Oiameg.. Dette var konkrete saker. :) Vi har ikke et så strukturert opplegg over husarbeidet,vi.Men vi er støvsugere! Det er fremme flere ganger om dagen.(står rett bak meg nå,faktisk..) Og vi er overflate-vaskere..Bord og benker og sånn. Gulvet taes når det blir stygt,men vi har ikke noen faste rutiner på det. Det kan gå en uke,det kan gå to..:D
Så,hos oss så ser det rent og pent ut,men begynner du og kikke bak saker og ting,kan det hende det ikke er fullt så rent. Men pytt,det finnes mye viktigere ting i verden enn å ha det gnistrende rent bak kjøleskapet.
Siden jeg jobber,og kjæsten ikke har begynt i jobben sin enda. (vi har en handicappet gutt,for de som ikke vet det.)så er det Kjæsten(går under navnet Husmora) som tar seg av det meste. Og han er FLINK. Står opp kl halv 8 og beg å brette tøy og tar ut av oppvaskmaskinen.FØR han leser avisa og dusjer og sånn...Jeg bare ser på og er imponert!!
Mannfolk kan,de..De må bare finne si egen vei og måte.
[color=royalblue][/color]
[color=royalblue][/color]
ja ja husarbeid ja,,,pyton kjedelig,men desverre nødvendig da for å få det koselig.her har vi ingen spes rutine på det....vasker og støvsuger en gang pr uke ca,,,men ingen spesiell dag,,er det stygt på onsdag så tar jeg det da....eller en anna dag.......er jo stort sett jeg som gjør det meste her,hender jo at hu største hjelper til hvis jeg ber om det,,,er lei av å mase så da gjør jeg det heller sjøl enn å vente noen dager på at det blir gjort.
[color=#ff00ff][/color]
hu har sine faste plikter og de må mases på for å bli gjort de også......
[color=#ff00ff][/color]
åh my good Boble,,,,såååååååååååååååååååååå flink kjæreste du har da,nå blei jeg imponert altså....heldig du,og du fortjener det jommen meg masse også altså.........
Ja dette er et vanskelig tema for mange. Min mann er superflink til å lage mat samt ta seg av prinsen. Han er imidlertid ikke voldsomt effektiv når det gjelder rydding og vasking.
Vi har en jente som vasker badene og støvsuger huset hver uke. Annenhver uke tørker huns støv i stua. Det er gull verdt!! Da kan vi kose oss sammen i helgene og gjøre andre ting (holde på i hagen f.eks..... eller gå tur i skogen sammen).
Ellers så er det nok behov for å støvsuge annen hver dag, men det blir nok ikke gjort mer enn 2-3 ganger i uka. Det er ikke veldig ofte vi faktisk vasker gulvene. Skapene på kjøkkenet tar jeg når jeg ser det har blitt ille.... gjerne også i forbindelse med at vi skal ha besøk. Fordi jeg har en liten gutt på 19 mnd må jeg stadig pusse vinduene nederst.
Spennende tråd - selv om jeg ikke liker akkurat uttrykket "menns plikter" - eller "kvinners plikter" for den saks skyld....
Hos oss fungerer det fint - jeg roter og han rydder :lol:
Neida - ikke helt sant, men det er nok en sannhet at gubben er mer "overflate-ryddig" enn hva jeg er. Men så er jeg mer "gjennomført-ryddig" enn han. Lurer på om dette er ganske klassisk egentlig.
Vi har rengjøringshjelp som kommer til oss annenhver uke. Og da vasker og tørker hun støv og støvsuger og vasker speil og bilderammer - og alt egentlig. Men rydding og vasking av vinduer gjør vi sjøl da. Støvsuger gjør jeg ca. 2-3 ganger mellom hver gang hun kommer og vasker og badet må jo nesten tas daglig. Skjønner ikke at et bad kan bli så ekstremt STØVETE jeg :confused: . Kjøkkengulvet støvsuger jeg og vasker ekstra når det trengs - har ikke faste dager for det. Kjøleskapet vasker og rydder jeg ca. 3-4 ganger i måneden (med andre ord; nesten hver uke - og det ser neimen ikke sånn ut :mad: )
Og så vasker jeg klær og bretter sammen klær hver dag - for der blir det ALDRI tomt....
