< Tilbake til oversikten

Vet du hva dette er?

Nerthus sa for siden:

Anyone? ;) jeg skal fortelle det litt lengre ned etterhvert om ingen gjetter riktig ;)

smgj sa for siden:

Jordbæris?

lille_trille sa for siden:

Hm....... hvis det hadde vert jordbæris så hadde de vel ikke pakka den i pappesker? Tror det er et lurespørsmål.
Mine B-12 vitaminer som jeg best. på iHerb er rosa. Kan det vere noe slikt?

Hint, hint???

Student88 sa for siden:

Hm, likna på noko sukkerkliss. Sånn, skumgummisnop som berre er sukker?

Olive Oil sa for siden:

Kan det være masse til disse trykkfaste isolasjonsplatene som brukes under fundament og slikt?

ireile79 sa for siden:

Karamell eller XXL skumgodt :D

Supah sa for siden:

Det ser litt ut som softis med jordbærsmak! :stortsmil

Men jeg vil kanskje likevel gjette på at det er en form for malt kjøtt eller noe sånn ekkelt.. Men rett i pappesker? Nei kanskje ikke :p

Olive Oil sa for siden:

Polyestermasse som skal bli til rosa fleecedresser? :o

Supah sa for siden:

Nå har jeg funnet ut av det, men siden jeg egentlig jukset så skal jeg ikke røpe det :p

Resultatet av tarmskylling fra en som går på extrem høykarbomat???:eek:

Nerthus sa for siden:

Jepp MUK... Manuelt ubeinet kylling... grunnlaget for chicken-nuggets... hentet fra denne websiden ;)

Nå innrømmes det at det ikke brukes så mye ammoniakk lengre, men det er uansett ganske disgusting spør du meg...

Takke meg til nygrillet kylling fra varmdisken i butikken ;)

Kjenner jeg ble litt uvel :wacko:

Bønna200 sa for siden:

ÆÆÆsj! En stund til det blir nuggets på meg:p

Photobscura sa for siden:

Sikker på at det ikke er ektoplasma? :p

Jeg synes det er litt mye pes rundt MUK, jeg. Ok, kanskje ikke det mest delikate, men i gamle dager brukte man ALT på dyret, marg som tunge og tarmer og what not. Det er respekt for naturen. Nå skal liksom alt være pent og stilt etter en kresen gane. Jeg har ingenting i mot MUK, så lenge matvarer er merket med det. Synes pølser med MUK kan smake vel så godt som pølser av rent kjøtt. Da er det langt verre med all denne potet-, mais og soyadritten de sper ut med.
Just my two cents. ;)

Bønna200 sa for siden:

Det er jo i grunn riktig at man bør bruke hele dyret. Men jeg klarer bare ikke innvolder og sånn...
Fikk servert nyrepai i England en gang for ca 15 år siden. Sliter fortsatt med tanken på at jeg spiste nyrer...

Mmmm, nyrer! Og lever, og lunge og og og ... Hehe. Hva er det egentlig med oss som gjør at enkelte deler av kjøttet er verre enn det andre og gir folk sperrer for å spise det? Jeg synes faktisk det er litt merkelig. Men så elsker jeg innmat, da. Spiser elg/reinstunge hver jul, f.eks. Snadder. Og sylte? Det er jo grisehodekjøtt. Både vi og økologien hadde hatt godt av at vi ikke la så mange egenskaper til det vi spiser ...

Bønna200 sa for siden:

Har problem med sylte og, jeg:o
Jeg veit ikke hva som gir meg disse sperrene, men det er som en fobi på en måte.
Folk har gitt meg mat de har sagt er noe annet og jeg har spist og det var godt. Men når de sier hva jeg egentlig har spist får jeg nesten angstanfall og er kvalm i ukesvis etterpå.

Sothøna sa for siden:

Jeg er oppvokst med slaktinga hjemme,
der alle deler av dyret ble brukt til noe :ja:

Vil ikke si det var bare fordel å se på at blodpølsa ble til :o

Men jeg spiser det meste, men har bare ikke lyst til at andre skal sitte og fortelle meg hvilken del av dyret jeg sitter og spiser på :o

Og så er jeg veldig rar på det viset at kjøttet må i fryseren en tur først,
jeg vil ikke ha kjøtt av nyslakta dyr :nei:

Og som noen sa litt lenger opp her,
vi vet ikke riktig alt de putter i annen mat heller,
tror nok vi hadde mista lysta på div hadde vi sett prosessen det er igjennom først :ja:

smgj sa for siden:

Greit å kunne spise alt av dyret. Det er også greit at framstillingsmetodene og tilsetningene er kjent. Jeg spiser gjerne lever, hjerte, oksehale, svor og tunge - men jeg sliter mer med industrielt framstilte "matetterlikninger"...

