< Tilbake til oversikten

Fallgruver

Luggetuppen sa for siden:

Jeg er helt nybegynner på dette. Jeg har lest og lest til øyet er stort og vått, og prøver meg samtidig fram med oppskrifter. Men enkelte detaljer har jeg kommet over ved en ren tilfeldighet, f.eks. at sukkerfrie pastiller inneholder mye karber :eek: I mitt nybegynnerhode så er det enkelt å tenke at sukkerfritt = karbofritt.

Kanskje dere litt erfarne kan hjelpe meg med en liste over typiske fallgruver?

Megvel sa for siden:

Da trenger vi å vite hva som er din filosofi? Nåvekt, høyde, målvekt, perspektiv etc. Ellers så kan du lese her.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Den storste fallgruven er mangel på kunnskap.

Kitt sa for siden:

Sukkerfri pastiller inneholder mye karber, MEN mange av dem er laget med maltitol og aspartam feks, som kun er sukkeralkoholer som kan trekkes fra!
Altså er det brått så og si ingen karber igjen!:D

Ost er ofte lite karber, men er det ikke ren ost, sjekk for all del innholdet.

Baconcrisp er ikke alltid baconcrisp. Noe er laget av maismel og inneholder masse karber!:eek:

Crabsticks har masse karber!

Det er sukker i bacon! Men det er så lite at det blåser vi i!

Noen lightbruser med fruksmak etc inneholder mye mer karber enn man
skulle tro!

Ferdig laget taco- pulverblanding er fyfy!
Det samme gjelder dip- mix som Holiday.

Moralen er: Sjekk innholdet i alt første gangen du bruker/spiser/drikker det!

Men husk at enklete ting inneholder mye karber, men du skal bare bruke noen få gram, så det er lov likevel!;)
Som feks hvitløk!

Bik sa for siden:

Oy! :eek: Det har jeg ikke tenkt på. Hvor mye karber er det i tacopulveret?
Hva bruker dere i stedet?

Charlott sa for siden:

Lager tacokrydder selv, selvsagt :D

Søk i oppskriftsforumet så dukker det opp :)

Kitt sa for siden:

Det er faktisk så mye som 58karber pr 100g. Nå veier posen bare 30g, men det blir fort en del uansett.
Det ligger en oppskrift på tacokrydder her inne et sted, med bare rent krydder, ikke glukosesirup som hovedingrediens!:eek:

Skal se om jeg finner den!

Luggetuppen sa for siden:

Det er nettopp derfor jeg laget denne tråden, for å unngå for mange "oooops" underveis ;)

Tomater tenker jeg at kan være en typisk nybegynnerfeil, sikkert fordi vi bruker den som en grønnsak selv om den egentlig er en frukt. Nå liker jeg ikke tomater, så for min del blir ikke det noe problem.

Hvordan er det forresten med vårløk og purre? Den vokser jo både litt over og litt under bakken.

Kitt sa for siden:

Fant flere faktisk!
Hindu har tacokrydder på glass, men det innholder ikke spisskummin, som jeg syns er "smaken" i taco! Men det kan man jo tilsette ved siden av.

Gidder man kan man lage en stor porsjon krydder og ha til flere/mange ganger.

1 ts hvitløkspulver
1 ts løkpulver
1 ts oregano
1 ts basilikum
1 ts spisskummen
1 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
salt (smak til)
sort pepper (ca 1/2 ts, men smak til)
cayennepepper (ca 1/4 - 1/2 ts, men smak til-denne avgjør hvor sterkt det blir)

Jeg følger ikke oppskriften, men jeg pleier å bruke disse ingrediensene, så bare deiser jeg oppi til jeg synes det smaker ok. Pleier også ofte å slenge i en klatt tomatpure og litt eddik. Feel free til å fikse/endre og komme med flere forslag om dere prøver dette ut.

Eller:

2 deler salt
2 deler spisskummen
1 del paprika pulver
1/2 del koriander
1/2 del chilli krydder
1/2 del hvitløkspulver
litt pepper

Evnt kan man kombiner de to eller rett og slett prøve seg frem!:)

Kitt sa for siden:

Tomater går som grønnsak her i gården, med sine 2.5karber, men kan være partystopper for noen!;)

Vårløk og purre vokser da jammenmeg OVER jorden. Er bare roten som er under!:p

IKJ sa for siden:

Jeg bruker santa Maria tacokrydder, men bruker bare 1 pose til 2 kjøttdeiger for å halvere karboinnholdet. Blir litt mildere til ongene, men smaker fortsatt taco;) Det er kansje på grensen, men jeg har ikke hatt noe problemer med det. Men skal prøve krydderoppskriften en vakker dag;)

Nerthus sa for siden:

Krydderoppskriften på tacokrydder er kjempegod og tar få sekunder og lage om du har alle glassene i huset! Mye bedre enn posetacokrydder ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.