< Tilbake til oversikten

Dårlig mage på lavkarbo

Noenkiloformye sa for siden:

Sliter litt med magen jeg.

Hadde løs mage i 2-3 uker etter at jeg økte magnesiumdosen fordi jeg ikke fikk sove. Gikk ned i dose da jeg fant ut at magnesium kan ha en viss avførende effekt, men det ga seg ikke helt. Stoppet helt med magnesium en periode, og det bedret seg litt. Mest i den forstand at det ble lenger imellom dobesøkene. Ble igrunn litt for sjeldent, så jeg startet opp igjen, med påfølgende løs mage.

Så hadde jeg en utskeielse for et par-tre uker siden. Den har igrunn enda ikke gått over (er gravid, og prøver bare å få i meg noe som kan hjelpe mot kvalmen) , og her kommer jeg til poenget. Har fortsatt på magnesium, men magen har blitt mye bedre. Bortsett fra at den er oppblåst og litt vindfull så føles den mer stabil, selv om det fremdeles er alt for "løst" for min del. (Sliter litt med at jeg rett og slett ikke tørr å gå tur, fordi det får igang magen og jeg blir redd for å ikke rekke toalettet).

Hva gjør man da? Synes ikke at det var god nok effekt av å kutte ut magnesium helt. Samtidig er jeg redd for at det kan være andre ting som skaper problemet. Kanskje jeg har blitt allergisk mot fløten? (det går ikke mye i fløte nå for tiden da, for tanken på fløte gjør meg veldig kvalm).

Ønsker å bevege meg, jeg trenger litt trim og vil veldig gjerne komme meg tilbake på lavkarbo. Men er redd for at magen min ikke liker dette her helt.

Hvordan vet man hva det er man reagerer på? Tenkte på å kutte ut magnesium helt i en ukes tid og deretter måle verdiene til legen. Hva kan man ellers prøve ut?

Er redd for å ta det opp med legen, av diverse grunner. Dessuten er jeg redd han vil gjøre eventuelle undersøkelser og om fantasien min er inne på riktig spor så kommer ikke det på tale! :o

Beklager litt langt og dårlig skrevet innlegg, er bare utrolig trøtt :o

smgj sa for siden:

Min erfaring med for mye magnesium rettet seg i løpet av bare 2 dager. Ikke sikkert det er sånn for alle, men sånn var det altså for meg.

Det er jo også mange andre muligheter... du kan f.eks ha begynt å reagere på laktose... eller det kan være noe annet magen din ikke liker - eller du kan rett og slett ha fått en magesjaubakterie på besøk.

Kitt sa for siden:

Mange blir dårlige i magen av lavkarbo den første tiden og noen lenge. Det som ofte hjleper er å gå ganske kraftig ned på fettet og heller øke svært sakte!
Når du i tillegg er gravid, er det ikke så lett å si hva som er hva. Jeg hadde akutt diare siste trimester i siste svangerskap, men det var faktisk å fortrekke fremfor forstoppelsen jeg hadde i første svangerskap(med hemmorider, smerter, blødninger etc:eek:). La nesten ikke på meg heller. Hadde gått ned alt 3 uker etter å ha fått en jente på 4.2kg!:)

Hvorfor bruker du magnseium, da? Bare for søvn? Er det ikke tatt elektrolytter og andre blodprøver? Tar du jern- tilskudd? Andre svangerskapsvitaminer etc?

Noenkiloformye sa for siden:

Begynte på lavkarbo i sommer så jeg trodde igrunn at kroppen var vandt til det. Men kan godt hende at det er fettet som var problemet, i og med at det nå er kraftig redusert.

Bruker trankapsler, folsyre og multivitaminer, og har gjort det lenge. Magnesium begynte jeg med fordi jeg har slitt med sterke kramper i bena, spesielt midt på natta. Er det noe annet jeg bør ta i tillegg eller istedet for de vitaminene jeg tar?

Angående laktose så har jeg reagert bittelitt på det tidligere, men merker ikke noe til det nå igrunn. Pleide da å få litt magesmerter, men det har jeg ikke hatt samtidig som magen var løs.

Gleder meg til kvalmen er over slik at jeg kan gå over til lavkarbo igjen! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.