< Tilbake til oversikten

Betennelser i kroppen og betennelsesdempende, føre til mindre vekttap?

Peppa Gris sa for siden:

Kan betennelser i kroppen og betennelsesdempende tabletter gjøre at man går saktere (stoppe å gå) ned i vekt?

Megvel sa for siden:

NSAIDS? Jepp.

smgj sa for siden:

Begge deler, neitakk... NDSAIDS kan jeg ikke si noe om, men fysiske betennelsessykdommer øker kroppens kortisol... og kortisol legger/holder på fettet rundt midjen. :(

Rin sa for siden:

Vel, ja - begge deler. Det er kjent at NSAIDs kan få kroppen til å tviholde på vekta og også samle ekstra vannvekt, men det er ingen vits i å ikke ta medisinen sin, siden smerte og betennelse i seg selv er en stresstilstand som kan gi... vel, samme effekt. Som smgj og Megvel sier, altså.

Jeg har selv denne problematikken og må periodevis bruke voltaren/brexidol/kortison. Har prøvd litt frem og tilbake og vet nå i alle fall at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste om jeg plutselig slår over i det sporet at det er "flinkt" å ikke ta medisin som hjelper kroppen å gjøre seg ferdig med betennelsen/smerten. :o Vektnedgang skal ikke gå på bekostning av resten av kroppsmaskineriet!

Liv sa for siden:

Jaså, da har jeg kanskje en forklaring på hvorfor jeg stod stille leeeenge sist jeg gikk på lavkarbo...
Som nevnt i en annen tråd i dag, så er jeg temmelig sikker på at jeg har betennelser i kroppen, pga forferdelig vonde føtter, hender, skulder, rygg etc.
Og prøver tatt tidligere viste forhøyet senkning. Tok nye prøver i går, så da vil de vise om det er tilfelle fremdeles. ;)

smgj sa for siden:

Den gode nyheten er jo da at både mel og sukker regnes som blant de mer betennelsesfremmende matvarene (sammen med omega6). Omega3 virker derimot betennelsesdempende.

Så lavkarbo vil ofte virke positivt. Og spesielt om man tar noe av fettet som fiskefett. :)

krysser fingrene for deg

Liv sa for siden:

:):):)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.