< Tilbake til oversikten

Idrett på høyt nivå + lavkarbo?

tobiass1 sa for siden:

Hei.
Jeg er en kickboxer/kampsport utøver på 22 år.
Når jeg trener normalt og spiser "normalt" så veier jeg 94kg.
Når jeg går kamp veier jeg 89kg.

Måten jeg går ned på er og spise mindre, mere proteiner, spiser mere rent.
Da går jeg gradvis ned i vekt, også tar jeg resten i badstuen hvis jeg MÅ det..

Det som er er at jeg kunne tenke meg og ligge på 89-90 kg alltid. Men hver gang jeg går ned, så går jeg opp igjen når konkuransen er over.
Derfor har jeg lyst til og prøve og spise lavkarbo mat og ligge på 89kg året rundt.. Hvordan er det og drive med kampsport på et høyt nivå og kun spise fett og proteiner?

Jeg kan også fortelle om at av en eller annen grunn så virker det som jeg sliter mere med blodsukkeret enn andre.. Jeg har ustabilt blodsukker..

Nerthus sa for siden:

Er du utredet for ditt ustabile blodsukker? Uansett tror jeg at det å forsøke og spise lavkarbo i et par mnd vil fortelle deg om dette vil kunne avhjelpe og gjøre blodsukkeret ditt mer stabilt.

Flere aktive idrettsutøvere har gått over til å spise lavkarbo, feks den svenske skiskytteren Bjørn Ferry - bare husk at lavkarbo kan inneholde ingen eller opptil 150 kh, slik at du må sannsynligvis finne "ditt" nivå ved og prøve deg litt fram :) Noen opplever at de mister eksplosivitet, men som sagt så kan dette justeres ved at du finner "ditt" kh nivå for å fungere optimalt. Derimot må du huske på at de aller fleste opplever utrolig stor endring i utholdenhet, noe som kan komme godt med i kamper - du går altså sjeldnere tom for krefter.

De første par ukene kan det være tøft og trene så hardt som du gjør til vanlig, så legg gjerne starten til en periode du kan ta det litt roligere. Dette fordi kroppen bruker litt tid på å gå over fra å hente energi fra kh - til fett. Det er svært viktig og spise nok mat i denne perioden.

Nybegynnertråden til arnakristin som linkes til nederst i min signatur vil hjelpe deg litt mer i starten med spørmål som ofte kommer opp :)

Sjekk også ut bloggene til Pål Jåbekk ("ekspert" på trening og lavkarbo), Espen Rostrup og Thomas Geisner - som begge er hjerteleger ved Haukeland sykehus. Alle disse har mye god info om trening og lavkarbo :) Pål har også en del fine innlegg her inne, finn han på medlemslista og se hva han har delt med oss :)

BenteR sa for siden:

Guttungen min er langdistanseløper og konkurrerer både innen- og utenlands.
Han går på lavkarbo, men ligger på 80-100 kh pr dag, litt mer i forbindelse med løp og intervalltreninger. Han er strålende fornøyd med dette kostholdet og har perset på flere distanser dette året.
Har lest at eksplosive idretter som f.eks. kampsport krever noe høyere kh-mengde for å prestere maksimalt enn utholdenhetsidretter.
Men du kan jo prøve deg litt frem?
Lavkarbo er ikke bare ketosevarianten med max 15 kh pr dag, men alt opp til 150 kh pr dag.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.