Mitt største problem i lavkarbodietten er å få i meg nok jern. Det går bare ikke, og det irriterer meg fælt.
Har lest litt og fått med meg at de beste kildene er jern fra kjøtt, f.eks. lever og annen innmat. Jeg spiser leverpostei, men det er grenser på hvor mye leverpostei man skal trykke i seg da, og det gir fortsatt ikke nok jern. Og jeg har ikke lyst til å spise haugevis med kjøtt.
Så, hvilke matvarer har en veldig høy mengde jern, og samtidig inneholder greie mengder karbohydrater? :confused:
Hei,
Litt klipp&lim fra nettet, det finnes masse info om du gidder å google…
Iflg Forbrukerportalen
Mat som er gode jernkilder, er for eksempel rent kjøtt, inkludert blod og innmat, kornvarer og grønne grønnsaker. Jern fra vegetabilske matvarer utnytter kroppen best med hjelp fra C-vitamin.
Iflg. Bama
Topp fem på jern innen grønnsaker (per 100 g):
Kruspersille: 2,5 mg
Hvitløk: 1,9 mg
Grønnkål: 1,7 mg
Rosenkål: 1,3 mg
Grønne bønner: 1,2 mg
[color=#000000][/color]
Like viktig er å huske på at:
Te, kaffe og melk virker feks. hemmende, mens mat som inneholder mye C-vitamin fremmer opptaket av jern.
Det trodde jeg og, men jeg vet ikke.. Spiser man 100 gram flatbiff av storfe får man kun i seg rundt 12% av den daglige anbefalte dosen. Og visse typer svinekjøtt inneholder mye mindre, pinlig lite faktisk!
Sørg ellers for å få i deg c-vitaminer til samme måltid. C-vitaminet forbedrer jernopptaket som arnakristin skriver. Ellers kan sykdom også være årsak til lavt jern.
Andre grønnsakskilder til jern er blant annet spinat og rødbeter. Men jern fra grønnsaker er vanskeligere tilgjengelig for kroppen enn jern fra dyr.
Om du må ty til jerntabletter så prøv gevita-jern eller andre aminojerntyper. Disse tas lettes opp, uten magebesvær.
Jeg har tenkt på å skrive et tilsvarende innlegg selv. Jeg har ikke fått påvist lave jernlagre, men lurer på om jeg strever med å få i meg nok. Jeg ser bl.a. fra diett.no at jeg nok havner litt lavt ut på jern.
Jeg spiser ikke mye rødt kjøtt, så det er begrenset hva jeg får i meg av jern derfra. Innmat utgår helt. Brokkoli gir litt, og det spiser jeg en del av, men ikke nok til å dekke jernbehovet mitt.
Men et lite søk gir meg dette (pr 100 g):
Knuste linfrø: 8,2 mg
Cashewnøtter 6,2 mg
Sesamfrø med skall: 14,6 mg
Spinat: 4,5 mg
Brokkolli: 0,6 mg
Hvetekli: 12,9 mg
Havrekli: 5 mg
Valnøtter: 2,9 mg
Hvordan er det med kli? Vi kan spise det, ikke sant?
Enkelte av disse matvarene spiser jeg litt av, sa det står kanskje ikke så ille til allikevel. Men store mengder spiser man jo uansett ikke av dette.
Sesamfrø med skall er supert da, det inneholder også masse kalsium. Det visste jeg fra før, men at det også innholder mye jern visste jeg ikke.
Arnakristin, jeg har giddet å Google altså. Men synes ikke det var like enkelt å finne de beste kildene for oss på lavkarbo.
Det med te og kaffe var jeg derimot ikke klar over. Gjelder det all te? Te kan jo være laget av så mangt, innimellom sliter jeg med å forstå at man kan slenge alle typer te i samme kategori. Svart koffeinte er jo noe helt annet enn f.eks. nype-te eller grønn te? :confused:
Smgj: Stekt lever, må man kjøpe lever fra ferskvaredisk da eller? Jeg har så pinlig lite erfaring med slikt, spiser liksom bare kjøttdeig eller en sjelden gang billige kjøttstykker fra frysedisken :o
Skal også bli flinkere til å t C-vitaminpulver sammen med jernmaten.
