< Tilbake til oversikten

Erstatning til potetgull?

#1

M.L.E sa for siden:

Har drevet med Lavkarbo en stund nå. Etter jeg fikk beskjed om at jeg ikke tåler sukker. Og må holde meg unna karbohydrater generellt. Men potetgull er noe av det beste jeg vet i hele verden tror jeg :p Og må si det er vanskelig. Har egentlig prøvd en del nå. Men syntes ikke det funker så bra. Har selvfølgelig prøvd den berømte osten inn i ovnen med krydder på. Man får klart den stive opplevelsen. Men smaker jo langt ifra som potetgull. Har også prøvd Bacon crispen. Noe jeg ikke er så veldig glad i. Også har jeg prøvd og skjære Jordskokk med ostehøvel og steke de eller ha i ovn med olje og krydder. Heller ikke helt fan. :rolleyes:

Vel,, jeg er kanskje vanskelig. Men hvis det er noen som har et annet forslag?, så tar jeg det imot med stor takk :D :)


#2

frøken sa for siden:

Har du prøvd dip til baconcrispen? Både rømmedip og salsadip er digg, og gjør crispen mye bedre.


#3

M.L.E sa for siden:

Oi :) Det hørtes ikke dumt ut. Takk for tips. Det skal jeg prøve :D


#4

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Har du prøvd å fritere, enten i olje i en panne, eller i en frityrkoker, sellerirot? Det er snadder det.


#5

Kitt sa for siden:

Må ha dip til, ja, det er jo mer enn halve morroa! Ostechips med hjemmelaget chilidip......:spisesnak:spisesnak:spisesnak


#6

Tidl. medlem sa for siden:

hei, hvordan har du fått til link til min journal på innleggene dine?


#7

Tiki sa for siden:

Fritert jordskokk og sellerirot i panna i solsikkeolje i tynne skiver er det jeg har fått til som fungerer best.


#8

langaard sa for siden:

Solsikkeolje, er den ok da?:confused:


#9

Kitt sa for siden:

Denne oppskriften pleier å virke:


#10

M.L.E sa for siden:

Takk for tips altså. :) Skal garantert prøve sellerirot :D Og selvfølgelig dipp til denne gangen :p


#11

mysil sa for siden:

Jeg bruker å lage ostechips og bruker kavlis baconost på tube som dipp. Nam :D


#12

M.L.E sa for siden:

Samboeren min elsker baconost.! Så kanskje det blir en favoritt :p Alt skal prøves. Takk :)


#13

rava sa for siden:

Jeg bruker parmesan og engelsk cheddar ost til å lage oste chips. Det er to oster med mye smak og chipsen blir veldig god.:D Jeg synes at de harde ostene er best til å lage ostechips av.


#14

Tiki sa for siden:

Er vel ikke det beste, men kan vel ikke akkurat fritere i olivenolje heller.

Fritæk gen fungerer bra i ssolsikkeolje, og en skjelden gang tenker jeg det er greit.


#15

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Kveldskosen i går var first price ferdigskivet ost, delt opp i fire trekanter, og krydret med Hoff påmmfri-krydder. Dippen var rømme med litt sukkerfri ketchup og sursøtsaus oppi, og salsa. snadder


#16

M.L.E sa for siden:

I kveld prøvde jeg dipp til Baconcrispen. og bare det hjalp veldig faktisk. :) :) Brukte Rømme og salsa. Herlig :D Skal prøve permesan og cheddar også. Begge ostene er jo helt fantastisk gode. :D Takk folkens. :p

Er det mye jobb og lage hjemmelaget ketshup ? Har hørt folk har laget det før. Men har aldri fått somlet meg til å sette meg inn det :p


#17

M.L.E sa for siden:

ketchup * :p


#18

Happy girl sa for siden:

Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg bruker den uten sukker fra butikken, orker ikke lage selv og bruker det ikke så ofte at jeg tror det har den store betydningen ;)


#19

M.L.E sa for siden:

Ja, søkte på den nå faktisk. Jeg så det var 8 g karbs per 100. Det går jo litt innimellom det :) MEn om det ikke hadde vært super mye styr og laget selv, så hadde det kanskje gått ann :p


#20

Sweetie73 sa for siden:

Oi, her var mange gode tips! :D


#21

Kitt sa for siden:

Hjemmelaget ketchup!


#22

HenrikBooe sa for siden:

Er det ok og fritere på Lavkarbo da?