Jeg ser på det som et varselsignal når maten trenger kunstig tilsatt smak - selv om jeg ser at det er en glidende overgang fra krydder.

Uansett synes jeg mat bør merkes slik at enhver kan velge selv.

Catwoman sa for siden:

Mmm, gryte lagd på elghjerte lager jeg hver höst! Gött det :sikle:
Og er også oppvokst med at vi brukte "alt" på grisen. Värt med på å lage alt fra blodklubb til sylte. Sylte... Gleder meg til julesylta jeg :D

Carisma sa for siden:

Da vi slakta gris gikk "fisken" rett i panna til middag husker jeg :D

Sothøna sa for siden:

Da hadde ikke jeg spist middag den dagen:o

FrkMarge sa for siden:

Hva er "fisken" på en gris?????:confused::confused::confused:
trodd jeg hadde hørt det meste jeg med en far som er slakter og pølsemaker, men griser med fisk har jeg ikke hørt om.

Ellers spiser jeg nesten alt selv. Blodpølse liker jeg ikke, men det har med smaken å gjøre ikke at det er blod.
Lungemos og tunge er noe av det beste jeg vet :sikle: Og jg har vært med på å lage det:p

Carisma sa for siden:

Indrefileten

marionilona sa for siden:

Må innrømme at det så skikkelig digg ut... Helt til jeg leste hva det er. Hehe... Men spiser MUK jeg da...det så bare så fantastisk rosa og søtt ut. Nam... Jeg stemmer for å finne på no lavkarbo-digg som ser sånn ut. Nam...

mysil sa for siden:

Jeg har ikke problemer med å spise innmat, levergryte er skikkelig snadder :) Hvis jeg skal gå å tenke på hvilken del av dyret ting er fra så hadde jeg nok aldri spist pølser som er stappa i tarmer :)

For å sitere filmen De Grønne Slagtere angående pølser; Jeg vet ikke om noen større fornedrelse enn å bli drept for så å bli stappet inn i din egen tarm. :cool:

Sorry, jeg kunne ikke dy meg ... :_plystre:

smgj sa for siden:

Å så bli drept ... og 50 % kastet?

(Den som kun tar spøk for spøk og alvor for alvor har i grunn forstått begge deler like dårlig - elns.)

mysil sa for siden:

Hehe, godt sagt :)

Imp sa for siden:

Hvis "fisken" på en gris er indrefilet, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke spiser det Sothøna???

Syns det er drøyt jeg, at enkelte ikke vil spise deler på dyret bare fordi det er ekkelt. Kyllingbryst, oksekjøtt, svinefilet...alt er muskler. Hjertet er en muskel. Tunga er en muskel. Den eneste forskjellen er at det -ser- litt annerledes ut. Ja, og positive forskjeller kan være at det er mer næringsrikt, i alle fall leveren!

Rart, jeg har barna i hva man kan kalle en alternativ barnehage, men de syns det er ekkelt å spise kjøttdeig med tanke på alle innvollene oppi der...

Et klokt sitat!

Jeg tror mye ligger i at mange av oss har fjerna oss fra naturen i stor grad. Vi plukker opp kverna kjøtt i butikken, liksom.
Jeg vokste opp med partering av rein på stuebordet hjemme, og sløya min egen fisk nesten før jeg kunne gå. Jeg har aldri vært særlig fin på det når det kommer til mat. :)

Sothøna sa for siden:

Nei, tror kanskje du missforsto meg litt,
jeg spiser ikke nyslaktet kjøtt før det har vært i fryseren en tur,
det var ihvertfall det jeg mente å si ;)
Jeg spiser det meste, men ikke mens jeg holder på å pakke kjøttet.

Mannen min driver med jakt, og når han kommer hjem med kjøtt og holder på med pakkinga, så elsker han å steke seg noen smakebiter, men det greier ikke jeg. Det bare MÅ ha vært i fryseren først :o

Nerthus sa for siden:

Ganske så enig! Jeg er så heldig og være oppvokst med at fisken henter man fra havet, ikke i butikken fordi pappa er oppvokst ved sjøen - og vi brukte hver gang vi var der og fiske fisk, lage fiskemat, fange krabber og koke og fryse - sånn at hele vinteren var vi dekket med hvitfisk av alle slag inkludert fiskekaker, fiskeball og saltfiskball... kjøper svært sjelden fisk i butikken, det er så dårlig kvalitet på den sammenlignet med den jeg har hentet opp og renset og filetert selv...

