< Tilbake til oversikten

Barns plikter hjemme

Marianne sa for siden:

Kan noen hjelpe meg med tips til hvordan få barn på 8 og 11 (såvidt ;) ) til å gjøre husarbeide. De vil jo helst leke :rolleyes: . Og jeg er litt lei av å mase :cool: .
[color=teal][/color]
Jeg har laget lister :D , hvor jeg har skrevet opp alle arbeidsoppgaver i hjemmet, og hva de kan få betalt for å gjøre dette frivillig. Disse har vi ikke begynt å bruke ennå.
[color=teal][/color]
Jeg mener at de bør rydde rommet + ha noen andre faste plikter og dette er uavhengig av f.eks. ukepenger.
De bør få en fast sum ukepenger (men bør disse trekkes dersom de ikke har ryddet rommet?)
Og - jeg synes motivasjonsfaktorer er veldig positiv - slik at jeg vil at de skal ha muligheten til å gjøre mer/tjene mer - av egen fri vilje.
[color=teal][/color]
Hva er vanlig for barn å gjøre hjemme?
Lure tips til hvordan få dem til å gjøre mer? Triks/positiv tilnærmingsmåte m.m.
Gradvis mer å gjøre fram mot ungdomsalderen...

guro sa for siden:

Jeg bare leste et sted at man bør være forsiktig med å knytte ukepenger og plikter for tett. Det skal være en selvfølge at man hjelper til hjemme, og man skal ikke vennes til å få betalt for alt man gjør. - Men øvrige gode tips har jeg ikke akkurat nå. Viktig tema! Håper andre har gode tips!

Fedonisten sa for siden:

Enig med Guro om at det bør være en selvfølge at alle hjelper til hjemme. En tidligere kollega av meg fortalte en morsom og tankevekkende historie en gang:

Hun begynte å bli lei av at ungene hele tiden svarte "hva får jeg for det'a?" når hun ba dem om tjenester hjemme. Gå ut med søpla f.eks.... Hun tenkte lenge på hvordan hun skulle snu dette - for hun hadde prøvd med "kjeft" og det funka jo ikke. En dag kom løsningen av seg selv: Eldste sønnen hennes på 11 år ropte fra stua hvor han satt og så på TV - mamma, kan du lage et par brødskiver til meg?

"Hva får jeg for det'a?" svarte hun - og lot det henge i lufta.....

Her hjemme har jeg bare mulighet til å påvirke prinsessa på 5 1/2 år, og foreløpig har vi avtale om at hvis hun holder rommet sitt ryddig så får hun "peng" på lørdag. Som hun putter på sparegrisen sin.

Men jeg syns jo det er en selvfølge å putte skittentøy i skittentøyskurven/vaskerommet, sette oppvask på benken/i maskina, hente post og gå ut med søppel osv. Alt etter alder selvfølgelig.

Jeg syns det er en fin ting å bruke "mer tid til å gjøre koselige ting sammen" som argument for at alle skal hjelpe til litt. De fleste barn vil helst at mamma og pappa skal være med på en del ting og ikke bare være slitne og trøtte. Det tror jeg flere mamma'r og pappa'r orker hvis de får litt hjelp til små gjøremål hjemme.

:klem:

Kristian sa for siden:

Mine barn har aldri fått ukepenger og spør de etter det heller. Eldstejenta tjener penger som barnevakt både hjemme og hos andre. Spør jeg jentene på 7 og 9 år om de vil gjøre noe for meg for penger så får jeg alltid nei som svar, så det er ingen vits i. Det eneste som fungerer er å være bestemt og konsekvent. Spør om de vær så snill vil hjelpe til å ta av borde og svarer de nei så si at sånt vil du ikke ha noe av, si at hvis noen ber om noe så skal de alltid gjøre det og så leie dem bort til bordet og fortell hvordan de skal gjøre det.

Det hjelper ikke å skrike og kjefte på barna, det eneste som hjelper det er å hviske, da hører de etter.

Å få de til å rydde rommet er vanskelig for når de rydder så finner de alltid noe å leke med og da blir det ikke mye rydding.:rolleyes: Her må en også være konsekvent og ikke gi opp. De første gangene må du hjelpe dem å rydde og så blir de flinkere etterhvert.

Barneoppdragelse krever mye tid og krefter og det er ikke alle som har overskudd til det i en hektisk og travel hverdag.

HP sa for siden:

Den oppdragelsen der er vel ikke helt uproblematisk, er den? :snill:

Albertine sa for siden:

Ang det å rydde rommet i den alderen så synes jeg det er mye bedre å forvente at de skal rydde opp etter seg når de har lekt med noe enn å skulle rydde hele rommet så det er plettfritt. Og det er en av de tingene man bare skal gjøre, uten å forvente penger for det. Sette inn i oppvaskmaskina det de har brukt, plukke opp klærne sine selv og sånne ting inngår også i den kategorien. Skal ungene få mulighet til å tjene noe ekstra synes jeg det bør være for litt "større" ting, som å tømme oppvaskmaskina, vaske opp eller støvsuge huset. Når de blir eldre må man jo revurdere etterhvert.

Kristian sa for siden:

Hva mener du. Mine barn skal hjelpe til uten å komme med sure kommentarer. Etterhvert blir det jo en vane å være hjelpsom...
Da jeg var liten ble jeg lært opp til å sette tallerkenen min i oppvaskmaskinen, etterhvert ble det en vane og jeg gjorde det uten å tenke på det.