#23

Kitt sa for siden:

Hvorfor skulle det ikke være det? Vi digger jo fet mat!;)


#24

Yrla sa for siden:

Skal det stekes rått eller kokt? Jordskokk innholder 14 g karbo pr 100 g, så da er sellerirot mye bedre med sine 2,8 g.


#25

Bestemamma sa for siden:

Jordskokk inneholder 3g karbohydrater per 100g...resten av de 14 er inulin som ikke taes opp i vår kropp.... Så jordskokk er mer enn safe, Yrla....!! :D


#26

lucifine sa for siden:

og det smaker såå mye bedre også.. Sellerirot og jeg ble ikke helt venner...:p


#27

Yrla sa for siden:

Du nå ble jeg glad. Du lærte meg noe nytt! Tusen takk. Nå skal jeg kjøpe det, det som var mye brukt før poteten kom, visst. :):) og som jeg leste (må jo sjekke om du hadde skrevet rett:) stekes den rå (ihvertfall av noen) så da fant jeg svar på mitt eget spørsmål. Tipper GI forhøyes ved steking, da men, kanskje ikke så mye?

#28

Yrla sa for siden:

Svartrot/ skorsonerrot, skal også inneholde inulin.


#29

Yrla sa for siden:

Men hvordan blir det 65 kcal pr 100 g om inulinen ikke opptaes og protein og fettinnhold er minimalt? Skal man kunne legge inn på diett.no at jordskokk inneholder 3 g karbo pr 100 g egentlig?www.matvareguiden.no/Jordskokk


#30

Kristine90 sa for siden:

Jeg pleier å lage ostechips av vanlig gulost med pepper på. Til dip bruker jeg guacamole og salsa/tacosaus med litt rømme i. SuuuperDIGG :)


#31

Bestemamma sa for siden:

Kaloriene i inulin taes vel opp, uten at det står skrevet noe om det her og uten at jeg kan bevise det, men blodsukkerstigningen uteblir fordi inulin ikke taes opp som karbohydrat. Inulinen blir dessuten ikke tatt opp i magesekken, men mye lenger nede i tarmen hvor den har en misjon. Se linken, meeeget interessant stoff for oss med dårlige mager....:p
En kjempebra side om jordskokk dette....

Vil nok tro at du må skrive inn 14,1g KH...... Tror ikke det er mulig å innføre en ny gruppe næring i tillegg til de fire "store".... Kanskje det er mulig å føye til en merknad på et eller annet vis? Er ikke så god på Diett.no.....:p Det at alle næringsstoffene i jordskokk står i Matvareguiden er kjempeflott, skulle ønske alle næringsstoffer var listet for absolutt ALLE matvarer slik at det blir lettere å orientere seg i matvarejungelen...For ferdigvarer får vi jo som oftest vite bare de fire store gruppene og så må vi gjette oss til resten ....:mad:


#32

ireile79 sa for siden:

Noen som vet hvor man får kjøpt jordskokk? Må jeg på innvandrer butikk...?


#33

M.L.E sa for siden:

Du kan kjøpe det på Meny. Ikke alle har det. Men jeg jobber på Spar selv. Og der spurte jeg bare frukt dama vår om hun kunne bestille det til meg. Også kom det dagen etter. Jeg tipper du bare kan gå i de fleste Meny og Spar butikker og i tilfelle spørre om de kan bestille til deg. :)


#34

ireile79 sa for siden:

Så flott da! Da skal jeg dra innom Meny butikken i nærheten her og høre med de :) Thanks!!


#35

Yrla sa for siden:

i min nærmeste innvandrersjappe var de myke:(


#36

taraquin sa for siden:

Velg rapsolje istedet, tåler høyere varme og har et bra forhold mellom omega 3 og 6 i motsetning til solsikkeolje (utenom high oleic, men den er vanskelig å finne i butikkhylla). Solsikkeolje er en av omega 6 verstingene og egner seg ikke til steking. Tenk også på at du støtter norsk landbruk ved å velge rapsolje da det meste av den er norskprodusert :)


#37

Tiki sa for siden:

Takk for info. hvis raps fungerer, så er jo det det beste. :)


#38

Skramle sa for siden:

Jeg elsker hot cheese dippen de selger på burger king. 0,4 g kh i et beger. Har vært innom noen ganger og kun kjøpt det :D et lite tips! Nydelig til baconkrisp


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.