< Tilbake til oversikten

Jordskokk?

lucifine sa for siden:

Vet det er flere tråder om dette og har prøvd å lese meg til dette men er enda forvirret.

Jeg har vinter jordskokk i kjøleskapet. Har kuttet dem og laget fløtegratienerte jordskokk ala Lena Beatrice (fantastisk godt). På hennes side står det at de inneholder 3kh pr 100g trooor jeg.. Var så mye informasjon at jeg ble litt forvirret. Her inne har jeg lest at de inneholder 12g kh. Vet at de inneholder inulin (som er bra) og inntil 25 % sukker (som er ikke bra) og at kh mengden forandrer seg etter koking, frysing, oppbevaring osv.. Hjelp..

Kan noen bare si det enkelt? At de inneholder såsåmange kh og gjøre det enkelt for meg? Teskje please?

lucifine sa for siden:

huff det var jo enda mer der...

smgj sa for siden:

... og inulin tas ikke opp av oss, men av innbyggerne våre (tarmbakteriene).

Og jeg blir så himle mett av jordskokk. (Kan også ha med det faktum å gjøre at Husets Herre pleide å lage jordskokksuppe med fløte og baconcrisp.... :D nammenam

Bestemamma sa for siden:

Jeg har satt jordskokker i år...ble høye fine planter som sikkert har laget seg egne barn, men jeg lar dem stå til neste år før jeg høster noen av dem.....:D

smgj sa for siden:

Det trenger du ikke. Du kan ta opp halvparten og la halvparten ligge igjen med litt lenger mellomrom. (De høstes etter at frosten har tatt bladene og oppevares i en bøtte med tørr torvstrø i garasjen - den som skal får vokse neste år kan "oppbevares" i åkeren.) De er veldig voksevillige, livskraftige og spredningsvillige i normalt grei jord.

FrkMarge sa for siden:

Kan man plante slike man kjøper på butikken rett og slett?

Bestemamma sa for siden:

Jepp, var det jeg gjorde....De kan plantes høst og vår..... Nå er det høst, så sett igang........:p Jeg satte mine i vår, så jeg venter med å høste til neste sommer for å være sikker på at de er store nok...Kan jo ikke se under jorda....:D

smgj sa for siden:

De fungerer som poteter. De skokkene som blir igjen i jorda i høst bliir "morskokker" for neste høst sine ferdigskokker. Morskokkene forvitrer i prosessen med å lage mange barn. En kraftig stilk har gjerne 3-4 storskokker og et par småskokker som jeg pleier å sette til neste år. Men dette varierer etter jorda.

Ellers går det gjerne fint å sette butikkskokkene, men om man vil ha jordskokk som også blomstrer om høsten bør man lete etter norskprodusert skokk av navnesortene "Dagnøytral" eller "Bianca" (om jeg ikke husker feil).

lucifine sa for siden:

Er kh fra inulin noe jeg kan trekke fra? Eller ER det så mange kh som skrevet over?

smgj sa for siden:

Det kommer vel an på hvordan reglene er der hvor du hentet tallene fra. Er karbohydrater "alt inklusive" så kan de trekkes fra, vil jeg tro. Men om tallene er uten sukkeralkoholer er jeg mer usikker siden inulin vel strengt tatt regnes til den gruppen.

HighFive sa for siden:

Jeg elsker jordskokker, problemet er bare at jeg ikke får tak i dem! Hvor kjøper dere jordskokker?

smgj sa for siden:

Jeg dyrker selv. De er greie å ha med å gjøre. Ellers ser jeg dem iallfall på Meny.

Bestemamma sa for siden:

Du skal trekke fra karbohydratene fra inulin, ellers hadde det jo ikke vært særlig vits i å bruke den istedenfor potet...

r.o sa for siden:

Hvor store er de jordskokkene dere får tak i? De eneste jeg har funnet i Drammen er tynne og ca 5 cm lange. Blir ikke mye igjen etter skrellig. Skal de være så småe?

lucifine sa for siden:

Bestemamma: ja det var det jeg også stusset på... Dersom jeg trekker bort inulinen, hvor mange kh blir igjen? ca 3 pr 100g?

smgj sa for siden:

De varierer etter sort. Noen er helt nede i "ingefærrotstørrelse" mens andre er som nypoteter. Noen er avlange og rødrosa som en minisøtpotet, andre er hvite og mer runde - opp i golfballstørrelse.