Da farmor levde og var i form hentet vi også poteter, gulrøtter, kål, rabarbra, solbær, jordbær, rips og stikkelsbær rett fra åkeren utenfor huset når vi skulle ha middag! :D Det var stas for meg og søstra mi det!

For min del handler det om respekt for maten når jeg er med og fisker fisken selv, sløyer den, kaster innmaten til måkene, bærer det opp til huset, og bruker timer på å filetere og lage fiskemat. Samme med krabbene - de kokes jo levende - og kan jo oppfattes som dyreplageri, men jeg gjør det så effektivt som mulig, og jeg skal jo SPISE maten med stor nytelse! Jeg takker gjerne høyere makter for å ha gitt meg fangsten og jeg - litt som indianarene gjorde ;)

Takker farmor og pappa for å ha lært meg alt dette :)

Vi skal snart ha krabbelag her - fanget store flotte krabber med enorme klør i sommer, som ble kokt og fryst direkte når de var kjølnet. Skal klistre avispapir på bordet, hente fram verktøy, finne fram ei bøtte med hvitvin, lage aioli og salat og sitte og drikke vin, skravle masse og pilke fram kritthvitt krabbekjøtt - NAM!

Catwoman sa for siden:

Dekker du på til en til? :o:sikle:

nellie sa for siden:

Glad jeg ikke klarer sånt lenger, etter at kyllingkjøttboller var det siste jeg spiste før jeg fikk omgangssyken, sist:p

Nerthus sa for siden:

Sure! :D

KarMa40 sa for siden:

Jeg og storebror er i alle fall skadet av oppveksten og forklarer alltid ungene våre nøyaktig hva på dyret som spises, gjerne med bilder og inngående forklaringer. (som tydeligvis er kvalmt for andre, men helsteking av div dyr er ikke traumatisk etterpå, bare interessant.)
Viktig å starte indoktrinering før de har egne motforestillinger...:p

Jeg skal ikke påberope meg å være stor på innmat-spising selv, men spiser svor med velbehag og lærer bort at de beste pølsene er laget med tarm. Alternativet er jo plast...

Og jeg trodde danske slaktere laget premie-pølser av "læber og røv":confused: Indrefilet og annen filet er da bortkastet i pølser? I forhold til hva man ellers kan lage med det, mener jeg?

lucifine sa for siden:

hvorfor er det rosa??

Imp sa for siden:

Hehe, det ser ut som jordbæris ;)

Sothøna: Jeg skjønner. Det var da enda godt, for indrefilet er noe av det beste på denne jord :D

Men det er en ting jeg lurer på. Det heter altså Maskinelt Utbenet Kyllingkjøtt. Betyr det at på hele kyllingen er kun bena fjernet men resten av kyllingen er brukt?

Fluke83 sa for siden:

Betyr vel bare at kjøttet er "renset" maskinelt, i motsetning til for hånd.

Men jeg kan fremdeles ikke huske å ha sett noe slikt da jeg var på studietur til Gilde/Prior i nærheten av Tønsberg (VBT slakterier eller noe slikt het det da) når jeg gikk kokkelinja på VGS....

VBT for Vestfold, Buskerud og Telemark, alle Gilde/Prior produkter solgt i disse områdene skal være merket "VBT" et sted på pakningen lærte vi.

Hadde de vist noe slikt til potensielle kokker hadde det vel ikke finnes kokker igjen om en stund..!

MEN.. Det jeg egentlig skulle si, var at hver gang jeg hører om MUK så får jeg lyst til å tenke MU(C)K, altså MUCK, eller MØKK oversatt til godt norsk.. :D

Blame me if you dare :D

Klara sa for siden:

Æsj, jeg synes MUK er ekkelt, altså!
En ting er å bruke hele dyret, spise innvoller osv. Men å lage en sånn guffe, og så måtte blande inn kjøttsmak... :(

danielve sa for siden:

Vokste oss opp med slakting hjemme og vi spiste det av innmaten som ikke gikk rett i blodpølse eller leverpostei. Det meste ble brukt og var veldig godt fersk. Hadde ikke fryser og derfor ble det en del i hermetikk. Eneste vi ikke brukte var hjernen, men noen stekte det også. Skulle visst være godt det også. Innmaten inneholder jo en del stoffer kroppen vår har godt av. Elsker fortsatt lever og hjerte i ulike oppskrifter, men nyrer kan jeg godt stå over.

