< Tilbake til oversikten

Hjemmelaget lavkarbobrød er deilig!!!

Budeiea995 sa for siden:

Hei og hopp!
Etter tre mnd er det endelig ett fornuftig menneske som introduserer meg for lavkarbobrød.
Solsikke, sesam, lin og gresskarkjerner. Smaker himmelskt med smør og ost oppå og tar 4 minutter å lage, men en ting har jeg merket og det er der bak...

Vaneligvis på lavkarbo er det jo ikke så ofte jeg er på do da det jo ikke er så masse avfallsstoffer, men nå, å gud bedre!!!!

I 100gram brød er det nesten 5 karber og jeg er aldri over 15 om dagen så det må jo være ok det vel?

Kan det bli for mye frø i kosten? Kan karbene i frøene likestilles med grønnsakskarber? (orker ikke en halv brokkoly i tilegg, dette brødet fyller på!)

Oppskrift for de som ikke har prøvd:
Jeg har utvidet den originale oppskriften med gresskarkjerner og salt og brødet blir om mulig enda bedre!!!

4 stk egg
1 ts bakepulver
0,5 bokser crème fraîche eller seterrømme
3 ss solsikkeolje eller raps
60 g kruskakli
30 g linfrø
40 g sesamfrø
40 g solsikkekjerner
30 g gresskarkjerner
1ts salt

Bland det våte og ha i det tørre med bakepulveret til slutt
180 grader i 55 min. Bruk den minste brødformen du har. (barneformen fra IKEA er super!!!
Brødet er like godt i en uke om det ligger i en tett puse i kjøleskapet.
Her i huset har gubben og oppdaget skatten i nederste nylle så nå rører jeg sammen ett annenhver dag!!!

nellie sa for siden:

Nei, du bør ikke la dette brødet fylle opp de få karbene du "har lov til" å spise hver dag:) De 15 karbene BØR i hovedsak komme fra grønnsaker.

Dessuten er det mange som opplever frø som en big time partystopper, men det finner du ut av etterhvert.

Budeiea995 sa for siden:

Uff da... tilbake til egg og baconet da, sukk...
Tusen takk for svar!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.