Det er mulig jeg finner svaret et eller annet sted i forumet, men nå har jeg lett en stund uten hell.
Jeg lurer litt på forholdet mellom mengde karbohydrater og ketose. Jeg har fått med meg at det ikke spiller noen rolle hvor mørk eller lys fargen på ketostixene er - men har mengden karbohydrater noe å si? Jeg kan være i ketose på nærmere 30 gram karbohydrater (har ikke prøvd å gå over dette). Vil det da ha noe å si på vekttapet mitt om jeg får i meg 15 gram om dagen enn om jeg får i meg 30 gram om dagen, så lenge jeg er i ketose? Bør jeg uansett holde meg så lavt som mulig, eller holder det å finne ut hvor min grense for å fremdeles være i ketose går?
Du har skrevet ketolyse i kostholdsfilosofi- boksen din. Da bør du ligge på ca 15 karber eller over. Om du går fint ned i vekt(Noen må opp i karber for å gjøre det) og trives på ca 30, ja, da ligger du der. :ja:
Mange er i ketose opp til over 50 karber, så det er nok derfor du ikke finner så mye om noen grense, det er rett og slett for individuelt!:)
Jeg ligger som regel godt under 20 g for dagen, jeg bare lurte litt på om det er mengden karbohydrater som gjør at jeg går ned i vekt, eller det at jeg er i ketose som gjør at jeg går ned i vekt - om du skjønner. Litt knotete forklart.
Men dette du sier om at noen må litt opp i mengde karbohydrater for å gå ned i vekt - hvordan fungerer det, rent kjemisk og/eller fysisk? Jeg har en del å lære om ketose og lavkarbo, og det er så vanskelig å snakke med folk om det utenfor steder som dette. Jeg føler at folk tenker på meg som en fanatisk slanker siden jeg har kuttet ut brød, pasta, ris og potet. Senest i dag sa ei venninne til meg at om jeg ikke spiser mer karbohydrater så kommer jeg til å få nyreskader. Men jeg spiser jo både brokkoli og rosenkål, det er bare brødet og potetene som har forsvunnet :-)
Tror dette er veldig individuelt, så du må nesten prøve deg litt fram for å se hvordan din kropp reagerer.
Noen sier de må litt opp i kh for å gå ned i vekt, noen sier de må litt ned.
Personlig må jeg feks være godt under grensa mi for å være i ketose for å ha noen vektnedgang;)
Prøv litt forsiktig du, start feks på 15g, øk med 5 g pr uke og se hvilket utslag du får på vekta, slutter du å gå ned kan du da enkelt stramme inn igjen til et nivå du er komfortabel med:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.