Hei, jeg er en jente på 24 og ikke så mange kilo til overs, kanskje maks 5 kg
Men jeg vet også at jeg har litt dårlig kosthold, har høyt insulin nivå og blodtrykk og jeg har til og med cellulitter selv om jeg er 175 og 56 kg :(
Jeg gikk inn for en lavkarbo diett for et år siden og det funket veldig fint, men jeg gikk så fort ned i vekt at jeg kom ned på 52 kg og jeg liker å ligge på 54-55 kg.
SÅ jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få godt lavkarbo kosthold men ikke miste for mange kg. Fikk råd om å spise lite karbo og mye fett, men jeg gikk forsatt mye ned i vekt....:p
Dersom jeg forstår deg rett ønsker du først og fremst et bedre kosthold (og kanskje også kroppsuttrykk) mer enn vektreduksjon. I så fall bør du nok legge deg på 70 til 150(eller også høyere om du trener en god del)g karbohydrater daglig. Og så må du finne en retning som passer din måte å tenke på - da blir det ikke så vanskelig å overholde kostholdet heller. Noen liker å lage mat, andre vil spise raskt... for noen er det viktig at maten er "ren" - andre synes det går greit å bruke halvfabrikata og ferdigmat dersom det funker innenfor den filosofien de har valgt. Noen synes det er greit med en "bibel" som tar for seg både mat og gir anbefaling om trening - andre synes det er greit å skille de to.
Uansett bør du velge en retning som ikke ligger så altfor langt unna den hverdagen du vil ha - ellers blir det for vanskelig og et "ork" og en "kur". Du har mye større sjanse til å lykkes om du ser på det som en livsstil og ikke legger lista for høyt.
Uansett hvilken retning du ender opp på så virker det for meg som at du ønsker/trenger å jevne ut blodsukkeret. Da er det viktig at du spiser langsomme karbohydrater. DVS velger bort sukkervarer og melvarer og begrenser ris, poteter og andre stivelsesrike matvarer. Siden du ikke ønsker å gå så mye ned i vekt kan du nok spise en del mer frukt og bær enn de fleste her inne.
Om du finner ut at du ønsker en helhetlig filosofi rundt "ren" mat fra råvarer, ikke fra boks, så kan du lese linken i signaturen min. (Kort-kortversjonen er at PB er bygget rundt steinalderkostholdet + treningsfilosofi.) Og så finnes det mye å lese i nybegynnertråden. Der ligger det også lenke til en oversikt over andre retninger.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.