Jeg tror ikke MUK har enerett på diverse underlige aromaer som blir tilsatt kjøtt, altså. Bacon, f.eks, er som regel ikke røkt, men tilsatt røykearoma. Rimelig harry. :cool:

TrillTrall sa for siden:

Jepp, mye av det som kalles "røkt dittogdatt" har aldri vært i nærheten av en røykeovn i det hele tatt. :nei:

smgj sa for siden:

For ikke å snakke om at omtrent all fiskefilét er "maskinelt utbeinet" den også.

Men igjen - jeg er mye mer skeptisk til tilsetningene enn til den mekaniske bearbeidingen. Noen som har lest "Den hemlige kocken" forresten? Det er skremmende hvor langt unna "mat" mye av det vi spiser er.

Klara sa for siden:

Nei, den har sikkert ikke enerett på det, men det er fremdeles like ekkelt.

Jepp, har lest den. Sitatet til en her inne passer veldig godt: "You think it is food you are eating?" (fritt etter hukommelsen)

Carisma sa for siden:

Derfor foretrekker jeg helst flesk framfor bacon (særlig om vi handler i sverige, det baconet svir jo i kjeften!).

Bulldog sa for siden:

Soylent green is...

Carisma sa for siden:

:lol: ...

BenteR sa for siden:

Her i huset spiser vi med god apetitt stort sett alt fra dyrene. Har ingen problemer med å soise MUK heller, alt fra dyret er ok synest jeg. Tenker som så at når vi slakter et dyr så må vi utnytte det så godt som mulig. Ønsker ikke å slakte flere dyr enn nødvendig.
Vi hadde også slaktekaniner da ungene var små. Leverte dem inn på slakteriet og tok tilbake noe til eget bruk, og vi spiste godt alle mann.
En av de morsomste historiene fra ungenes oppvekst var i desember for mange år siden. Jeg skulle lage persesylte, og jeg lager den på gamlemåten, altså av grisehode.
Grisehodet legges i rennende vann 1 døgn før jeg koker det, så det halve grisehodet lå altså i en balje i vasken med rennende vann. Min nestyngste var som vanlig blakk og julen nærmet seg, så han kikket på grisen som lå og viste tenner i vasken og foreslo at vi kunne trekke tennene til grisen og legge tennene i et vannglass slik at tannfeen kom med penger. For da kunne han jammen kjøpe mange julegaver!

Fluke83 sa for siden:

Det hadde jammen vært noe her i huset tenker jeg, med en jentunge som satt og sippa under middagen siden hun ble servert POTETEN som hun selv hadde gravd opp dagen i forveien... :rolleyes:
"Stakkars Poteti!" (Ja, den fikk navn..)

Likte historien om grisen, barnelogikk på sitt beste!! :D

He he, BenteR! Jeg husker jeg var umåtelig populær blant ungene i nabolaget rundt juletider, for mamma lagde også sylte på gamlemåten, og i en gigantisk kjele på ovnen, blant laurbærblader og pepperkorn stakk det opp et grisetryne og trakk, som jeg drassa med en gjeng med unger for å kikke på. :)

Cherry sa for siden:

Skjønner at jeg vokste opp i by, langt unna slakting og sånn, siden jeg den ene gangen mamma fant det for godt å kjøpe ett helt lam og atpåtil fikk den partert hjemme på kjøkkenet, nektet å spise lammekjøtt fram til...ja...vel, jeg spiser ikke lam!

Mens jeg derimot på senhøsten ikke var ubekjent med å komme hjem fra skolen til en halv rein på spisebordet som ble partert, og behørig pakket inn i avispapir og fryseteipet og merket og puttet i fryseren. ;)

Jeg kommer fra b-y-g-d-a! Fra fjellet, faktisk; villmarka, innlandshavet, regnskogen og rekordkulda. Mer ruralt får du det nesten ikke. Men det vart fålk tå mæj, læll. :)

BenteR sa for siden:

Minsten min ble LITT usikker da jeg skulle dele opp et reinsdyr jeg kjøpte for flere år siden. Det var bare delt i fram og bakpart, så da var det fram med saga, og det ble jo noen blodige kjøttslingser mens jeg holdt på.
Minsten min, som var fem seks år da, stod og kikket på ei stund før han spurte om jeg var helt sikker på at reinsdyret var dødt, fordi det blødde jo.....:lol::_plystre:

Bønna200 sa for siden:

Jeg var med på lammefødsel en gang, da var jeg seks år. Jeg spiser heller ikke lam:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.