Ja, det er en del jobb med skrellingen. :o

Bestemamma sa for siden:

Ja, det er det som står i infoen fra Bioforsk her på Lena Beatrice sin side..:)

Bestemamma sa for siden:

Har bare fått tak i ingefærrotstørrelse jeg...

Om de du har er bedre og større kunne du sende meg et par skokker av din produksjon slik at jeg kan sette dem her?:D

lucifine sa for siden:

Bestemamma: ja var der jeg fikk infoen fra. Så da regner jeg ut fra det. 3pr 100kh er overkommelig!

Får se om ikke jeg også planter disse her snåle skapningene snart.. trenger de mye stell, vann, lys osv? jeg er en ekte plantekiller....

smgj sa for siden:

PM meg du, så "kan vi sjå om det blir ei rå' "

Ellers liker de husdyrgjødsel/kompost. Jeg har ikke hatt så gode resultat med kunstgjødsel.

Bestemamma sa for siden:

Ja det er overkommelig i aller høyeste grad...:D

Har egentlig ikke gitt dem noe annet enn dyp mold...så at det var det de likte...Å hive på litt bæsj og mer mold må jeg vel til våren, vil jeg tro...:p

smgj sa for siden:

Sånn er min erfaring også... lettere å få (til) enn å bli kvitt.... :D

Bestemamma sa for siden:

Skal ta meg en dag det ikke regner og grave litt under stengelene...blir så nysgjerrig når du snakker om skokkene dine...:D
Pm´r deg snart...:)

Bestemamma sa for siden:

Har du prøvd å kverke de? :p

smgj sa for siden:

Nope... men for å si det sånn... en 3m høy plante (på sitt høyeste) passer ikke nødvendigvis den første plassen man setter den (før man vet at den blir så høy)...

Resultatet: jordskokk der hvor jeg hadde den første gang... jordskokk der hvor jeg har den - og jordskokk der hvor jeg la komposten fra i fjor. :p

Bestemamma sa for siden:

3 meter? herre jemini:eek: Det er jo et helt tre det!!!!! Men en så liten knoll på en så lang stake er vel litt uventet....:p

Jordskokk sprer seg over alt altså...en meget villig plante med andre ord...:D

smgj sa for siden:

3m var de aller største. Snittet hos meg ligger på ca 2m. Og med hensyn til spredning så sprer de seg ca 20-30cm hvert år... Men om man bestememr seg for å flytte dem så ligger det alltid igjen nok skokk til at det kommer igjen skokk på gamleplassen også. :p Har jeg lært. Nå. Og at det "blir med" skokkbiter i komposten.

Og så er det ikke "en skokk" under staken. Det er gjerne en neve skokk under den. Iallfall om det er en stor stake.

HighFive sa for siden:

Hurra! Jeg fant skokker på Meny :) Men de var små da... Jeg delte dem i to og bakte dem med litt smør og urter i ovnen sammen med noen pølser.

AntoniaM sa for siden:

Så fint at Meny har fått jordskokker igjen - har ikke funnet det siden april nå (sesongvare) og årets egenproduksjon er heller liten.

Jeg plantet knoller av de jeg kjøpte på Meny i vår og de gror som bare det - tror de er danskprodusert i utgangspunktet. Men jeg kjøpte også noen større og rundere noen i en innvandrersjappe og de ville ikke gro her i Norge (men det kan hende de var antigrobehandlet slik poterer er).

Jordskokker trenger man ikke å skrelle - bare vask de godt. og skjær vekk eventuelle bløte deler.

Photobscura sa for siden:

Kan man sette skokk på høsten også? Lurer på om noen her i bygården merker det om jeg planter min egen lille grønnsakshage i de slunkne beddene her. :D

smgj sa for siden:

Ja, du kan sette iallfall nordiskprodusert skokk nå på høsten. Jeg lar all setteskokk være igjen - bare fordelt utover - i bedet der hvor jeg skal ha skokk neste år.

