< Tilbake til oversikten

Det står om lavkarbo i "alle" avisene i dag

aslaug sa for siden:

Hei!
Startet med å lese Aftenposten i dag,der er det Fedon Lindberg som uttaler seg.
Nå har jeg vært og handla og kjøpte VG og Dagbladet, og jammen var det store artikler om lavkarbo i de også. Ikke veldig positivt syns jeg. Hva syns dere?

Lulla84 sa for siden:

Ikke sett det, og vet ikke hva som er skrevet. Jeg kjenner jeg ikke gidder å lese om det i aviser. De trekker stort sett negativt ut om det. Og hører ikke på andres erfaring. For en tid tilbake gikk Dagbladet ut med at man blir glemsk av lavkarbo, da er jeg glad at jeg kan motbevise dette. Er mye folk skriver nagativt om lavkarbo som andre kan motbevise til det posetive. Så lenge jeg har et fint liv på lavkarbo, får andre "eksperter" si hva dem vil

nightly sa for siden:

Ja Fedon uttaler seg om at det ikke er sunt for andre enn ekstremt overvektige å ha et ekstremt lavkarbo-kosthold. Og kan ikke si at jeg ikke er enig i den altså.. Det kommer mer og mer advarsler om å ha et sånt ekstremt kosthold, og vi kan ikke bare avfeie det med "dårlige, uvitende journalister", her er det jo heller ikke journalisten som kommer med det, men Fedon selv... En ting er å ha et moderat lchf kosthold tipasset vekten din, men en annen ting er å ligge nærmest mulig 0 kh for å rase ned i vekt.. Det er jo også en grunn til at man helst burde få oppfølging av lege gjennom det her.. :)

marjusen sa for siden:

Er ketolyse extrem lavkarbo?

TrillTrall sa for siden:

Jeg myste bare i full fart på artikkelen i Dagbladet, men hva var det som var galt med den?! Såvidt jeg kunne se var det stort sett forslag til enkle retter / snacks fra Hexeberg, Dahlqvist, Lindberg og flere? Skjønner ikke at det skulle være noe annet enn bra det?!:confused:

Kanutten sa for siden:

I følge VOF så er vel ketolyse ikke det, eller??

Dette står i VOF 1:
[LEFT][LEFT]

[/LEFT] [/LEFT]

nellie sa for siden:

Hvis man skal følge Ketolysekuren til punkt og prikke og stole 100% av "skaperen" selv, så skal man vel egentlig ta pause etter 6 måneder osv? Og ikke minst spise da 15-20 karbohydrater pr dag, ikke 0-15/20. Så ketolysekuren er vel ikke ment som noe "ekstrem"kur, men mange gjør den til det:) Uten at det sikkert er noe kjempefarlig med det.

Men legene som har "lagd" kurene (ala Hexenberg, Lindberg, Torkil) vil vel være bedre føre var. Det er jo et tankekors at diettene som har leger bak seg er mye mindre såkalt ekstreme, enn de som randoms som er blitt lavkarbofrelst har satt sammen. (ala Skaldeman)

Qlio sa for siden:

Jeg måtte kjøpe både VG og Dagbladet i dag. Min mann er skeptisk til dette kostholdet, men er beroliget av at jeg leser Hexeberg (altså fra en lege).:)

Fredrikke07 sa for siden:

Siterer deg Nightly!

Nerthus sa for siden:

Dagbladet sin artikkel var bare positiv, en bitteliten ramme som viste statens kostholdsanbefalinger :) MANGE forskjellige hadde bidratt med forslag til måltider - men jeg blir litt forvirret av Dagbladet, en dag "hyller" de lavkarbo - neste dag blir det slaktet av alle lavkarbomotstanderene...

Fornøyd med at jeg har gjort meg opp min egen mening jeg ;)

Yrla sa for siden:

At En diett helt uten grønnsaker ikke er sunt kan jeg skjønne noen vil påstå. Skaldemann påstår at man ikke trenger antioksydanter å lenge man ikke spiser flerumettet fett. Det stoler jeg ikke det spor på.--- Frie radikaler er elektroner som blir frigjort gjennom biokjemiske prosesser i kroppen. Frie oksygenradikaler blir dannet når kroppen bruker oksygen for å forbrenne næringsstoffer som fett og karbohydrat. Mange av disse kjemiske stoffene er uheldige for kroppen. Vi kan få for mye av dem gjennom stress, stråling, infeksjoner og tobakkrøyk. Det kan også se ut til at disse frie oksygenradikalene påvirker aldringsprosessen. De kan også føre til forandringer i arvestoffer, DNA. Dette kan igjen føre til kreft og hjerte- og karsykdommer. Antioksidanter beskytter oss mot disse frie radikalene og gjør slik at cellene i kroppen vår ikke blir skadet. Antioksidanter er for eksempel C- og E-vitamin, lykopen, lutein, betakaroten og selen.---http://no.wikipedia.org/wiki/Antioksidant

Antioksydanter finnes det mye av i grønnsaker,alger, frukt, nøtter og bær. Jeg vil ikke leve foruten. Her er en liste over de med mest øverst osv.www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.5345249

Yrla sa for siden:

Jeg er forsåvidt enig at å leve på strengeste lavkarbo i det lange løp vil gi mangler av viktige småstoffer. Jeg har sett at for å få i meg det jeg trenger ved streng lavkarbo må jeg kjøpe svært mange kost-tilskudd for å veie opp for den maten jeg ikke spiser.Men hva var fedons argumenter i avisene?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.