Fant i går oppskriften på en veldig god paibunn, har ikke sett den her inne på forumet, så legger den ut her. Dere får si ifra hvis jeg har oversett den. Fant den på denne siden.
Har prøvd mange ulike alternativer til paibunner, men de fleste synes jeg verken ser ut som, eller smaker pai. Denne derimot hadde riktig konsistens, og en smak som er det nærmeste jeg så langt har kommet vanlig paibunn:)
125 g smør
1 dl mandelmel
2 dl pofiber
1 egg
Salt
Delte opp smøret i terninger, og knadde så inn mandelmelet, pofiber og litt salt. Den hadde da en litt tørrere konsistens enn vanlig paideig med hvetemel. Tilsatte til slutt egget, og knadde dette inn. Deigen fikk da den riktige konsistensen, og var enkel og trykke ned i paiformen :) Forstekte den i 225 grader i ca 10 min (følg med på den underveis).
Fylte den deretter med:
Kyllingfile
Bacon
Kantareller
Squash
Løk
Egg-fløte blanding
Ost på toppen
Stekte den deretter i ca 20-25 minutter ved 180 grader til eggeblandingen var stiv(steketiden kan variere).
Legger ved to bilder. Glemte å ta bilder underveis mens jeg lagde deigen, men skal gjøre det neste gang ;)
PS: Selvom det er 1 egg i denne deigen er den laaangt ifra omelettaktig (det er veldig lite egg i forhold til de andre ingrediensene! Egget er der for å binde sammen deigen, og gjør den glattere og ikke så smuldrete.
Den var veldig god :) Jeg brukte forresten en form på 28 cm... personlig synes jeg kanskje at oppskriften på deigen var litt stor, så jeg lager nok litt mindre neste gang;) men man må jo bare prøve seg fram :)
Jeg byttet ut majonesen i oppskriften din med 2 ss av Tines nye smørbare Cheddar, det ble bare sykt godt. Passer jo perfekt til Tacopai.
Jeg har alle de tre nye smørbare ostene (Cheddar, Camembert og blåmugg) i kjøleskapet og er så lykkelig over hvor gode de er. Anbefales på det sterkeste. Yummy
Det er virkelig sjeldent jeg blir så begeistret for ei oppskrift! :D
Har aldri tenkt på å bruke mandelmel i paibunn. Har prøvd med kokkosmel, soyamel, pofiber, kruskakli og fiberhusk osv. Alt har smakt helt ok, men har savnet den smør og melsmaken.
Dette ble jo helt fantastisk, smaker jo omtrent som vanlig paibunn, å deigen var smidig og lett å jobbe med. :)
Tuuusen takk for fantastisk paibunn oppskrift... denne var helt fantastisk god!! Jeg vil faktisk påstå at den var bedre enn paibunn av hvetemel!!! Sinnsyk god, denne kommer vi til å spise mye av... Til og med mine kresne unger likte denne...
Fyllet lagde jeg av 400 g kyllingkjøttdeig, 6 skiver bacon, en halv rød paprika, en liten løk, 2 fedd hvitløk, to egg og 3 ss tyrkisk yoghurt... toppet med masse ost.... naaaaam naaaaam.... kommer ikke til å savne pizza når jeg har denne oppskrifta :D :D :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.