< Tilbake til oversikten

Kostilskudd fra USA

kamp sa for siden:

Norge har håpløse regler og jeg har vert i kontakt med legemiddelverket flere ganger.. I forhold til import av kalsium fra usa da jeg ikke vil ha de som er her i norge pga fyll stoffer o.l.

Jeg "oppdaget" et "hull" i regel verket. Kalsium citrat står ikke oppført som legemiddel, kun noen andre former av kalsium.

Jeg sente derfor en ny mail til legemiddelverk damen og fikk følgende svar:

"Når en døgndose overstiger kalsium 1500 mg og magnesium 600 mg blir det ansett som
legemiddel i Norge.
Legemiddel kan man ikke som privat person importere fra land utenfor EU/EØS."

Hvordan skal jeg tolken den?
Er det da OK å bestille kalsium citrat?

smgj sa for siden:

Jeg tipper det avhenger av hva som er anbefalt dagsmengde i boksen din. Altså mengden kalsium du får i deg om du spiser anbefalt dagsmengde...

amritam sa for siden:

Da bør du ikke bestille kalsium citrat der en tablett eller kapsel inneholder mer enn 1500 mg. I tillegg er det en begrensing på hvor mye du kan innføre på en gang - husker ikke om det var 6 måneders eller 3 måneders forbruk.

smgj sa for siden:

Jeg bestiller forresten mine kosttilskudd fra bigvits i Storbritannia. I tillegg til de produktene du ser på sidene deres åpner de for å ta inn andre produkter fra de som de allerede har i leverandørkatalogen. Søte folk som svarer raskt på mail. Jeg får altså ingen bonuser av å skryte av dem (dessverre). Men jeg er iallfall helhjertet fornøyd - og de er EU-basert.
(Og bor man i overkommelig avstand fra Svinesund så er "Poste Restante Postcenter Strömstad" et veldig fint alternativ.)

kamp sa for siden:

Kan sjekke de opp..

Det jeg vil ha er fra source naturals og en døgn dose er 1 gram i følge boksen ;) Jeg kommer til å ta 1200 + 300 ;)

Kan jo gjøre et forsøk å se om de kommer frem :)

smgj sa for siden:

Jeg ser at bigvits fører source naturals-produkter iallfall. De har tatt inn jarrows-produkter de ikke har på "fastlisten" sin på forespørsel for meg tidligere, så jeg ville ha sjekket opp pris med dem iallfall om det er aktuelt.

amritam sa for siden:

Da har jeg akkurat vært å posten og hentet en pakke fra iherb. Denne inneholdt bl.a. en boks med 227g rent pulver av calcium citrate (merke: Now). Serving size var angitt til 3g! Pakken har vært sjekket av tollen og blitt stemplet ikke tollpliktig. Så jeg vil tro at den kalsiumen du vil ha også kommer igjennom da.

kamp sa for siden:

Suppert! ;)

Om du blandet kalsium ut i væske før du tar det?

amritam sa for siden:

Jeg har ikke prøvd dette før, men kommer til å prøve å blande det ut i en eller annen væske. På boksen anbefaler de å blande det ut i juice, men det drikker jeg ikke, så det er mulig det blir urtete eller bare vann.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.