< Tilbake til oversikten

Vanskelig å begynne med lavkarbo igjen

Anos sa for siden:

I 4-5 mnd var jeg kjempe flink å holdt meg kun til lavkarbo mat med kanskje en bitteliten utskeielse. Etter ca 5 mnd begynte jeg å skeie ut og spiste høykarbo i en uke, deretter lavkarbo en uke, så høykarbo igjen.. og nå er det så vanskelig å holde seg til lavkarbo og jeg vet ikke hvorfor!!

Det er så frustrerende. Jeg har så lyst å begynne å spise lavkarbo igjen, men kanskje ikke nok? Jeg føler meg MYE bedre på lavkarbo, nå føler jeg meg helt jævlig rett og slett. Alikevel er det så vanskelig å holde seg til lavkarbo nå.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å motivere meg selv til å klare dette. Jeg MÅ ta av, overvekten min ødelegger så alt for mye for meg.

Noen tips eller råd? hva som helst? :(

Juliuspus sa for siden:

For meg hjelper det å lese her inne, samt å se på bilder av dei heldige som har klart det..

Olive Oil sa for siden:

Du er ikke alene om å slite litt med å finne veien tilbake. Ta deg en tur inn på tråden "Back in style", hvor vi er flere som motiverer hverandre til å komme på rett vei igjen. :)

senorita sa for siden:

jeg vet hvordan du har det.. er helt tilbake på full høykarbo her nå, etter nesten et år på lavkarbo.. og jeg føler meg feit, oppblåst og fæl, og likevel klarer jeg f.. ikke la være :( ugh...

marjusen sa for siden:

Samme her og. Tilbake på høykarbokjøret. Heelt jævlig. Unnskylder meg med at jeg trener 4 ganger i uka og sånn sett går ned enda. Men oppblåst, vondt i mage og kroppen. Må skjerpe meg ja

Anos sa for siden:

Godt å lese at jeg ikke er alene!

For et par dager siden kastet jeg alt godiset jeg hadde kjøpt rett ut av vinduet (fy fy) og tenkte at jeg nå skulle begynne å være flink, men dagen etterpå ble det selvsagt høykarbo og tenkte som så at "jeg starter på mandag"..

Nå gikk jeg nettopp på vekten og ser jeg har gått opp 5kg siden jeg begynte å skeie ut!!! Jeg husker veldig godt hvor vanskelig akkurat de 5kg var å bli kvitt, noe er vel vann men uansett. Så nå har jeg nettopp vært i kjøleskapet og kastet ut all høykarbo mat. Jeg håper jeg klarer å være flink nå!!

Lykke til alle sammen. Jeg håper dere også lykkes..

Mammarosa sa for siden:

Viljestyrke, piger!

Aberet med å kutte ut alt man elsker med høykarbo, er jo at man lettere går på en smell. Dersom man er flink til å "unne" seg noe en gang i blant, vil det være lettere å holde seg på den smale sti...

Jeg er sjoko- og isoman, men så lenge jeg ikke smaker på det, så klarer jeg meg uten. Unner meg litt 70% sjokolade en gang i blant, heldigvis liker jeg best mørk sjokkis ;). Hvis jeg trår over en magisk grense, tenker jeg at dagen er "ødelagt" lell og da kan jeg bare kjøre på.

Her spiser resten av husholdningen mer eller mindre som meg, men med høykabotillegg som ris, pasta, poteter, mer melk osv. Ville vært utenkelig å kaste ut alt, tror ikke familien ville vært fornøyd da :lol:

Yrla sa for siden:

Finne og tenke ut mange deilige retter og godiserstatninger og faktisk lage dem.

Noenkiloformye sa for siden:

Skulle skeie ut en helg, men det har vart i 2-3 uker nå og lenger vil det vare :P
Det er jo grusomt å gå tilbake, selv om kroppen liker lavkarbo bedre.

Når jeg kommer meg tilbake skal jeg prøve å kun skeie ut med lavkarbo godis, for vanlig godis suger meg inn med en gang :o

senorita sa for siden:

med meg er det igrunn ikke motivasjonen som mangler.. Det er blodsukkeret som plager meg, og tiden.. Jeg jobber veldig masse for tiden og på jobben får vi kun servert høykarbomat i kantina.. når jeg da ikke har hatt tid å ordne noe egen mat så orker jeg ikke å vente til jeg kommer hjem, fordi blodsukkeret er så lavt at jeg kaster meg over første og beste før jeg går i gulvet.

så for min del er det kun planlegging som er cluet her.. Å være forberedt, sørge for at blodsukkeret blir stabilt så jeg slipper det der at jeg blir så sulten og svimmel at jeg må hive meg over første og beste..

skogsmusa sa for siden:

Når jeg skulle begynne på lavkarbo bestemte jeg meg for å prøve det i noen dager, eller ei uke. Bare for å se hvordan det var. Ble kjempefornøyd etter første dag, og nå har jeg levd på lavkarbo i snart 6 mnd.

