< Tilbake til oversikten

Periodisk faste

Opheliia sa for siden:

Noen som har peiling på periodisk faste?:)
En skal jo ha 30-40% karbohydrater der (:eek:), hvor mye vil egentlig det tilsi i gram? Og er det bra nok å la disse karbohydratene komme fra hovedsaklig grønnsaker, deretter bær og frukt?

nellie sa for siden:

Tror ikke mange her inne bryr seg noe om karbohydratene når de spiser IF:) Jeg gjorde/gjør hvertfall ikke det.

Nerthus sa for siden:

Jeg har heller ikke fått med meg at det skal være så mye kh i periodisk faste... trodde det bare hadde med å spise innenfor et kortere periode enn man var uten mat i løpet av et døgn jeg?

Karbohydrater regner du slik: 30% av 1500 kalorier = 450 kalorier. Del så på 4 siden det er 4 kalorier pr gram i karbohydrater og du får 112.5 gram karbohydrater.

nellie sa for siden:

Han som liksom er IF sin "Gudfar" spiste karbohydrater, så da ble det vel slik at hans metode går ut på at man må spise så og så mye karbohydrater:p

Men det er overhodet ikke næringssammensetningen som er poenget med IF.. Bortsett fra at man kan få en bedre insulinfølsomhet dersom man spiser karbohydrater da..

smgj sa for siden:

I følge PB kan du gjerne bedrive IF i ketose - dvs under 50g karbohydrater daglig. Ikke at jeg har prøvd eller har ambisjoner om å prøve...

Cyan sa for siden:

Jeg skal prøve periodisk faste snart i håp om å få bukt med behovet jeg har for å småspise utover formiddag/ettermiddag som jeg tror frokosten kicker i gang. Jeg har derfor lest en god del rundt omkring på nettet om IF de siste dagene og jeg har ikke lest noe sted at det skal være en spesiell næringssammensetning. Man kan altså spise akkurat det man vil (innenfor rimelighetens grenser selvsagt) i det spisevinduet man setter seg. Jeg kommer til å fortsette med min ketogene LCHF under IF :)

macadamia79 sa for siden:

Periodisk faste er en måte å spise på, og sånn sett ikke relatert til hva man spiser. Du kan fint spise etter periodisk faste og kun innta bløtkake hvis du vil sette det litt på spissen

Opheliia sa for siden:

TAKK for svar:D

Jeg henger nemlig en del på fitnessbloggen sitt forum..og utifra det jeg har lest der + google, så har jeg tenkt at man må ha så og så mye karbohydrater. Og jeg kommer aldri til å spise så og så mye karbohydrater igjen, for kroppen blir jo totalt fucka:rolleyes:

Så nå kan jeg spise med god samvittighet, slik jeg har spist lenge, selv på periodisk faste. Frokost om ca 2 timer da:p

Men på periodisk faste bør en vel sørge for at måltidene er store nok. Jeg mener, jeg bør jo passe på sånn at jeg ikke ender opp med 3 små måltider som gir rundt 1000 kcal, det er jo alt for lite. Jeg ser på fitnessbloggen, de som spiser sånn som dette, de har jo veldig store måltider når de først spiser. Type 400 gram kjøtt, 300-600 gram grønnsaker/poteter..

Cyan sa for siden:

Jo, måltidene må jo være store nok, men å proppe i seg mat til det tyter ut av ørene bare for å gjøre det er det vel ikke noe poeng i? Regner med at de du hentyder til på fitnessbloggen har en mening med å spise såpass mye, type deffe eller diffe eller hva det nå heter (jeg har overhodet IKKE peiling på sånt altså :lol:). Det må vel gjelde det samme under IF som ellers skulle jeg tro, at man spiser til man er mett? Veldig mange på lavkarbo lever vel på denne måten når de følger sultsignalene sine, men uten å tenke på det som periodisk faste.

Photobscura sa for siden:

Periodisk faste er bra for mye. Jeg har praktisert det rett og slett for å få bukt på småspistheten min, jeg går ofte aaaalt for lenge uten å spise, det hindrer IF meg i, for jeg setter meg det største vinduet på 10 timer, og da rekker jeg ikke å bli skikkelig sulten, så lenge jeg holder meg til opplegget. :)

Opheliia sa for siden:

Haha, du mener deffe:p

Og jeg tenkte ikke på å spise så det tyter ut av ørene:p

Cyan sa for siden:

Og jeg har tenkt å bruke det av helt motsatt grunn, for å få bukt med storspistheten min. Jeg går nemlig mye småsulten fra frokost og frem mot lunsj uten at hverken størrelsen på frokost eller sammensetning ser ut til å ha noen betydning. Jeg mistenker at det er frokosten som sparker i gang denne fysenheta, så jeg håper at IF kan gi meg litt mer kontroll på dette :)

Rin sa for siden:

Jeg begynte på en måte å praktisere IF uten å ane at jeg gjorde det. :cool: Men mitt daglige spisemønster er... oljer (Udo's og cocosa) ca klokka 8, ett måltid ca klokka 12, og så ett måltid ca klokka 16 (akkompagnert av mer Udo's+cocosa). Dette mønsteret falt jeg inn i helt av meg selv, og kroppen min trives veldig godt med det. Jeg er ikke så striks at jeg nekter å spise et par skiver ost eller lignende hvis jeg blir sulten utpå kvelden, men dette skjer bare hvis dagen blir lengre enn vanlig, dvs om jeg av en eller annen grunn ikke får sove når jeg vil sove.

