< Tilbake til oversikten

Hvordan kunnskapen i mitt hode utvikles over tid ...

kamp sa for siden:

Utvikling og forståelse av fett

Det er morsom å se tenke tilbake på hva jeg viste før og hva jeg har lært nå..

For 4 år siden var fett noe jeg ikke hadde noe særlig forhold til. Fisk inneholdt omega 3 og det var viktig og overalt sto det at mettet fett var farlig.

Ca 3 år siden:
Jeg hadde noen innlegg på div diskusjons forum om blå soft margarin var tillatt å spise på SCD dietten jeg måtte følge. Svaret var at det er margarin og det bør du ikke spise, men jeg forsto ikke hvorfor.

Etter hvert forsto jeg at fett er ikke farlig.

Så da begynte jeg å bruke mer solsikke olje fra eldorado på gjennomsiktige plast flasker.

Jeg lærte at solsikke inneholder veldig mye omega 6 som kan gi betennelse og at omega 3 motvirker betennelse. Derfor var det ikke lurt å bruke solsikke.

Nei vei.. Da kjøper jeg raps olje fra Coop, 17,90 for 1 L olje på gjennomsiktige plastflasker..

Tiden gikk…

Fett var ikke farlig lenger i mitt hode og vertfall ikke plante oljene.

For ca 2 år måtte jeg starte SCD kostholdet mitt på nytt og gjøre det skikkelig. Da økte også interessen mer og mer for kosthold og helse.

Jeg lærte at raffinert plante oljer var ”ødelagte” oljer og at kaldpresset var bedre.

Så da kjøpte jeg kaldpresset rapsolje på en gjennomsiktig glass flaske på butikken. Problemet var at den luktet pyton når den ble stekt i. Jeg forsto det ikke da, men jeg forstår det nå. Den harsknet og oksiderte.

For ca 1,5 år siden..

Jeg begynte å lære om karbohydrater og hvordan karbohydrater påvirker kroppen. Det var ikke fett folk ble overvektige av men kombinasjonen av fett og karbohydrater tenkte jeg..

Jeg ble rådet til å steke i kokosolje fordi det var en stabil olje. Jeg begynte å lære om mettet, umettet og flerumettede fettsyrer. Kokos er en stabil mettet fettsyre som tåler oppvarming.

Men kokosolje er en mettet fettsyre, er ikke mettet fett farlig?...

Etter uendelig mye lesing sluttet jeg å tro på det, men jeg kunne ikke forklare hvorfor mettet fett ikke er farlig. Mer om det kommer senere.

Jeg tok et dyp dykk inn i kolesterol verden.
Jeg lærte forskjellen på fettsyrer, mettet fett var hos meg ”frikjent” for farlighet, og takket være medisiner og kosttilskudd klarte jeg å begynne å fordøye fett. Derfor begynte jeg å kose meg med fett, særlig kokosolje og andre fett fra kjøtt.

Jeg reduserte også karbohydratene enda litt mer fordi jeg lærte mer om hvordan det påvirker insulin og glukagon.

Vist mettet fett skulle økt kolesterol burde mitt kolesterol vert 12, noe det ikke er.

Jeg lærte om HDL, LDL, VLDL, triglyserider og mye annet som har med kolesterol å gjøre. Og plutselig dukket metylering syklusen opp med homocysteine, noe jeg brukte hele nyttårsaften i fjor og dagene etterpå å studere å forstå.

Jeg fant fram alle blodprøvene mine fra de siste 10 årene og mitt kolesterol nivå er bare blitt bedre og bedre jo mindre karbohydrater og MER fett jeg spiser.

I et blad jeg fikk for ca 1,5 år siden sto det en artikkel om fett hvor det var nevnt omega 3 og omega 6 forhold samt ordet eikosanodier.

Jeg har hele tiden lest og ”akseptert” at omega 6 er betennelses fremkallende mens omega 3 er betennelses dempende. ”Vi” hører alle veier at det er viktig å ta omega 3 tilskudd.

I sommer tok jeg fatt på temaet – hvorfor er omega 3 viktig?..

I løpet av sommeren har jeg lært om omega 3 og 6. Om linolsyre og alfalinolen syre. Hvordan omega 6 faktisk kan lage betennelse i kroppen, gjøre at blodet klebrer seg, at hjernen fungere ”dårlig”. Mens omega 3 har motsatt virkning.

Plutselig går det opp et lys for meg hvorfor EYE Q virker. Eye Q er EPA/DHA og det gjør at omega 6 ikke dannes til den ”dumme” formen som lager betennelse. Det er ikke vanlig betennelse jeg tenker på, men mer autoimmune sykdommer, mage problemer, ledd smerter osv..

Etter mer lesing begynner hode å koble sammen alt dette med linol og alfalinolen syre til det jeg kan om kolesterol og karbohydrater.

Jeg forstår så mye bedre hvordan ting kan henge sammen… Hvorfor omega 3 er så ekstremt viktig.

I ren nysjerrighet valgte jeg å analysere mitt eget blod i forhold til hvilke fettsyrer jeg har mye og lite av.

Svaret overrasket meg fordi jeg hadde ikke forventet det svaret.

