< Tilbake til oversikten

Ramsløk

#1

Scania sa for siden:

Noen som har erfaring med dette? Smaker jo supergodt!! Har ikke peiling på karbeinnhold, men kan da ikke være så mye? Ser jo ut som salatblader.. Har ikke fått eksperimentert så mye med det ennå, men det kommer!


#2

Alynna sa for siden:

Likner ikke dette litt på vårløk/gressløk/kinesisk hvitløk(gressløk)? Det er vel mye mindre karber i sånt, enn løk som er i knollform... Jeg har ikke sett noe næringsdeklarasjon, men tipper 1-4 karber. Antakelig i det lavere sjiktet. Purre har f.eks mye mindre karber enn vanlig kepaløk.

Jeg hadde brukt det til alt mulig rart, og det må være en flott erstatning for løk/hvitløk.


#3

smgj sa for siden:

Lag ramsløkpesto med salt og litt olje... Holder seg 2 år (and counting!!!) i kjøleskap... Sterkt og godt.


#4

Huldr sa for siden:

Får man kjøpt ramsløk? Eller må det plukkes egenhendig?


#5

smgj sa for siden:

Har aldri sett det i salg... men får man noen løker og har litt tung jord så sprer de seg godt.


#6

Huldr sa for siden:

Glemte å svare på denne jeg ... men har ikke hage her på tjukkeste Grünerløkka vettu :o

Men det må da gå an å få kjøpt, kanskje det går an å bestille hos grønnsakshandleren ... som ikke har norsk asparges heller, for øvrig :cool: (går den bare til restauranter, eller?)


#7

LaLa77 sa for siden:

Jeg har kjøpt frø, bestilte på nett fra impecta.se.
Jobber med å få de frem nå, så jeg er fremdeles usikker på om det blir bra :)
De stinker hvitløk når de blomstrer, så jeg ville satt de på et litt avsidesliggende sted :)


#8

FrkMarge sa for siden:

Den vokser vilt på sørlandet og det er mange hageentusiaster som bytter/selger løker.(ikke undertegnede dessverre enda)
De overvintrer greit ute (som gressløk), så det er ikke så vanskelig å ha dem i fx en potte tipper jeg :)


#9

Runegutt sa for siden:

Kan Ramsløk overleve her nord også?


#10

langaard sa for siden:

Ja, det kan den:)



#12

Runegutt sa for siden:

Får man kjøpt ferdige planter eller noe sånt et eller annet sted?


#13

langaard sa for siden:

Prøv på gartneriet:)


#14

Runegutt sa for siden:

Gartneri? Neida, sånt finnes ikke her


#15

langaard sa for siden:

Har du naboer med hager? Kan jo hende de har, og at du kan få ei rot;)


#16

FrkMarge sa for siden:

Prøv salg og bytte på hageforumer som hagegal eller hagepraten:)


#17

LaLa77 sa for siden:

Vil anbefale å kjøpe ferdige planter, definitivt!
Jeg har dillet med disse frøene siden slutt januar. De må ha perlittblandet jord, så først være i jorden noen uker i romstemperatur, så en mnd inn i kjøleskapet og så ut++++
De oppfører seg som små bortskjemte babyer!! :)


#18

smgj sa for siden:

Mye bedre å bytte til seg løker enn frø. Lar man løkene blomstre så frøsår de seg fint selv i påfølgende år. (Og man kan plukke 1/3 av bladene pr løk uten at det skader her i allfall.)


#19

Supera sa for siden:

Jeg har visst ramsløk i hagen. Nok til å lage litt over 1 liter ramsløkpesto. :snill: Det var faren min som gjorde meg oppmerksom på det. Finner stadig noe nytt i den hagen... I fjor fant jeg ut at jeg har jordskokk.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.