Jeg har et tips jeg gjerne vil dele med dere som er redd for karbohydratene i fløten, men som gjerne vil ha fettet...
Jeg kjøper inn en hel del fløtepakker når den er billig, setter de "på hodet" i strenghyllene i kjøleskapet og lar de stå...Har fløte som har holdt seg god i tre måneder på denne måten.
Poenget med å sette den "på hodet" er at den tykke delen av fløten da samler seg i bunnen av pakken fordi fettet flyter opp. Så når du snur pakken igjen og åpner den er det lett å bare helle av den blålige mysen som inneholder karbohydratene og bare bruke den tykke deilige fløten som er igjen på bunnen. Du må åpne pakken helt for å røre rundt og få med deg all godisen, men du kan bare klipse den igjen om du ikke bruker alt på en gang.... Du kan også la være å helle av det tyntflytende og heller røre det sammen med det tykke igjen og bruke fløten på vanlig måte...Holder seg fint enda lenger i kjøleskapet, men jeg vil ikke anbefale å snu den på hodet igjen selv om du klipser den igjen.....kan lekke :p
Kjøper også inn litt fløte innimellom og setter de opp "på hodet" etter dato i kjøleskapet slik at jeg både har fersk og "gammel" fløte tigjengelig hele tiden...på denne måten går jeg aldri tom for fløte...
Er det ikke litt "farlig" å bruke fløte som har stått 3 mnd i kjøleskapet? Tenker på mugg etc. De fløte eskene jeg kjøper (kremfløte) holder som regele ikke lenger enn en uke fra kjøpet..
Nei, fins ikke mugg i pakkene når jeg gjør det på den måten.:D.. Jeg bruker de fra Tine som er sveiset, ikke de med skrukork....de har jeg ikke prøvd å eksperimentere med......
De holder seg i allefall i tre måneder + litt til...Åpnet nettopp en som er datert 26.06.11........:D Tømte av mysen og spiste den tykke deilige fløten...nam,nam :p
Fryse dem gjør jeg ikke medmindre jeg vet at de skal brukes i saus...fløten sprekker nemlig når den fryses.......
Hvis man har mye fløte som går ut på dato, kan man gi fløten et raskt oppkok, og da fornyer" man holdbarhetsdatoen :)
(Kokes før den blir sur da.......;))
Nei, for om jeg oppbevarer den på den vanlige måten får jeg ikke den tykke delen av fløten i bunnen slik at det blir værende der når jeg snur pakken og åpner den.
Når jeg oppbevarer den opp ned blir "vannet" liggende på toppen og er enkelt å helle av når jeg åpner pakken......
Om jeg vil beholde "vannet" (mysen) er det også mye enklere å røre sammen den tykke delen og den flytende delen når den tykke ligger på bunnen.....:D
Det kan også være at vannet forsegler bedre når pakken står opp ned, uten at jeg kan føre bevis for det...Det er bare en anelse jeg har.....;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.