Vellykka ENKEL middag for store og små i dag! Bestillte lavkarbospaghetti fra lavkarbohuset, og tenkte å prøve det. Veldig praktisk i en ellers ganske så hektisk hverdag!:)
Spaghettien koker man som anvist på pakken, og imens lager man sausen:
Fløte
Baconterninger
Ost
Pepper.
Stek baconterningene mens du koker opp fløte etter hvor mye saus du vil ha, og tilsett ost. Jeg aner ikke hvor mye jeg brukte, men ihvertfall 1/4 av en liten synnøve-hvitost. Smakte til med pepper.
Ferdig! :P
Denne kan nok med fordel serveres sammen med salat, men det hadde jeg ikke for hånden akkurat i dag.
(Spaghettien smakte overraskende likt vanlig spaghetti, men var mye mer mektig. Så du kan sikkert bruke litt mindre enn hva du hadde gjort med vanlig spaghetti ;) Ellers var konsistensen mye grovere enn ved vanlig spaghetti.)
Åh? jeg synes smaken var veldig grei, men konsistensen var ganske så uvant..:P Men ikke grusom. Masse saus på, så gikk det strålende..;) Har slitt veldig med å få 3-åringen min til å få i seg disse lavkarbomiddagene mine også, men dette gikk ned på høykant!
Rart kor ulike vi er.... Eg kjøpte og smakte denne for ett par veker sidan.
Eg syns den smakte forferdelig, hadde en følelse av å spise tang og tare - kjempeskuffa :(
Off da!! Jeg så de hadde en annen spaghetti et annet sted. Lavkarbotorget eller noe sånt? Veldig usikker. Men den så mye "finere" ut. Har tenkt å prøve den neste gang!
Men for å avspore litt; prøvde lavkarbobrødet fra lavkarbohuset, og noe så forferdelig har jeg ALDRI smakt!! Var akkurat som å ta en bit av en gammel sur svamp, og det var umulig å tygge!
Prøvar å lage maten frå grunnen av mest mulig :) Då veit eg ka eg spiser, og brødblandinger er heldigvis ganske enkelt å lage.
Og når det gjelder 'pasta' for min egen del (kun eg her i huset som spiser lavkarbo), so har eg funnet ut at masse raspa ost (raspar sjøl med grov rasp) gir meg en følelse av spaghetti. og eg elskar halvsmelta ost i pastasausen. Rører det inni pastasausen når det skal spises, sånn at det ikkje rekke å smelte so masse :)
Prøv Dreamfield spaghetti og pasta. Finnes i mange varianter. Smaker så og si som "vanlig" pasta. Kun 5 karber pr porsjon. 1 porsjon = 56 gram (før koking) En liten smørklatt setter spiss på smaken.
Selges i enkelte helsekostbutikker (Kinsarvik helsekost), i diverse nettbutikker som f.eks. på Lavkarbo-torget.no ;)
Eg lurer litt på kva den er laga av? 5 gram karber høres fantastisk ut :)
Litt rart at dei ikkje skrive det tydeligare på nettet, for der står det berre som info; 5 gram fiber og lavere karb.innhold og GI enn vanlig pasta.
Veldig vanskelig å finne skikkelig informasjon om Dreamfields-pastaen - jeg har surfet mye etter dette. På pakken er tallet høyere (husker ikke i farta), men såvidt jeg forsto er det fleste karbohydratene i denne pastaen fra inulin - en stivelse som ikke taes opp i tarmen (og følgelig ikke gir noen blodsukkerstigning). Begge barna mine likte denne pastaen godt (jeg har ikke prøvd den selv), men Kristian fikk mageknip og løs mage etterpå. Inulin er samme stivelse som finnes i jordskokk, som også er kjent for å gi gassplager. Bare sånn obs, obs ;)
Flere forsøk viser at Dreamfields pasta gir samme blodsukkerstigning som vanlig pasta. Kostdoktorn.se har skrevet mer om dette, og kaller det bløff-pasta...
Dette kan selvfølgelig være individuelt, men vær uansett forsiktig med for mye av Dreamfields.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.