Oi
Var spørsmålet hva gubbene gjør/skal gjøre/bør gjøre? :rodme: Eh... jo altså; han lager mat i helgene, stryker skjortene sine, rydder bort klærne sine og er veldig flink til å holde det overflateryddig. Så går jeg etter og "underflaterydder" :lol:
OK, her må vi bruke skjønn! Finn den type belønning mannen helst vil ha, og belønn for de tingene som er vanskeligst for ham. Min mann klarer ikke å komme i gang. Han har ingen problemer med å gjøre husarbeid, men han har to problemer. A) han finner ikke ut hva som trenger å gjøres (har alle menn husarbeidsfilter i hjernen, Begod?) B) han vil heller kose sammen med meg enn å gjøre husarbeide. Den beste belønningen for min mann er altså å gi ham min oppmerksomhet og tilstedeværelse :)
Det jeg ikke kan gjøre, er å gå ut, og særlig ikke gjøre stillesittende arbeid. Da har jeg ham med en kopp te, en avis og en meget bedagelig sittestilling i en god stol like i nærheten i løpet av to minutter, eller ivrig med på tur med bredt glis og ingen bekymringer for huset.
(Bare for å moderere litt: når jeg er bortreist tar han glatt vare på huset, barna og alle oppgaver, uten å klage. Riktignok kommer jeg hjem til enorme hauger med skittentøy og spor etter skippertakvasking de siste dagene før ankomst, men det spiller jo ingen rolle så lenge alle er sunne, friske og i godt humør!)
Et husarbeidsfilter har nok de fleste av oss, eller en 3 dager forsinkning for når det er nødvendig å gjøre husarbeid. Vi føler ofte at det må bli litt mer skittent før det er nødvendig å vaske tørke støv og slikt , det er som regel hele årsaken til konflikt.
Derfor er ditt punkt 1) . veldig viktig.
Skippertak like før fruen kommer hjem er velkjent, i stedet for å vaske litt hverdag så gjør vi alt rett før "dommern" kommer. Det er jo da det er viktig at alt er rent å pent for vi trives godt i litt skitt, bare det er overflate rent.
Overskriften Menns plikter hjemme - var mest for å provosere og skape interesse. Jeg har da hatt markedsføring :D
Det er like mye Kvinners plikter dette dreier seg om, eller egentlig HVORDAN FÅ DETTE TIL SAMMEN SAMTIDIG SOM AT BEGGE BLIR FORNØYD
Jeg har ingen flere råd og tips og innlegg jeg, bare takker for de som allerede har kommet inn. Det var liksom derfor jeg skrev dette - har ikke funnet den optimale løsningen liksom...
Eller jo - et råd har jeg: jeg har tro på tydelighet og kommunikasjon. Snakke om forventinger og ønsker, for ingen er tankelesere. Jeg tror kvinner forventer mer på dette området og at de stakkars? mennene våre ikke aner noe om hva vi egentlig forventer.
Skjønner bare ikke åssen sambo kan synes det er ålright å gå rundt når benkene flyter av smuler og andre matrester, griseri og slikt. Eller når det er masse shit på gulvet, og det tydeligvis trengs å ryddes. Kan jo hende jeg krever for mye av`n, men altså..Hehe..Er det for mye forlangt at man rydder etter seg når man lager seg en skive mat? Eller lager middagen? Kaserollen trenger jo ikke stå i bløtt i 3 dager..
Så, da blir det til at jeg gjør det. For jeg gidder ikke gå rundt med den sure grøtkaserollen som har stått noen dager fordi han sier han skal gjøre det når han får tid (så kjefter han på meg for at "ting må ikke skje med en gang"). Jaja..
Vi deler så godt vi kan her hos oss... Jeg gjør riktignok en del mer siden jeg ikke har noen jobb for tiden, men det skulle da bare mangle spør du meg.
Kjæresten er veldig flink til "grundig rydding", mens jeg shiner over så godt jeg kan. Matlaginga må jeg ta meg av fordi han hater det. Men stort sett rydder han opp og vasker opp etter middag :) Bare jeg slipper det i tillegg til matlaginga så er det greit...
Gulvene er derimot et kapittel for seg selv. Han ser rett og slett ikke at det er skittent og kattehårene flyter. Så der må jeg mase og mase (eller gjøre det selv). Blir vel at jeg tar mestparten, men så trår han til innimellom. Nå skal det nevnes at så og si alt utenfor huset (bil/hage) ordner han. Så igrunnen jevner det seg ut :)
Har mange vennepar der mannen ikke gjør NOENTING! Det hadde jeg ALDRI tolerert...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.