Oppfordrer/utfordrer dere til å vise frem årets soppfangst! Alt regnet har jo ført til enorme mengder sopp, og her har trompetsoppene vært større enn noensinne. Har plukket mengder, og nå ligger de til tørk rundt om i huset her. Det skal bli mange gode middager utover vinteren.
Samme her! Jeg kan lite om sopp, kjenner ingen andre som kan noe heller, og soppkontroll finnes ikke i kommunen jeg bor. Tror jeg skal holde meg unna gitt.
Jeg er grønn av misunnelse på dere som finner sopp, det er jo så godt!
ÅÅÅÅÅ er bare så misunnelig :(
Jeg har massevis av fne soppsteder jeg vet om, men jeg har flyttet fra hjembygda mi og her i Bergen har jeg null snøring på hvor jeg kan dra og finne litt noegenlunde uberørt skog slik at jeg kan finne nye soppsteder....
ååhhh... er sååå misunnelig på dere som plukker sopp... elsker sopp, men her jeg bor vet jeg ikke om noe sopp og aldri hørt om noen som plukker sopp heller.... høres fantastisk ut å slippe å kjøpe sopp, for det er ganske dyrt
Har dessverre ikke tatt bilder av soppen som er plukket :o , - men vi har garantert plukket ca 20 kg fåresopp, bortimot 10 kg traktkantarell, ca 4 kg kantarell, og ca 1-2 kg piggsopp. Lykke....:):):). Fant også ca 1/2 kg med svart trompetsopp, som er en delikatesse!! (Franskmenn er helt gale etter den!) Alt er nå enten forvellet og frosset, eller tørket, så her i huset blir det mange herlige soppretter utover vinteren! Nam-nam:sikle:
Det går an å bli selvlært om sopp også. Iallfall nok til å trygt kunne plukke og glede seg over 3-7 slag. Man må ha 2-3 soppbøker. 2-3 stykker for å sjekke samme sopp mot ulike beskrivelser når man ikke lærer av noen. Rett og slett for å få bredere informasjon. (En god matsoppbok bør inneholde bilde eller tegninger av hver enkelt sopptype i ulike livsfaser - de endrer seg masse,den bør kunne vise til vanlige forvekslingsmuligheter der hvor de finnes og ha terrengbeskrivelse for hvor du finner hvert soppslag som er beskrevet. En god matsoppbok bør IKKE å ha mange ulike sopptyper. En bok med 10-20 GODE beskrivelser er mer verdifull enn 50 halvbra... Begynn heller med f.eks de 6 sikre og lær dem. Den siste av soppbøkene bør være en generell soppoppslagsbok slik at man kan gjette på hva man fant - når man har funnet ut at det ikke var en matsopp man ønsker/trø prøve. Soppbøker bør være NYE - det kommer ny viten om hva som er spiselig jevnlig. Dette gjelder så langt ikke "de 6 sikre". Men ikke bruk soppbøker fra antikvariat, altså.)
Jeg har vært ute på rekognosering og kan bekrefte at det kryr av sopp i skauen :D hadde ikke med kurv, så kun en korallfarget, fløyelsmyk piggsopp som sto å deiget seg ble med hjem. (den ble forrøvrig spist før noen fikk tatt bilde av herligheten) Får ta en tur i morgen :ja:
Tenker på å sjekke ut soppsakkyndig-prøva, noen som har den, eller vurderer å ta den? Kan jo endel sikre som jeg plukker, men det er så mange jeg lar stå fordi jeg ikke kjenner dem. Kan jo hende jeg går glipp av noe :eek: ;)
Hehe - nei, jeg kan lære bort steinsopp, traktkantarell, ekte kantarell, blek piggsopp, spissmorkel og fløyelsssopp jeg... Det er de vi plukker. :) Svigers er russere og har en rik sopptradisjon og svigermor kom hjem med skrubb, kremler og honningsopp og en masse andre som jeg ikke kjente... og jeg var passe skrekkslagen over å spise siden jeg ikke kjente dem selv. Men jeg sitter nå her. :D
Soppkurs arrangeres mange steder på denne tiden. Sjekk avisa?
Jeg er selvlært. Lærte meg etter en gammel soppbok fra 1980...I etterpåklokskapens lys har jeg skjønt at det var lite lurt, for jeg både plukket og spiste sopp som i dag er klassifisert som uspiselig. Husker ikke hva den het, men en forferdelig slimete og ekkel greie...
LURT med to forskjellige soppbøker. Jeg har en DIGER en, hvor alle typer i verden står, og det er helt unødvendig, men litt spennende da. Det greie med den er at det står listet opp forvekslingssopper, og det er fint å vite.
Men dere som ikke tør, kan jo bare melde dere på soppkurs!!
Neste fredag har jeg avtale med en soppekspert, en som holder kurs osv. Mot å vise han hvor trompetsoppen vokser skal han lære meg litt sopp. Viser så klart ikke frem hemmeligste plassen min, men her vokser masse trompetsopp, så det er ikke noe problem for å si det sånn.
Dere minte meg på at vi har flyttet til et aldri så lite soppeldorado :D Takk! Det blir nok noen turer opp i marka i ferien ja.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.