< Tilbake til oversikten

Sprett barneyoghurt

Lulla84 sa for siden:

Såpass. Nesten gang min sønn vil ha en slik, skal jeg si at han kan heller hente seg en cola :p ;) Utrolig at de kan selge slikt med så mye sukker til barn gennerelt liksom. Jeg er ikke så glad i Tine heller jeg og kjøper helst ikke Tine produkter :p

smgj sa for siden:

Navnet er kanskje IKKE tilfeldig valgt? La oss høre hva foreldre som har gitt barn dette synes... ble barnet mer sprettent? ;)

Huff, nei - la oss for all del venne unga til sukker først som sist... :(

Lulla84 sa for siden:

:stuart: Jeg skal hvertfall ikke kjøpe den til gutten min noe mere hvertfall. Kjøpte en 4 pack med vanilje til han. Men søren ikke mere :p

krokodillen sa for siden:

Fra artikkelen lenket hos trådstarter:

Javel, men da lurer jeg på Raundokken mener med kjemiske tilsetningsstoffer? Altså, mener han da noe som aldri har hatt utgangspunkt i et eller annet naturlig, eller hva?

Sukker har jo som kjent hatt utgangspunkt i sukkerroe eller sukkerrør, men hallo, det er ikke mye igjen av plantene i det kjemisk raffinerte sukkeret.

Ikke bare "naturlig", men "helt naturlig". Bare en liten snartur innom behandling med svovelsyre for bleking, for eksempel. Jajamen. Ikke akkurat tillitvekkende.

Photobscura sa for siden:

Jeg måtte fnise litt av denne:

Da jeg var liten ville jeg gifte meg med Dee Snider. Hvorfor var det ingen som tok affære og tok mine ønsker på alvor?
Så klart unger vil ha søte ting! Søtt er jo en av de første smakssansene de opplever. Men jeg lurer på om noen har tatt i betraktning hva eksponering av mye søtt gjør over tid. Nå synes jeg f.eks at bær er veldig søtt! Før kunne jeg fint ha sukker på bærene mine, nå fortoner det seg ganske absurd.

halkatlala sa for siden:

sprett er bare litago som har bytta navn. sprett mini har (bare) 4% tilsatt sukker, noe som er mer enn nok :rolleyes:

marjusen sa for siden:

Sitat fra kommentarfeltet under:

MarianneAbel 18 timer siden [url="http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/tines-nye-sprettbarneyoghurt-er-soetere-enn-brus-3593093.html#"][/url]

Kommentar fra TINE: Sprett yoghurt inneholder mindre tilsatt sukker enn vanlig TINE fruktyoghurt. Forbrukerrådets fremstilling av yoghurten som en sukkerbombe blir helt feil. De likestiller sukkeret som naturlig finnes i melk, frukt og bær med det rene tilsatte sukkeret man finner i brus. Foreldre har vært flinke til å redusere inntaket av tilsatt sukker til barna de senere år. I 2007 var det bare 15 % av norske 2-åringer som fikk mer tilsatt sukker enn anbefalt.Helsemyndighetene anbefaler at vi skal få 55-60 % av kaloriene i kostholdet fra karbohydrater (sukker og stivelse), og da helst fra sunne kilder som grove kornprodukter, frukt, grønnsaker og magre melkeprodukter. Maks 10 % av energien bør komme fra tilsatt sukker. Foreldre anbefales å redusere mengden tilsatt sukker i kostholdet til barna da det bidrar med tomme kalorier (ingen vitaminer og mineraler) og ekstra kalorier. Begrenser man mengden sukkerrike og næringsfattige mat- og drikkevarer i hverdagskostholdet til barn, er det god plass til en yoghurt innenfor et sunt kosthold. Yoghurt bidrar med mange viktige næringsstoffer for barn i vekst, og Sprett yoghurt inneholder kun 4-6 % tilsatt sukker. Les gjerne mer om Sprett og om sukker i yoghurt på tine.noHilsen Marianne H. Abel, ernæringsfysiolog i TINE

VSB sa for siden:

Her i huset er det innført tyrkisk yoghurt med sukkerfritt syltetøy og hjemmelaget müsli, funker som fy, blandes i en liten plastboks og sendes med i matpakke med müsli i pose ved siden av. Kan en "god morgen yoghurt" gjøres bedre? Klart ungene etterlyser "småyoghurt" men det er ikke noe stort problem. De vet at sukker tilhører lørdagsgodt og bursdager, overgangen har gått over all forventning.

Carisma sa for siden:

Jeg ville vært forsiktig med det sukkerfrie syltetøyet, og heller brukt bær

marionilona sa for siden:

Tyrkisk yoghurt med bær (og frukt) må jo være myyyye bedre? Har ingen barn, men regner med at hvis det er det de får, og ikke vet om noe annet, så liker de vel det? Litt mer jobb, men det er det søren meg verdt. Jeg syns ihvertfall tyrkisk youghurt med frossen skogsbær-blanding er skikkelig digg. Hmmm, må nok lage med en porsjon nå...

Luggetuppen sa for siden:

Snuppa på 7 år fikk Sprett yoghurt i forrige uke. Vi skulle uansett kjøpe yoghurt, og jeg rasket den med meg i full fart uten å sjekke innholdet :rolleyes:

Nå står det helt ordinær yoghurt i kjøleskapet. Hun er veldig glad i tyrkisk yoghurt også, men den er vanskelig å få fatt i her jeg bor.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.