< Tilbake til oversikten

Utviklet allergi?

merema sa for siden:

Heihei!
Den siste uka har jeg merket at jeg har begynt å reagere på noe av maten jeg spiser.. og jeg tror jeg har kommet fram til at det er fløten og osten jeg reagerer litt på.. Det er ikke store reaksjonen jeg får, men jeg får en sånn nummen følelse inni munnen på en måte? Som om at jeg hovner opp littegrann?

Kan det være at jeg har utviklet en allergi mot melkeprodukter? :S

LiseSJ sa for siden:

har ikke så mye peiling på slikt men søkte litt på nettet og fant dette på melk.no

Hva er symtomene?
Symptomene på melkeallergi kan komme fra flere organer. Det er vanlig med reaksjoner fra hud, mage-tarmkanal og luftveiene. Hudsymptomene kan være i form av kløe, rødhet, utslett, eksem og elveblest. Symptomene fra mage og tarm kan være i form av magesmerter, diaré og oppkast. Kløe og utslett lenger opp i fordøyelseskanalen som i munnhulen er også vanlig. Tetthet og pusteproblemer er symptomer fra luftveiene. I de alvorligste tilfellene av allergi vil blodtrykksfall og anafylaktisk sjokk kunne opptre, men dette er heldigvis sjelden når det gjelder melkeallergi.

Hvordan stilles diagnosen melkeallergi?
Man kan ikke stille diagnosen på melkeallergi eller andre allergier selv, det bør gjøres av kvalifisert helsepersonell. Det er flere forskjellige metoder som kan benyttes. Det vanligste er å gjøre en såkalt RAST. Dette går ut på at man lager bitte små snitt i huden og eksponerer personen for ekstrakter av den eller de matvarene man mistenker en reaksjon på. Hvis det er snakk om allergi vil det komme en tydelig hudreaksjon. Det er også mulig å ta blodprøver og sende disse inn til analyse der det måles nivåer av spesifikke antistoffer.

merema sa for siden:

Men jeg har ingen av de symptomene.. noe som er veldig merkelig.. får bare en nummen følelse i munnen av å spise fløte og ost virker det som.. kanskje det er noe annet jeg reagerer på?

jente20 sa for siden:

jeg har også begynt å reagere på et eller annet siden jeg begynnte på lavkarbo.. har aldri reagert på noe mat før, og aner heller ikke hva det er jeg reagerer på nå. men jeg får utslett på ene siden av ryggen, på ene siden av puppen og på ene handa der man tar blodprøver.. veldig snedig-og klør så man kan bli helt tullete.

Kitt sa for siden:

Ekte allergi er faktisk svært sjeldent.
Men siden reaksjonen kommer i munnen og du mistenker opphovning, ville jeg ha fått meg en henvisning itl allergi- lege så fort som bare det og fått sjekket det før det evnt utvikler seg.
Om du brått hovner veldig opp i munn og svelg, har du ca 5 min på å komme deg til behandling, så dette er ikke noe å vente med!:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.