Vet ikke om du tenkte på problematikken rundt pedofili. En må jo forklare barna at de ikke skal bli med fremmede og at de ikke lar andre lure dem til å kle av seg.

HP sa for siden:

Pedofili tenkte jeg ikke på men det er noe vi desverre trenger å ta hensyn til, men uansett er det ikke helt uproblematisk å alltid gjøre det andre ber en om å gjøre. Jeg mener det er viktig å lære å tenke sjøl, lære at en annens vei ikke alltid er den rette for seg selv.

Jeg mener det er viktig å være enig om målene, men veien til målet mener jeg at er viktig at er individuell, gjerne tilrettelagt men individuell.

Aline sa for siden:

jeg lider fremdeles av rydde-rommet-åh-den-har -jeg-ikke-sett-på-lenge-den-vil-jeg-leke-med syndromet... :rolleyes:

har ikke så mye erfaring med egne barn at det gjør noe, men jeg kan jo fortelle hva mine foreldre gjorde :)

jeg måtte rydde (mye krangling der, ja....) mitt eget rom og rydde opp etter meg.
jeg fikk 5 kr for å bære opp de rene klærne fra kjelleren når jeg ble stor nok til å bære de opp to etasjer.

jeg fikk etterhvert 50 kr for å vaske og støvsuge og rydde kjelleren en gang i uken. men de fikk jeg ikke kontant. det ble spart for meg.

utenom det så fikk jeg lommepenger (månedslønn) til jeg kunne tjene penger selv.
månedslønnen skulle holde til buss, kino, småting osv. det var aldri snakk om store summer, men det holdt :)

første gang jeg fikk månedslønn (70 kr) så ble det stjålet når jeg var på dansetrening,.. turte nesten ikke si det hjemme :p jeg syntes jo at 70 kr var dødsmasse penger :)

Skorpia sa for siden:

Jeg leste faktisk gjennom inleggene her før i dag ,og skrev et svar,men det må ha forsvunnet på et vis.

Det jeg skulle si at barneoppdragelse og ukepenger mm. er rett og slett noe en må finne ut av etter hvordan barnet ditt er. DVS. som HP sier det er individuellt.
Noen barn er rett og slett kloke og fornuftige og hører på deg,mens andre er mer opptatt av å ha det moro og har ikke tid til å høre etter.
Barneoppdragelse er rett og slett å høre på barnas signaler ,det nytter ikke gå etter boka.
Hvis du merker at barnet er uvillig ,prøv en annen vei.
Som regel er den beste veien å snakke fornuftig med de og i tillegg gi ros. Kjeft er ingen unger tjent med ,det gjør de bare umulige å ha med å gjøre.

Lykke til

Skorpia sa for siden:

Sier en som har prøvd begge deler

Marianne sa for siden:

Takk for alle kloke svar...fordøye...

Anne sa for siden:

Mine barn fikk lommepenger. Uavhengig av oppgaver i hjemmet.
Ikke mye, men nok til å lære å disponere penger i hverdagen.
Kino/videoleie, snop, småting de ønsket seg som de kunne spare til. Beløpet ble noe høyere ettersom åra gikk....:cool:

Barn bør lære at skal de få rettigheter, så må de også ha noen plikter. Ikke bare i kroner og øre. Rekker ikke mor og far å gå på kino med ungene fordi de voksne har mye å gjøre i heimen, så blir det ikke kino.....men hvis ungene deler på oppgavene så blir det mer tid til andre ting....

Ingen venner inn på rommet, hvis det ser ut som en tornado har vært der, og heller ingen venner inn i stua hvis de ikke hjelper til med å holde orden. Det tar bare noen ganger, så ordner det seg som regel. De holder kanskje litt mer orden hele tiden, i tilfelle.

Er ungene små, må mamma og pappa hjelpe til med rydding på rommet til de har lært det, men ungene skal være med på jobben. Ikke gjør det når ungene ikke er tilstede.

Felles ansvar for hus og kos. Oppgaver etter evne.

Enklere å få ungene til å gjøre ting de har valgt å gjøre ut fra en liste. Eller en setter opp en liste og lar oppgavene gå på rundgang. En uke hver. En fin måte å lære ungene hva som trengs i hjemmet. Og faktisk lære dem å gjøre det.

Feks å skifte på senger...noe enkelte unger ikke kan når de drar på leirskole en gang:eek:
Egne skittentøysdunker, som de etterhvert også må ha ansvar for blir vasket.

...og ikke minst....lære å lage mat.Gutter også.:p

Jeg er tilhenger av at den som lager middag, skal planlegge maten (suppe/gryte/grøt, stigende vanskelighetsgrad) og også skal vaske opp. For da lærer de seg også å bli litt rasjonelle med hva de bruker av hjelpemidler og for ikke å snakke om søl...:D

Evig tema og ikke noe fasitsvar på dette tror jeg:)

Kristian sa for siden:

Mener du at barn skal bestemme om og når ting skal gjøres:confused: . Det du sier kan kanskje gjelde mellom barn, men når en voksen sier at barna skal hjelpe til f.eks. å ta av bordet så mener jeg at barn skal læres opp til å gjøre det med ett smil. Men det finnes selvfølgelig mange måter å gjøre det på, og vil barna ta av glassene før asjettene så gjerne for meg.
Jeg håper du har begynt å lære Poden å rydde HP. En skal tidlig krøkes for god krok skal bli vet du...:) Putte oppi der. sånn ja, så flink du er:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.