< Tilbake til oversikten

Deilig pai (bilde)

knh sa for siden:

Fant i går oppskriften på en veldig god paibunn, har ikke sett den her inne på forumet, så legger den ut her. Dere får si ifra hvis jeg har oversett den. Fant den på denne siden.

Har prøvd mange ulike alternativer til paibunner, men de fleste synes jeg verken ser ut som, eller smaker pai. Denne derimot hadde riktig konsistens, og en smak som er det nærmeste jeg så langt har kommet vanlig paibunn:)

125 g smør
1 dl mandelmel
2 dl pofiber
1 egg
Salt

Delte opp smøret i terninger, og knadde så inn mandelmelet, pofiber og litt salt. Den hadde da en litt tørrere konsistens enn vanlig paideig med hvetemel. Tilsatte til slutt egget, og knadde dette inn. Deigen fikk da den riktige konsistensen, og var enkel og trykke ned i paiformen :) Forstekte den i 225 grader i ca 10 min (følg med på den underveis).

Fylte den deretter med:
Kyllingfile
Bacon
Kantareller
Squash
Løk
Egg-fløte blanding
Ost på toppen

Stekte den deretter i ca 20-25 minutter ved 180 grader til eggeblandingen var stiv(steketiden kan variere).

Legger ved to bilder. Glemte å ta bilder underveis mens jeg lagde deigen, men skal gjøre det neste gang ;)

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=592&amp;pictureid=3083[/img]

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=592&amp;pictureid=3084[/img]

PS: Selvom det er 1 egg i denne deigen er den laaangt ifra omelettaktig (det er veldig lite egg i forhold til de andre ingrediensene! Egget er der for å binde sammen deigen, og gjør den glattere og ikke så smuldrete.

jannesnuppa sa for siden:

Dette så jo nydelig ut :) Må prøves

knh sa for siden:

Den var veldig god :) Jeg brukte forresten en form på 28 cm... personlig synes jeg kanskje at oppskriften på deigen var litt stor, så jeg lager nok litt mindre neste gang;) men man må jo bare prøve seg fram :)

Lykke til

Nnem sa for siden:

Ohh, den må prøves. Blir da lunsj mat, de neste dagene:)

Mandy81 sa for siden:

Må nesten spørre hva "pofiber" er og hvor man får tak i det...:)

knh sa for siden:

står mer om pofiber her

Har sett det i mange vanlige butikker i hyllene som inneholder glutenfrie varer, er ikke dyrt heller :) Har også sett det på helsekost.

knh sa for siden:

Inneholder forresten 12 g kh per 100 g... men det veier veldig lite, så 2 dl er ikke mye :)

Mariann S sa for siden:

Denne må eg prøve :) Såg kjempegod ut :)

Lulla84 sa for siden:

Dette er nok lunsjen min i morgen :)

Christine sa for siden:

Denne paien såg super ut! :D
Kan ein bytte pofiber med noko, eller må eg ut å handle? :D

knh sa for siden:

Si ifra hvordan du synes den blei da :)? og eventuelt forslag til endringer ;) Er spent på hva andre synes.

Det er vanskelig å si da jeg kun har prøvd med pofiber ;) men det er jo bare å prøve seg frem :)

M_W_B sa for siden:

Denne så god ut :D NAM!!
Skal prøve den en av dagene!

Budeiea995 sa for siden:

Nam! Så helt knall ut! Den er herved lagret og "po" står på handlelisten. Nå vet jeg hva jeg skal kose meg med i helgen!!!

Mariann S sa for siden:

Har laga og spist i dag, og den va knallgod :)
Sjå bilder i bloggen min :)

Men eg lurer på om eg skal prøve å bytte ut pofiber med BakePro neste gang.

knh sa for siden:

Så bra du likte den :D Neste gang skal jeg lage tacopai ;)

senka sa for siden:

Tusen,tusen takk for den nydelige pai:)Lagde den i går,med spinat.Neste gang blir det med kylling og grønsaker :p

Etgodtliv sa for siden:

hva består egg-fløte blanding av?

Sommerjenta sa for siden:

Den så nydelig ut, den MÅ jeg bare prøve! :-D

Maijka sa for siden:

Jeg byttet ut majonesen i oppskriften din med 2 ss av Tines nye smørbare Cheddar, det ble bare sykt godt. Passer jo perfekt til Tacopai.

Jeg har alle de tre nye smørbare ostene (Cheddar, Camembert og blåmugg) i kjøleskapet og er så lykkelig over hvor gode de er. Anbefales på det sterkeste. Yummy

frøken sa for siden:

Den har jeg også smakt men med annet fyll. Husker ikke hvor jeg fant den, men den het tacopai pga fyllet.
Kjempegod, hele familien likte den.

Dietta sa for siden:

Er det fettredusert mandelmel, eller mandelmel som i malte mandler ?
Fikk lyst på pai nå.... ;)

maynard sa for siden:

Det er virkelig sjeldent jeg blir så begeistret for ei oppskrift! :D

Har aldri tenkt på å bruke mandelmel i paibunn. Har prøvd med kokkosmel, soyamel, pofiber, kruskakli og fiberhusk osv. Alt har smakt helt ok, men har savnet den smør og melsmaken.
Dette ble jo helt fantastisk, smaker jo omtrent som vanlig paibunn, å deigen var smidig og lett å jobbe med. :)

Tone-Rose sa for siden:

Tuuusen takk for fantastisk paibunn oppskrift... denne var helt fantastisk god!! Jeg vil faktisk påstå at den var bedre enn paibunn av hvetemel!!! Sinnsyk god, denne kommer vi til å spise mye av... Til og med mine kresne unger likte denne...
Fyllet lagde jeg av 400 g kyllingkjøttdeig, 6 skiver bacon, en halv rød paprika, en liten løk, 2 fedd hvitløk, to egg og 3 ss tyrkisk yoghurt... toppet med masse ost.... naaaaam naaaaam.... kommer ikke til å savne pizza når jeg har denne oppskrifta :D :D :D

vimsen85 sa for siden:

Mmmm. Såg god ut! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.