Vet det er flere tråder om dette og har prøvd å lese meg til dette men er enda forvirret.
Jeg har vinter jordskokk i kjøleskapet. Har kuttet dem og laget fløtegratienerte jordskokk ala Lena Beatrice (fantastisk godt). På hennes side står det at de inneholder 3kh pr 100g trooor jeg.. Var så mye informasjon at jeg ble litt forvirret. Her inne har jeg lest at de inneholder 12g kh. Vet at de inneholder inulin (som er bra) og inntil 25 % sukker (som er ikke bra) og at kh mengden forandrer seg etter koking, frysing, oppbevaring osv.. Hjelp..
Kan noen bare si det enkelt? At de inneholder såsåmange kh og gjøre det enkelt for meg? Teskje please?
... og inulin tas ikke opp av oss, men av innbyggerne våre (tarmbakteriene).
Og jeg blir så himle mett av jordskokk. (Kan også ha med det faktum å gjøre at Husets Herre pleide å lage jordskokksuppe med fløte og baconcrisp.... :D nammenam
Jeg har satt jordskokker i år...ble høye fine planter som sikkert har laget seg egne barn, men jeg lar dem stå til neste år før jeg høster noen av dem.....:D
Det trenger du ikke. Du kan ta opp halvparten og la halvparten ligge igjen med litt lenger mellomrom. (De høstes etter at frosten har tatt bladene og oppevares i en bøtte med tørr torvstrø i garasjen - den som skal får vokse neste år kan "oppbevares" i åkeren.) De er veldig voksevillige, livskraftige og spredningsvillige i normalt grei jord.
Jepp, var det jeg gjorde....De kan plantes høst og vår..... Nå er det høst, så sett igang........:p Jeg satte mine i vår, så jeg venter med å høste til neste sommer for å være sikker på at de er store nok...Kan jo ikke se under jorda....:D
De fungerer som poteter. De skokkene som blir igjen i jorda i høst bliir "morskokker" for neste høst sine ferdigskokker. Morskokkene forvitrer i prosessen med å lage mange barn. En kraftig stilk har gjerne 3-4 storskokker og et par småskokker som jeg pleier å sette til neste år. Men dette varierer etter jorda.
Ellers går det gjerne fint å sette butikkskokkene, men om man vil ha jordskokk som også blomstrer om høsten bør man lete etter norskprodusert skokk av navnesortene "Dagnøytral" eller "Bianca" (om jeg ikke husker feil).
Det kommer vel an på hvordan reglene er der hvor du hentet tallene fra. Er karbohydrater "alt inklusive" så kan de trekkes fra, vil jeg tro. Men om tallene er uten sukkeralkoholer er jeg mer usikker siden inulin vel strengt tatt regnes til den gruppen.
Hvor store er de jordskokkene dere får tak i? De eneste jeg har funnet i Drammen er tynne og ca 5 cm lange. Blir ikke mye igjen etter skrellig. Skal de være så småe?
De varierer etter sort. Noen er helt nede i "ingefærrotstørrelse" mens andre er som nypoteter. Noen er avlange og rødrosa som en minisøtpotet, andre er hvite og mer runde - opp i golfballstørrelse.
Har egentlig ikke gitt dem noe annet enn dyp mold...så at det var det de likte...Å hive på litt bæsj og mer mold må jeg vel til våren, vil jeg tro...:p
Nope... men for å si det sånn... en 3m høy plante (på sitt høyeste) passer ikke nødvendigvis den første plassen man setter den (før man vet at den blir så høy)...
Resultatet: jordskokk der hvor jeg hadde den første gang... jordskokk der hvor jeg har den - og jordskokk der hvor jeg la komposten fra i fjor. :p
3m var de aller største. Snittet hos meg ligger på ca 2m. Og med hensyn til spredning så sprer de seg ca 20-30cm hvert år... Men om man bestememr seg for å flytte dem så ligger det alltid igjen nok skokk til at det kommer igjen skokk på gamleplassen også. :p Har jeg lært. Nå. Og at det "blir med" skokkbiter i komposten.