Jeg har kuttet ut alle plante oljer. Jeg lærte for en stund siden hva raffinerte plantoljer er. Jeg forstår nå hvorfor jeg fikk spørsmål – vil du virkelig har margarin? Når jeg spurte spørsmålet om blå soft var OK på SCD.
Jeg bruker derfor ingen planteoljer. Jeg ville gjerne brukt oliven men jeg klarer ikke smaken på den. Lys gule solsikke på gjennomsiktig plastflaske har jeg ikke sans for lenger… Jeg mener det ikke er optimalt å steke i den. Vist den er raffinert er den allerede ”ødelagt” og det gjør ikke noe å steke i den en gang til, men hvorfor ikke heller bruke noe som er naturlig å steke i?

Det står ofte på forumene jeg er med i at økologisk frittgående kyllinger er best, kjøp kjøtt fra dyr som spiser gress. Jeg har nå bare tenkt – ja ja det er sikkert fint meg økologisk kjøtt. Jeg har lært litt om livet til kyllinger og kjøper ikke lenger billigste kylling, ikke fordi jeg ikke tror den er noe bra men jeg ønsker ikke å støtte oppdrettet av dem (i tillegg smaker Hå, Stange og liveche kylling mye bedre).

For ½ år siden økte fettinntaket mitt veldig og jeg begynte å spise mer fett fra dyr og kokosolje. Og jeg har aldri hatt en mer jevn energi og utholdenhet…

Jeg tok som sagt den prøven tidligere i år og den ble analysert på st olav nå. Den ble tatt da jeg tok høydosert EPA og DHA som er omega 3 fettsyrer.

Svaret viste at jeg hadde et forholdstall på 7,3 mellom de ”dårlige” omega 6 varianten og den ”gode” omega 3 varianten. (For de detaljerte – arakidon syre som kommer fra omega 6 linon syre danner prostaglandiner serie 2, DGLA som er forløperen til arakidon syre danner prostaglandiner seire 1 som ikke er betennelses fremkallende, omega 3 alfalinolen syre som omdannes til EPA hindrer DGLA i å bli AA, for øvrig stimuleres vistnok også enzymet som gjør DGLA til AA av insulin, dermed er det lurt å spise mindre karbohydrater, komplisert?:))

Det beste er vist å spise mindre omega 6 slik at forholdet blir 2-3:1. Helst under 3, vertfall under 10 og over 15 da kan man ha problemer.. Så jeg er ikke så ille ut egentlig.

Men hvor kommer omega 6 fettet mitt fra?

Jeg spiser jo bare dyrekjøtt, avokado og kokosolje.

Svaret er kjøttet.. Særlig kylling og svin, noe jeg er glad i. Særlig bacon, ribbe, kyllingvinger osv..

Jeg tok en høydosert EPA (omega 3)dose når prøven ble tatt. Den er mye høyere enn 1 ss tran.. Allikevel var nivået av EPA lavt og AA høyt.

Så begynner hode å tenke tilbake på det jeg har lært tidligere. Om økologisk vs ikke økologisk, om foring til dyrene og hvordan dette har betydning for fettet i kjøttet.

Nå har jeg et valg selv. Jeg kan velge å spise mindre kjøtt og mer fisk for å balansere ut nivået. Jeg kan fortsette å spise slik jeg gjør og ta mer omega 3. Eller jeg kan bare la være å gjøre noe.

Men nå som jeg har lært så mye. Og når jeg stadig lærer mer så får det meg til å tenke på andre. Jeg bruker ingen planteoljer som ofte har et høyt innhold av omega 6 (solsikkeolje eks innholder over 60 ganger mer omega 6 enn omega 3), de som ikke spiser fet fisk.. Jeg forstår hvorfor fiskeoljer kan gjøre barn ”bedre”.

Det er spennende å gøy å lese og lære. Det er interessant hvordan jeg kan sitte å lese på en ting og så plutselig koble det tilbake til helt andre ting.

Jeg føler en usikkerhet i forhold til fett, men har samtidig mange tanker om det og jeg vet hva jeg vil gjøre.

Jeg kommer til å fortsette å kose meg med kokosolje, rød palmeolje, klarnet smør. Bacon, ribbe, kyllingvinger, entrecote er gode måltider, men jeg trenger kanskje ikke spise ribbe hver dag..? Laks, ørret og makrell må jeg finne på noe med slik at jeg kan spise mer av de. Planteoljer bruker jeg ikke. Karbohydrat nivået holdes lavt. Og høydosert omega 3 kapsler er på vei i posten til meg igjen.

smgj sa for siden:

Jeg regner med du også er klar over at villfisk er å foretrekke for omega3/omega6-balansen? (Skjønner ikke at vi må tukle så mye med naturen, altså...) Vilt er forresten supert balansert etter det jeg leser... men det koster da. Dog - jeg leser en del amerikanske blogger hvor det skrives at etter omlegging til et paleo-/primal-kosthold så blir riktignok maten noe dyrere, men legeregninger og kostnader til pleie (som hudkremer osv) faller. Og det påstås at man kommer billigere ut dersom man kjøper stort.
Hvilket omega3-tilskudd er det du bruker, forresten?

kamp sa for siden:

Jepp.. Men det er vanskeligere å få tak i :(

Jeg bruker Thorne Super epa kombinert med minami plus EPA.

smgj sa for siden:

Villfisk er vanskeligere, ja. Men jeg oppdaget til min store glede postordrevilt her :D. Og da går det faktisk an å finne både oppdrett som ikke er "kornavsluttet" siden det høstslaktes og ekte vilt.

Jeg bruker triomar memorex - men er skeptisk på framstillingsmåten...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.