< Tilbake til oversikten

LCHF uten melkeprodukter

Bente_me sa for siden:

Har vært på lavkarbo nå i 1 mnd. Syns det har gått veldig greit. Men de to-tre siste dagene har eg hatt mye vondt i hode og mage. Legger meg med vondt i hode og mage og står opp med enda verre hodepine og mageverk.
Har påvist laktoseintoleranse og fått diagnosen irritabel tarm. Var og å testa meg for melkeprotein allergi, men var ikkje allergisk (Selv om legen sa det ikkje utelukka at eg kunne være allergisk....kjekt!)

Føler eg blir dårligere i magen av mye fløte og rømme, så mistenker litt melkeproteinen. Har lyst å fortsette på lavkarbo, men ser ikkje heilt for meg kossen eg skal få i meg nok fett uten rømme og fløte.
Er det noen som har noen gode tips?

Spiser bacon og egg til frokost, knekkebrød med makrell og majones eller salat med rømmedressing til lunsj, kjøtt med feks brokkolistuing til middag og smoothie med fløte eller lapper e.l lign til kvelsmat. Nøtter og ost som mellommåltid

Alle tips godtas med STORT takk:)

Kitt sa for siden:

Scroller du helt nederst på siden ser du at du er langt fra den eneste som ikke skal ha melkeprodukter! ;)
Mange tråder om temaet!:)

Photobscura sa for siden:

Jeg har melkeproteinintoleranse, og jeg får fint i meg nok fett uten! Jeg bruker mye smør i maten (tåler fint det bittelille som er av protein i smør, om du ikke tåler det, finnes ghee eller kokosfett (både med og uten smak) som alternativ). Jeg velger ellers fetest mulig kjøttyper -ser etter godt marmorert kjøtt f.eks, jeg lager diverse emuleringsauser (bearnaise og choron), og spiser mye egg. Kokosmelk er en god fettkilde, og i mange tilfeller en god erstatning for meieriprodukter, ellers går det en del avocado og røkt laks.
Om du tåler det, så er det enkelte som kan spise ekte feta (av geitemelk) og ekte mozarella (av bøffelmelk), ettersom proteinet i disse melkeproduktene skiller seg fra de i kumelk, og kroppen klarer å håndtere det. Ikke for alle, men for mange. :)

kamp sa for siden:

Jeg er uten gluten, melk, egg, soya, mais og tja mye annet..

Bruker mye kokos, avokado og oljer :)

Bente_me sa for siden:

Tusen takk for svar. Det er vel bare å hoppe i det og teste det ut. Håper egentli eg tåler melkeprotein og at det bare er magen som skaper seg;) Men eg håper å finne ut av det
Dåkk bruker ikkje noge av soyaprodukter som erstatning?
Kokosmelk hørres jo greit ut:)

Photobscura sa for siden:

Fermentert soya er det masse østrogen i. Det gir meg puppespreng! :p Det er ikke uten grunn at enkelte munker brukte soya for å holde sexdriften nede. :cool: Hold soyainntaket på et så lavt nivå som mulig, er min anbefalning. :ja:

Mandelmelk er visst ok. Har ikke kommet så langt som å bruke det. Men det er visst veldig enkelt å lage selv.

kamp sa for siden:

Jeg er litt soya negativt pga østrogen, goitrogen og fytat nivået så jeg bruker det ikke. Og syns ikek andre heller skal bruke ufermentert/ugjæret soya (altså soya melk, mel o.l.), soya saus i små mengder tenker jeg er ok.

Soya og melk er velidg likt i protein oppbyggning så derfor er det en del som ikke tåler soya når de ikke tåler melkeprotein (meg selv inkludert)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.