Jeg tar forresten jerntabletter nå siden jeg mistenker at jeg spiser for lite, men sist jeg sjekket meg hos legen fant han ingenting. Men igjen, da hadde jeg jo bare gått 3 uker på lavkarbo. Er usikker på hva slags type jern det er i dem, det skal jeg sjekke når jeg kommer hjem.
josephin: Kjekk liste! Er det slik at knuste linfrø bør spises i moderate mengder pga blåsyren? Og sesamfrø har jeg bare liggende uten skall, så kjipt :p Men om det stemmer at hvetekli inneholder såpass mye jern så er det supert, for det bruker jeg jo i knekkebrød! For ja, hvetekli går an å bruke på lavkarbodiett :) Så dette skal jeg undersøke nærmere. Litt kjedelig at hvetekli er såpass lett da, når jeg tenker meg om er det ikke sikkert at den mengden jeg bruker i knekkebrøene gir så stort utslag. Skal regne på det senere :) Er forresten Nannahs knekkebrød jeg pleier å lage.
Lever er faktisk veldig billig mat. ;) Jeg finner storfelever i frysedisken på REMA, men jeg liker kyllinglever best. Storfelever er noe sterkere på smak. Til gjengjeld inneholder den mer jern da. Kyllinglever har jeg ikke sett etter/funnet i norge. Den kjøper jeg i sverige. 20svenske kr for en halvkilo, mener jeg å huske... Det er til 2-3 måltider for meg.
Man steker løk i litt godt smør og tilsetter lever i biter. Den bør ikke brunes til skosåle, men litt utvendig, som biff. Den er ferdig idet som rosafargen forsvinner fra midten. Godt med brun saus, og blomkålris til. (Og jeg var levernovise i fjor... ;) Det går fort over. )
Men du trenger jo ikke å spise stekt lever om du ikke liker det - spis i stedet leverpostei.
Skal absolutt undersøke dette med lever nærmere smgj, det kan være en god løsning :) Jeg tror ikke jeg har smakt ren lever før, men jeg er veldig lite kresen i matveien, og synes ikke tanken på å spise verken lunger eller lever er ekkel. Så skal se hva jeg finner.
I følge næringsinnhold.no virker det som at det er omtrent like mye jern i lever som i leverpostei, men igjen, leverpostei inneholder jo også sikkert mere karbohydrater og er ikke noe man bør spise MYE av. Ren lever er jo mer rent kjøtt. Men jeg forstår ikke helt hvorfor næringsinnhold.no mener at lever av f.eks. storfe inneholder 3,5 gram karbohydrater per 100 gram? Trodde ikke noe fra dyr skulle inneholde karbohydrater jeg, med mindre det var tilsatt saker og ting?
Skal forresten også se nærmere på lungemos. Husker vi hadde det til middag flere ganger da jeg var liten.
Ja, i hvert fall hvis det er snakk om glykogenlageret;) (Glukagon er et hormon)
Glykogen er lange forgrendede kjeder av glukosemolekyler, altså et polysakkarid, så det bør jo nødvendigvis være en "tregere" karbohydrattype enn mono- og disakkarider:)
Prøv å lage leverpostei selv. Det er veldig godt og du vet hva som er oppi. Oooog lett og lage. Pleide lage det før, så jeg burde kanskje gjøre det igjen?
Dersom du ikke har noen store problemer med dette kan jeg anbefale linfrø (knuste) f.eks microknekkebrød. Ellers har jeg hørt at det er de grønneste grønnsakene som inneholder mest jern.Hvis du sliter med symptomer på jernmangel kan det være greit å gå til legen og få det undersøkt. Dersom du har svært lite jern er det nesten umulig å få det normalt igjen uten tilskudd. Som legen sa da min mor manglet jern og hun ville spise kruspersille: "Ja, da må du spise en full bærepose hver dag!"
Ja, beklager mitt dyslektiske øyeblikk der. Takk for oppklaringen!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.