liker the real thing!:p

index sa for siden:

Det er utrolig hva man klarer, bare man er sulten nok og lat nok:D.

Men for å være helt ærlig så synes jeg Toros bernaise er veldig god jeg!

Carisma sa for siden:

Posesauser inneholder veldig store mengder salt også.

Ja, det er som sagt bare min mening. ;)

Lulla84 sa for siden:

ja det er det salte vi ikke ser, det er det syndlige salte som ikke re så farlig. Men er alt det sjulte. Jeg tenkte å lære meg å lage fra bunnen av ja.

Siwa sa for siden:

Jeg bruker også posesauser, men der det er smør og melk, bruker jeg meierismør og fløte istede. Da smaker det litt bedre iallefall :D

Ikke farlig med litt salt, men når man lager den fra bunnen av, så er saltet i meierismøret mer enn nok, faktisk.

Men jeg vil nå igjen presisere at bearnaise ikke skal inneholde melk/fløte, da. ;) Det skal egentlig ikke noen emuleringssauser. (Nå føler jeg meg fryktelig korrekt her, men en av grunnene til at jeg elsker sånne sauser, er fordi jeg ikke tåler meieirprodukter! :))

Kitt sa for siden:

Her finner du en enkel, veldig god variant + mange flere gode sauser:

Luggetuppen sa for siden:

Ai ai ai, den sausetråden er herved bokmerket. Jeg er kjempedårlig på å lage saus, helt elendig faktisk. Her skal det trenes ja!

arnakristin sa for siden:

Hei,
Enda større utvalg av sauser i vår samletråd: Våre fantastiske lavkarbosauser

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.