< Tilbake til oversikten

Blodsukkermålinger - Forbedring ikke som forventet

Cyan sa for siden:

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og for et halvt år siden sjekket jeg ståa igjen og det viste seg at jeg hadde sterk nedsatt glukosetoleranse. Hadde to-timers verdi på 10.9 og legen sa i praksis var jeg diabetisk. Fastende blodsukker var 6.7 og Hba1c var 5.8. Ved det tidspunktet ammet jeg og prøvde derfor å leve Fedonsk, men i praksis lå jeg nok nærmere statens anbefalinger enn Fedon sine :o Jeg ønsket ikke å ta egne blodsukkermålinger hjemme og ønsket å prøve å regulere det med ketogent kosthold, og jeg har altså levd ketogent det siste halve året og gått ned 13 kilo.

I dag var jeg inne igjen for å sjekke ståa (ikke sukkerbelastning). Fastende blodsukker ble i dag målt til 6.4 og langtidsblodsukkeret til 5.7. Det er jo en liten forbedring, men jeg hadde likevel forventet at de skulle være enda lavere :confused: Leser jo at fastende helst skal ligge under 6 og Hba1c under 5.5, og ved et ketogent kosthold hadde jeg forventet å i hvert fall ligge under disse verdiene og sett en større forbedring fra sist. Blodprøvene ble tatt etter legetimen så jeg fikk desverre ikke diskutert verdiene med henne, men er det noen av dere som har noen tanker rundt dette?

Kitt sa for siden:

Til å ha nedsatt glukosetoleranse/være insulinresistent syns jeg de verdiene var helt fine, jeg!:)

Fastende under 7 er flott og lantids på 5- tallet er supert med det utgangspunktet!

Jeg har en dia2- diagnose og det var kun helt i begynnelsen at mine bls- verdier endret seg særlig på ketogent kosthold! Nå går de bittelitt ned, men ikke så mye at jeg overhodet tenker på å slutte med noen av de 3 forskjellige typene dia- med jeg bruker!

Vær lykkelig for tapte kilo og helt stuerene blodsukkerverider, du!;):D:klem:

Trolltika sa for siden:

Jeg var borti en fin tabell en gang der HbA1c og gjennomsnittsblodsukker var temaet, men nå finner jeg den selvsagt ikke igjen. Fant denne da, og den ser ved første øyekast ut til å være noe av det samme: www.bayerdiabetes.no/Om-diabetes/Om-blodsukkermaling/Hvorfor-male-blodsukker/

Dersom jeg leser den rett, har du gjennomsnittsblodsukker mellom 6 og 7, og det er slett ikke ille. HbA1c verdiene har sunket litt siden jeg lærte om dem, for før het det seg at den ideelle verdien for diabetikere skulle ligge mellom 7 og 7,5. Den gangen fikk jeg "kjeft" da jeg hadde en HbA1c på 4.8, for det var alt for lavt :p. Da het det at blodsukkerverdier under 7 var helt greit for alle, men at det var best med fastende under 5. Blir helt forvirret av alle disse nye tallkravene, jeg :o

Trolltika sa for siden:

En ting til -med insulinresistens er det en kjempejobb å nå "normalverdiene", så du kan absolutt være fornøyd med de tallene du har. I tillegg vil all vektreduksjon føre deg enda nærmere perfekte tall, så det er bare å klappe seg på skulderen over vel utført jobb og fortsette videre i samme retning :)

Cyan sa for siden:

Takk for svar :) Har jo skjønt at det ikke er avskrekkende verdier selv om det ikke er optimalt. Men jeg var litt forundret over at det ikke var enda bedre i forhold til de forrige målingene. Men selv i de periodene hvor jeg har spist mye karbohydrater (i gram) så har de jo vært lavglykemiske, så da er det kanskje ikke så rart likevel da. Uansett bra å få høre at det er fine verdier med mitt utgangspunkt. Jeg har jo hengt meg opp i at man ikke bør ha fastende over 6 og hba1c over 5.5 jeg da, men det er vel for de med normal glukosetoleranse.

Cyan sa for siden:

Takk for det. Motivasjonen min er jo å holde denne prediabetiske tilstanden i sjakk uten å måtte ty til medisiner samt slippe å måtte ta egne blodsukkermålinger (ser på det som stress), og sist men ikke minst, ikke utvikle full diabetes.

Cyan sa for siden:

Nå venter jeg bare i spenning på å få kolestrolverdien. Den var noget høy ved forrige måling. Legen var minst like spent som meg på den, hun vet ikke så mye om lavkarbo men hun er nysgjerrig og var veldig imponert over resultatet jeg har hatt så langt med vekttapet mitt :)

Carisma sa for siden:

Har du tatt høyde for alder på de verdiene? Trodde 5.5 var for de under 30?

Cyan sa for siden:

Jeg har ikke tatt høyde for noenting, har bare lest det på nettet og der sto det ingenting om alder :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.