Og så er det ikke "en skokk" under staken. Det er gjerne en neve skokk under den. Iallfall om det er en stor stake.
Så fint at Meny har fått jordskokker igjen - har ikke funnet det siden april nå (sesongvare) og årets egenproduksjon er heller liten.
Jeg plantet knoller av de jeg kjøpte på Meny i vår og de gror som bare det - tror de er danskprodusert i utgangspunktet. Men jeg kjøpte også noen større og rundere noen i en innvandrersjappe og de ville ikke gro her i Norge (men det kan hende de var antigrobehandlet slik poterer er).
Jordskokker trenger man ikke å skrelle - bare vask de godt. og skjær vekk eventuelle bløte deler.
Kan man sette skokk på høsten også? Lurer på om noen her i bygården merker det om jeg planter min egen lille grønnsakshage i de slunkne beddene her. :D
Ja, du kan sette iallfall nordiskprodusert skokk nå på høsten. Jeg lar all setteskokk være igjen - bare fordelt utover - i bedet der hvor jeg skal ha skokk neste år.
Men det er en viss fare for at det ville bli "oppdaget" når det begynte å vokse "bola solsikker" uten blomster (før muligens like før frost) på seinsommeren. :D
Jeg har forøvrig en bekjent som gerilahager i en bakgård på Løkka (tror jeg det var). :)
Det vil nok forøvrig komme mer skokk i butikkene nå utover. Siden det først er nå innhøstingen begynner for norskproduseert skokk iallfall.
Ærlig talt tror jeg ingen bryr seg om jeg bedriver litt geriljahagestell her jeg bor, på Løkka, faktisk. ;) Det var noen som drev dugnad her i fjorsommer, men jeg rakk aldri å tilby mine tjenester, og de bedene som står inntil husveggen her, de ble luka, men ingenting ble planta. Tror det i alt typ er en stemorsblomst som står ensom i et hjørne!
Eg og har skrelt jordskokken, og litt av ett arbeid ja :)
Såg at ho Wenche på God Morgen Norge sa at en kun trengte å skrubbe dei litt.
Ho laga jordskokkmos en morgen denne veka.
Hehe, ikke sant!
Det er stort sett "voksen ungdom" (dere vet, Peter Pan-syndromisterte tredve og noe-åringer ;)) som bor her, og gjennomluftingen er relativt stor. Dette kalles ikke singelgården for ingenting. Jeg tror ikke at noen kommer til å reagere om det dukker opp enda mer vegatasjon i den bakgårdsjungelen her. ;)
Hmm, må nok inkludere jordskokk i grönnsakshagen til neste vår! Ellers så har jeg ymse frö til törk over hele kjökkenet nå.. Alt fra stauder til tomater ;) Kommer til å bli reine drivhuset her om noen mnd :rolleyes:
Da skal det "settes" skokk her... hadde jodskokk til middag i går og knakk av noen kuler. Disse skal i sen stor blomsterpotte på trammen i vinter. Håper det går bra der, for vi har ingen hage...:o
Alternativt, eller kanskje i tillegg vil jeg plante noen på hytta også :)
Hvor ofte kan man høste av dem og hvor lang tid må disse søte sukkerbitstore kulene ligge i jorda før det er noen vits i å høste dem?:confused:
Vi legger dem ca 10-15cm dypt og dekker ikke med noe (annet enn jord), men lurer på å få tak i en balle med halm for å holde ugresset unna...? ;) Ca 20cm mellom skokkene i begge retninger er fint.
Nå er det forresten jordsjkokkhøstetid for meg. Har tatt opp to bøtter allerede. (Og gitt bort det meste. Vi spiser ikke sååå mye.)
Jeg har kjøpt på innvandrerbutikk - og, de er veldig store og fine, nesten som en vanlig (litt liten) potet!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.