Så istedet for å utsette starten til mandag er mitt råd å begynne i dag, så kan du heller slutte igjen på mandag. Men på mandag er du forhåpentligvis så fornøyd at du bare vil fortsette:)

morkolv sa for siden:

+1:)

hippocampus sa for siden:

Jeg er også der nå, har vært i syden og skeiet ut en del kan man si og det er ikke lett, sitter nå og spiser most advokado blandet med cremefresh og filadelfia ost med gravet laks,håpe jeg klarer å holde meg på stien nå for er ikke motivert kjenner jeg :(

blingbling sa for siden:

Jeg kjenner meg igjen der. Jeg slet også veldig med å komme igang.... Men nå har jeg klart det, og jeg har nå gått på lavkarbo siden mai.

Synes det går ganske så bra nå, men har hatt endel perioder der jeg har vært veldig matlei. Og selvfølgelig perioder der jeg har lyst til å ha muligheten til å kjøpe meg en baguett på en kiosk når jeg er ute å farter... Heldigvis er det mange salatbarer rundt om kring:)

Når jeg lager middag lager jeg ofte ris/pasta/potet til resten av familien, og jeg har noen ganger i det siste tatt f.eks en ss med villris til maten. Det er faktisk nok det til at jeg føler jeg har spist ris. Det kommer jeg til å fortsette med. Spiser mye brokkoli, og blomkål.

Jeg har vært veldig striks med lavkarboen, men jeg tenker også at det er bedre å leve på lavkarbo og ha noen høykarboutskeielser, enn å bare leve på høykarbo.. En kan f.eks velge den mest lavkarbo varianten av det man spiser. Jeg tror det kan være lurt å kutte gradvis ned, og gå mere og mere over til lavkarbo kosthold.

Fedon lindberg sine bøker er jo litt sånn.. Det er lov å spise litt frukt, og litt brød osv...
Nå leser jeg og lever litt etter dr. Hexeberg, og trives med det, med unntak av noen dager..

Lykke til!!!:)

Mithila sa for siden:

Hei!
Så godt å høyre at andre også har det slik! Eg var veldig flink heile våren, men i sommar sklei det ut. Så starta eg med friskt mot i haust, men eg synes det er så vanskeleg med frokost og lunsj. På morgonen er eg svulten, men samtidig har eg ikkje lyst på mat. Nokre gongar lagar eg meg salat og slikt til å ha som niste (er lærar), og har klart å halde nista lavkarbo fram til nå. Likevel, når helga kjem, har sååå lyst på pizza og chips. Sambo har ikkje trua på lavkarbo, og er det han som lagar middagane. Foreløpig har det gått greit, han kommenterer ikkje kva eg et, men vil ha brød, poteter osv sjølv. På fredagane har det gått i heimelaga pizza, og eg VEIT jo at eg ikkje bør gafle i meg...likevel gjer eg det. Me har forsøkt å laga så tynn bunn som mogleg, men det er jo framleis karbo-pizza... Uff, det er ikkje lett når ein slit med motivasjonen! :(

Newstart sa for siden:

Tror nok alle har det litt sånn,noen kommer seg på lavkarbo igjen og andre ikke. Er enig i at det er viktig med planlegging. Det er vel kanskje det viktigste. Ta med mat som man kan spise og pass på så du ikke går helt tom innvendig. For da er det veldig lett å ty til litt mer høykarbo i farta.
Tror også det er viktig å unne seg litt andre ting innimellom. Som for eks ei som nevner litt ris en gang i blant. Da får man følelsen av å ha spist noe annet enn det man må liksom. Husk dette er en livsstil, og da må man lage rom for andre ting innimellom. Ellers vil man lett falle tilbake til høykarbo mat. Vi er bare mennesker. :rolleyes:
Men å gå på høykarbo å ikke komme seg tilbake til lavkarbo..... nei det er ikke lett. Det går jo på motivasjon. Bare ikke alltid vent til mandagen. Start nå med en gang.... på minuttet. Ferdig med det:D
Lag lavkarbo kake eller dessert eller noe annet som du liker. Så fråtser du i det en stund, så blir ikke overgangen så stor.

hippocampus sa for siden:

Syns du sa det veldig bra jeg:)
vi er bare mennesker og ok om man skeier ut till innimellom så behover man ikke å slakte seg selv helt eller ta den heeeelt ut.jeg har foresten bounty jeg lagte som jeg skal spise av når suget kommer...hihi:D

littlett sa for siden:

Uff, dette kjenner jeg meg så altfor godt igjen i. Slenger meg med på en veietråd her inne nå, håper litt konkuranse ift vektnedgang hjelper og får frem konkuransemennesket i meg slik at jeg på denne måten holder fokus.

Biggie Small sa for siden:

Hvorfor ikke supplementere med litt ferdigmat?

www.spisdegslank.no/

Her kan du bestille gode saker, som du kan holde i fryseren, ta med på jobb hvis de har kjøleskap etc.

Trenger ikke basere hele uken på å bestille, men kan jo hjelpe de gangene man trenger noe kjapt?

Biggie :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.