< Tilbake til oversikten

Motsatt problem

sistegang sa for siden:

Mora mi må øke vekta si. Hun er 152 cm høy og veier 32 kg. Hun har ikke matlyst, og tar medisiner som gjør at hun får vond smak i munnen. De ernæringsdrikkene på apoteket får hun ikke ned.

Det er så mange her inne med så mye kunnskap, så kanskje noen kan hjelpe oss. Hun har time hos ernæringsfysiolog om 4 måneder, men jeg er alt for bekymra til å vente så lenge. Hun er "bare" 68 år, men orker ikke noe.

Kitt sa for siden:

For det første: MÅ hun ta de medisinene, kan de byttes til noen med mindre bivirkninger eller tas på annen måte eller til andre tider?

Bittesmå, meget næringstette måtider er nøkkelen. Seff fet mat, men i bitte små mengder veldig ofte. Hva med litt cocosa i kaffen, bittelitt ekstra smør under pålegget på en halvskive av gangen, fløte i stede for melk, protifat proteinpulver(smaksløst, apotek) i alt det går an.

Kjenner du noen som jobber på sykehjem? De har ofte veldig mange gode tips! Veldig viktig med ekstrem god munnhygiene/hyppige turer til tannlegen forresten!
Skal se om jeg finner hovedoppgaven min. Skrev bachelor- oppgave på sykepleien om eldre og ernæring! Lenge siden, dog!

Og for all del, ikke noe ønskekost! Spiser hun ting hun alltid har likt mens hun har medisin- endret smak, vil hun aldri spise den maten igjen!:eek:

Megvel sa for siden:

Hei! Har du prøvd å gi henne Solskinnsdrikk?
Du finner oppskrifter om du googler. Det er noe heftig med kalorier i det og hun kan tilogmed shotte dem.
Ellers tenker jeg på Udos og andre oljer som allikevel smaker høgg ;)

Megvel sa for siden:

Fant det.

kamp sa for siden:

Jeg hadde samme problem.. Rådet fra ernæringsfysiolog var å spise sukker og andre karbohydrater... Hadde lite matlyst og mye mat intoleranser og mage problemer.. Det rådet funket dårlig for å si det sånn.

Men med lavkarbo har jeg gått opp 14 kg på 1 år etter å ha slitt med å komme opp i vekt i nesten 3 år!

sistegang sa for siden:

Hun har en lungebetennelse pga stavbakterier ("fetter" til tuberkulose), forsøker nå den tredje typen medisin. De to forrige responderte hun ikke på, så det er ikke et alternativ å bytte - for det finnes ikke. Hun skal være under behandling for dette i et år framover. Jeg er så redd og lei meg, siden pappa døde nå i august, har hun liksom gitt opp.

Ellers takk for svar, skal forsøke både å fryse de drikkene og lage smootier og sette coscaen over til henne.

LibraGirl sa for siden:

Om hun ikke klarer ta til seg næring så må jo fastlegen ta tak i det!
Kabiven eller sonde ernæring er noe vi bruker mye på jobb der
folk ikke får i seg næring å må oppernæres....
Håper så inderlig det ordner seg for derre <3

smgj sa for siden:

Er det noen som trenger henne? Og vet hun det? Ja, det er harde spørsmål, men de er ikke vondt ment. Mange eldre som "gir opp" føler seg på utsiden av livet og mer til last enn til nytte.
I sånne situasjoner kan det hjelpe på livsmot (og dermed også apetitt som en sekundæreffekt) om dere kan hjelpe henne å finne noe å leve for; et dyr... barnebarn... noe hun kan oppleve at hun trengs for.
klem Det er forferdelig vondt når foreldre blir dårlige og man ikke kan se noen måte å hjelpe på...

Megvel sa for siden:

Mammaen min gikk igjennom noe sånt sist vår (ikke lungebetennelse da, men en merkelig tropisk infeksjon!). Hun fikk også den "alt er dårlig" saken.

Pass på at hun får feberregulerende før måltidene, har hun feber mister hun matlysten HELT. Jeg gikk i streng-datter-modus og matet henne som en trassig treåring. Vi laget brødskiver i biter med åtte forskjellige typer pålegg som hun skulle "sjekke om hun likte i dag". Hun spiste da en av hver og alle var dårlige (vips, en skive spist!). Det var mye solskinnsdrikk og smoothies m egg (de holder seg ikke). For meg var dette to uker da jeg måtte opp på sykehuset og tvangsfore hver dag.

Om psyken, dette må de ta alvorlig. Har hun barnebarn hun vil se vokse opp (det snudde min mamma)? Steder hun vil reise til, planer hun har? Snakk med henne om alt dette her, enker kan stort sett klare å leve lenge!

smgj sa for siden:

Et tips til - sliker hun ikke smak så lag smoothies i porsjoner som hun kan drikke med sugerør. De smaker ikke bedre, men hun vil smake mindre av det iallfall.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.