< Tilbake til oversikten

God vri på ferdiggrilla kylling

AntoniaM sa for siden:

I går var det tilbud på ferdiggrilla kylling på min lokale butikk. Jeg pleier å passe på når det skjer, for litt ferdig oppdelt kyllingkjøtt er alltid fint å ha i fryseren når andre lunsjalternativer ikke frister.

Men kyllingen kom rett fra grillen og fylte bilen med liflige dufter på veien hjem, så det måtte simpelthen bare bli kylling til middag også.

Jeg tok lårene og la i en ildfast form, danderte shampinjong som jeg hadde tørka ut litt i steikepanna først, hadde på litt creme fresh og litt fløte + en steikeskyen som lå i kyllingposen. Over dette strødde jeg revet ost. Så inn i ovnen til fløteblandingen hadde tyknet litt og osten ble lett gylden - 15 - 20 min på 200 grader.

Kyllingen beholdt saftigheten godt (noe som ikke alltid skjer ved oppvarming av ferdiggrilla kylling) og stekeskyen lagde en fin kryddersmak på fløteblandingen.

Til kyllingforma hadde jeg jukseris - for anledningen tilberedt i steikeovnen sammen med kyllingen ,men i en egen form - og smørdampet grønn asparges.

Lillann sa for siden:

Denne minner om en rett jeg har laget av ferdiggrillet kylling i snart 20 år, alså lenge før man snakket om lavkarbo :) Jeg har tipset folk om den mange ganger, nesten hver gang noen spør meg om en rask og god middagsrett.
Jeg kaller den kylling i form:

Del opp en ferdiggrillet kylling i passe munnfullbiter, fordel bitene i formen (uten ben og brusk). Legg i smakuttet grønnsaker som løk, broccoli, paprika, sopp, osv. Bruk et beger creme fraiche, bland i krydder du liker (f.eks salt, pepper, hvitløk, provenceblanding og løkulver) og noe syrlig, f.eks sitronsaft eller balsamicoeddik. Hell innholdet over kylling og grønnsaker. Riv ost og fordel dette på toppen. Stekes på 200 grader til alt er gjennomvarmt og osten passe. Har du brukt f.eks gulrøtter, så trenger formen litt mer tid enn om du bare har "myke" grønnsaker. Pleier å servere denne formen med salat og ris for resten av familien. Alle 7 familiemedlemmer elsker denne retten, og det sier litt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.