Blir av og til så dårlig i magen (les oppblåst og prompete). Akkurat som jeg ble da jeg spiste høykarbomat - hvetemel osv. Har prøvd meg fram, eliminert, kuttet ut.. bla, bla, bla og det jeg sitter igjen med er fiberhusk. Er det noen andre som reagerer på dette?
I oppskrifter der jeg bruker fiberhusk er det ofte også bakepulver, men det er veldig små mengder.
Eg har heller den oppfatninga at fiberhusk regulerer magen... Eg har i alle fall rørt ut fiberhusk i vatn og drukke ved "kenyarumpe" og det har vore til hjelp for meg i alle fall. Men ein reagerer kanskje ulikt?
Jeg tror jeg reagerer på Fiberhusk. I perioder der jeg spiste endel lapper jeg lagde av bl.a. CC, egg og fiberhusk merket jeg at jeg fikk mye luft i magen. Det samme skjedde da jeg lagde micro-omelett/pannekake bestående av egg blandet med litt vann og fiberhusk. Jeg har konkludert på at jeg ikke tåler fiberhusk (svær, oppblåst, ekkel mage:mad:), og har kuttet det fullstendig ut. Synd, for det var liksom så anvendelig.
Ja, men hvis en kan erstatte 1-2 fiberhusk med samme mengde Phofiber så kan det da ikke bli allverden. Skal jammen prøve meg litt fram der.
Takk for tips :)
Hmm jeg satt å tenke nå at nei det går da ikke an å reagere på fiberhusk. Men så begynte jeg å tenke at jeg har veldig ofte etter frokost sånne innmari voldsomme luftsmerter. Etter inntak av eggebrødet mitt bestående av fiberhusk. Der har vi kanskje synderen dere. Nå gikk det virkelig opp et lys her ja.:D
FH blir brukt som middel for å binde avføringen da...
Sikker på at det ikke er eggene dere reagerer på? Kjenner en som reagerer akkuratt slik dere beskriver av bare et eneste egg i maten...
Jeg reagerer også slik at FH. Jeg tåler mer pofiber før jeg får symptomer. Men jeg har en svak mage på dette området, altså fiber. Jeg kan ikke spise kunstige søtstoffer heller (jo sukrin, splenda og aspartam tåler jeg). Jeg tåler utmerket godt loff, grovbrød noe dårligere. Men klikjeks går ikke. Epler går også svært dårlig (mye løselige fiber). Men jeg har perioder som er verre enn andre. Stress, mye kaffe ol. gjør at jeg reagerer raskere og mer enn ellers på fiberstoffer. MEN, jeg kutter ikke alt som heter fiber ut fordet. Det er jo sunt med fiber (motvirker kreft og hjertesykdom). Men jeg forsøker å ikke overdrive fiberinntaket. Og det jeg reagerer aller mest på, det spiser jeg ikke før om kvelden, da jeg ikke orker å måtte holde på luft hele dagen på jobben.
Har lært at magen min ikke liker fiber, så da reagerer jeg naturligvis på fiberhusk, også. :rolleyes: Blir også skikkelig dårlig av feks store mengder rå grønnsaker/salat. Kan ikke si det plager meg så mye, siden jeg ikke tror fiber er noe nødvendig for kroppen i det hele tatt - men greit å være obs på hva man reagerer på!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.