Men det er en viss fare for at det ville bli "oppdaget" når det begynte å vokse "bola solsikker" uten blomster (før muligens like før frost) på seinsommeren. :D

Jeg har forøvrig en bekjent som gerilahager i en bakgård på Løkka (tror jeg det var). :)

Det vil nok forøvrig komme mer skokk i butikkene nå utover. Siden det først er nå innhøstingen begynner for norskproduseert skokk iallfall.

Ærlig talt tror jeg ingen bryr seg om jeg bedriver litt geriljahagestell her jeg bor, på Løkka, faktisk. ;) Det var noen som drev dugnad her i fjorsommer, men jeg rakk aldri å tilby mine tjenester, og de bedene som står inntil husveggen her, de ble luka, men ingenting ble planta. Tror det i alt typ er en stemorsblomst som står ensom i et hjørne!

Gracella sa for siden:

Jeg trodde man ikke skulle skrelle de, jeg har bare vasket de og gratinert de...
Var helt ok for meg og mine ;)

smgj sa for siden:

Helt mulig det... vi har bare "alltid" skrellet dem. Kanskje vi bare skal forsøke å la være. :)

Mariann S sa for siden:

Eg og har skrelt jordskokken, og litt av ett arbeid ja :)
Såg at ho Wenche på God Morgen Norge sa at en kun trengte å skrubbe dei litt.
Ho laga jordskokkmos en morgen denne veka.

halkatlala sa for siden:

og hvis de skulle bry seg, så får du fortelle dem hva du driver med og tilby dem og smake :)

Hehe, ikke sant!
Det er stort sett "voksen ungdom" (dere vet, Peter Pan-syndromisterte tredve og noe-åringer ;)) som bor her, og gjennomluftingen er relativt stor. Dette kalles ikke singelgården for ingenting. Jeg tror ikke at noen kommer til å reagere om det dukker opp enda mer vegatasjon i den bakgårdsjungelen her. ;)

Catwoman sa for siden:

Hmm, må nok inkludere jordskokk i grönnsakshagen til neste vår!
Ellers så har jeg ymse frö til törk over hele kjökkenet nå.. Alt fra stauder til tomater ;) Kommer til å bli reine drivhuset her om noen mnd :rolleyes:

FrkMarge sa for siden:

Da skal det "settes" skokk her... hadde jodskokk til middag i går og knakk av noen kuler. Disse skal i sen stor blomsterpotte på trammen i vinter. Håper det går bra der, for vi har ingen hage...:o
Alternativt, eller kanskje i tillegg vil jeg plante noen på hytta også :)

Hvor ofte kan man høste av dem og hvor lang tid må disse søte sukkerbitstore kulene ligge i jorda før det er noen vits i å høste dem?:confused:

smgj sa for siden:

Jeg har bare høstet mine i oktober... sånn som å ta opp poteter, liksom. Har lest at de trekker all næringen ned i røttene før vinteren...

En stor potte går antakelig bra - bare du gjødsler og den ikke velter!

Echo sa for siden:

Jeg har fått kloa i noen fra en innvandrer sjappe. Han får alle varene fra gartnerhallen sa han, så da håper jeg de virker:D.

Rema skulle også ta inn noen kilo for meg denne uka så nå gleder jeg meg.

Jeg har tenkt å sette noen nå og lurer på hvor dypt jeg skal sette dem?

Og bør jeg dekke jorda med noe?

smgj sa for siden:

Vi legger dem ca 10-15cm dypt og dekker ikke med noe (annet enn jord), men lurer på å få tak i en balle med halm for å holde ugresset unna...? ;) Ca 20cm mellom skokkene i begge retninger er fint.

Nå er det forresten jordsjkokkhøstetid for meg. Har tatt opp to bøtter allerede. (Og gitt bort det meste. Vi spiser ikke sååå mye.)

Sivensvans sa for siden:

Jeg har kjøpt på innvandrerbutikk - og, de er veldig store og fine, nesten som en vanlig (litt liten) potet!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.