Siden jeg fikk barn, har jeg slitt med at musklene i nakken, skuldrene, litt nedover armene og i ryggen blir stive. Nå er de ordentlig stive og stramme, kjenner at det knekker over dem når jeg drar en flat hånd over og i ryggen er det en muskel som er konstant vond, stram som bare det.
I barseltiden med fjokken gikk jeg tur hver dag (time-halvannen), gikk meg god og varm og tøyde ut etterpå. Det hjalp veldig på kroppsformen og kondisjon, men ikke noe særlig på disse armene.
Det virker som om svømming er gunstig, men jeg har ikke mulighet til å svømme så ofte. Det blir maks en gang i uka.
Finnes det noen her som har litt kunnskap og kan fortelle meg hva jeg burde gjøre? Føler at jeg tøyer og tøyer og det hjelper ingenting. Burde jeg trent noe vekter kanskje?
Alle råd er velkomne!
Jeg må si meg enig, har det låst seg så ille som du beskriver, trenger du litt hjelp til å løsne :) Fysioterapi - eller bare vanlig god ordentlig massasje som man kan få på diverse spa/hudbehandlingssentre går også fint. Thaimassasje er faktisk helt genialt, de vet virkelig hvordan de skal løsne opp i låste muskler (trust me - I know... vondt men effektivt!) Stadig tøying kan også bare vedlikeholde problemene, la de være litt i fred istedet. Gå minst en gang i uka over noen uker - få også fysioen til å lære deg litt trening som kan avhjelpe. Voltaren(resept)/voltarol (reseptfritt)/brexidol er betennelsesdempende, men du kan godt prøve deg på maksdose med ibux hver dag i en uke for å se om det kan avhjelpe. Ibux er veldig bra betennelsesdempende uten alle bivirkningene de andre jeg nevner.
For meg får jeg enorm hjelp ved og bruke armene aktivt når jeg går (tenk kappgang), evt bruke staver. Bare husk at trener du musklene når de allerede er så låste, gjør du sannsynligvis bare vondt verre. Få de massert opp! Finn deg noen gode aromaoljer som er laget for å mykne opp muskler, de vet på helsekosten. Tigerbalsam for eksempel.
Jeg har god erfaring med manuell terapeut for mine nakkeproblemer. Er i perioder stiv og vond, mye hodepine. Men manuell terapeuten får som regel løst opp i det... En manuell terapeut er en fysioterapeut med videreutdanning.
Takk for tips dere. Jeg har bestilt meg time hos manuelterapeut, håper på litt hjelp og hjelp til selvhjelp. Men ikke før om to uker da, så prøver å finne noen som ikke tar hele lommeboka mi for å massere litt. Hadde en thaikollega som nå driver massasje, men jeg syns 700 kr for en time var drøyt altså... (og ja, jeg vet det funker...men har bare ikke råd til å betale så mye.)
Mannen tar gjerne i et tak og masserer litt, men han har jo ikke helt kunnskapen da.
Sjekk groupon.no eller sweatdeal.no, de har stadig tilbud på massasje.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.