< Tilbake til oversikten

Kald potet er greit?

Noola sa for siden:

www.kk.no/862583/trikset-som-gjor-poteten-sunnere

Jeg fant dette fra en artikkel i Kk (nei, jeg veit at man ikke skal bruke ukeblader som ernæringsfysiolog^^), og her står det at stivelsen som er i poteter blir krystalllisert når man avkjøler poteten etter at den er kokt. Krystallisert stivelse kan ifølge artikkelen ikke fordøyes, og går dermed rett igjennom systemet.
Stemmer dette?

Noola sa for siden:

Takk for link! :)
potetstappe <3

Tufso86 sa for siden:

Det var jammen fin lesing!! Kjekt å vite at man kan ta en potet i ny og ne :)

Elmada sa for siden:

Fikk i dag melding fra ei dame med diabetes og hun skriver: Dette tror jeg på, lørdag stekte jeg opp kalde poteter til middagen, så satte jeg insulin som om jeg skulle spise bakt potet, det gikk ikke så bra, fikk tidenes føling....

Da må det kansje gå ann å ete oppvarmet potet?!

Nerthus sa for siden:

Det står at den ikke bør varmes opp igjen - da ødelegges krystallene?

Lo litt av kommentarinnlegget til "livsnyter" - kan man kalle seg livsnyter hvis man koker ihop et sånt oppgulpet små-surt innlegg? ;)

Bønna200 sa for siden:

Jippi:) Da skal jeg ha poteter til kjøttkakene mine neste gang:hungry:

TrillTrall sa for siden:

Kald potet er jo ikke godt i seg selv, men potetsalat er godt ja! Da kan man unne seg litt av det med god samvittighet med andre ord. :)

Men hva med potetlompe!? Laget på mest mulig poteter og minst mulig mel? Kan man bruke fiberhusk her tro? Jeg eeeeeelsker lefser og potetlomper med smør, sukker (sukrin) og kanel er kjempegodt! sikle

Kitt sa for siden:

Men MHM, som ikke er hvem som helst, men en kjent ernæringsfysiolog, sier at effekten holder seg etter oppvarming?:confused:

Nerthus sa for siden:

Hm - dette må vi finne utav! Er MHM aktiv her fremdeles?

Kitt sa for siden:

Har ikke vært aktiv siden desember, men om du sender henne en pm, kan det jo hende hun har mail- varsling og svarer!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.