Camomilla sa for siden:

Jeg spiser klokka 11, et lite mellommåltid kl. 16 og middag ca 18-19. Dette gir meg et spisevindu på ca 8 timer :) Måltidene mine er store, mye protein og fett, men jeg tror likevel ikke jeg spiser mer enn om jeg hadde spist flere måltider. Noe av grunnen til at jeg falt inn i akkurat dette mønsteret er praktiske hensyn. Når jeg spiste frokost ble jeg ikke sulten igjen før i 13-tida. Etter en stor lunsj var jeg ikke klar for middag med familien i 17-18-tida. Og så var det litt stusselig å spise lunsj alene hver dag også :o Jeg har aldri vært noe frokostmenneske, så når jeg leste om Periodisk Faste i journalen til Nellie tenkte jeg at jeg kunne forsøke å kutte frokost. Det går kjempefint :D Dersom jeg har spist litt lite til middag dagen før blir jeg sulten tidligere på dagen. Da tar jeg meg en fløtekaffe, og så varer jeg til lunsj (og vel så det) :)

macadamia79 sa for siden:

Min erfaring (ifbm m leptin reset) er at hvis jeg spiser nok (50-60g) protein til frokost så blir jeg ikke fysen og klarer meg med en liten lunsj og middag og ikke noe annet.

Biologisk så vil dette gi hjernen signaler som fører til en nedjustering av appetitten. Men det var hardt å ikke småspise noe de første dagene - nå tenker jeg ikke på det :)
Edit: jeg er selvsagt ikke sulten på noe tidspunkt utenom før måltider.

Cyan sa for siden:

Jeg har en annen erfaring der altså. Jeg kan spise proteiner i bøtter og spann til frokost, og det resulterer bare i at jeg blir stappmett der og da. Etter en time blir jeg sulten igjen. Jeg småspiser stort sett ikke, men holder ut sulten/suget. Det suget jeg har i magen frem til lunsj er plagsom og jeg håper at IF kan gjøre sånn at det forsvinner. Men det kan jo være jeg bare forskyver det til etter lunsj istedenfor da :rolleyes:

taraquin sa for siden:

Ift IF og fordeling av næringsstoffer er dette mye opp til den enkelte. For en som bedriver mye eksplosiv\styrkeidrett som i større grad trenger større glykogenlagre for å yte ift det han\hun driver med vil nok ikke karbo i 30-40% sona være så dumt, jeg ligger vell der nå selv. Mens for andre vil jeg ikke tro det å kjøre mer strikt lavkarbo skal være noen fordel. Man har jo allerede fordelen ift insulinfølsomhet da, så ikke sikkert den forbedres ytterligere, samt at de som spiser seg såvidt over ketosegrensa kommer i ketose mot slutten av fasten, noe de kanskje ikke ville gjort uten faste.

For min og flere jeg vet om sin del passet det perfekt å begynne med dette, godt å slippe den forbanna frokosten som jeg alltid fikk høre var så bra, men bare gjorde meg kvalm og matlei. Nå koser jeg meg med maten rundt lunsjtiden og tar en tidlig kveldsmat og har det ypperlig, både ift overskudd og vekt :)

FredrikW sa for siden:

Jeg har aldri vært glad i frokost - alt i kjøleskapet ser ekkelt ut om morgenen. Sånn har jeg vært hele livet. Har av den grunn lagt meg på et IF-aktig opplegg, men på strikt LCHF, med maks 50 gram karbo i døgnet. Står jeg opp kl.07:00 er første måltid i 16-tiden. Spiser bare tre ganger om dagen, og som oftest trener jeg før første måltid (styrkeløft).

Hvis jeg f.eks. skal spise 4500 kcal en dag blir fordelingen omtrent slik:

Kl.16:00 - 1000 kcal
Kl.20:00 - 1500 kcal
Kl.23:00 - 2000 kcal

Liker å spise mest rett før sengetid, for da sover jeg best.

I forhold til styrketrening og IF uten karbohydrater har jeg ikke merket noen endring i maksstyrken, mens utholdenheten derimot har blitt bedre enn den var før i tiden da jeg spiste en del karbo.

halkatlala sa for siden:

jeg har også lyst til å prøve periodisk faste, men vet ikke om jeg klarer å droppe 2 krus kaffe med fløte til frokost :(
noe annet spiser jeg uansett ikke før i 12-13 tiden på dagen og middag i 16-17 tiden. småspising på kvelden skal ikke være et problem å kutte ut :)

Camomilla sa for siden:

Du må da vel ikke kutte ut frokostfløtekaffen din? Du kan jo bare skyve litt på tidspunktet for å innta den :p Evt. spise tidlig lunsj og heller ha fløtekaffen som mellommåltid? Dersom jeg har spist litt lite/magert til middag dagen før starter jeg også med fløtekaffe - gjerne i ti-tida. Spiser da lunsj som vanlig i ellevetida, og føler da at fløtekaffen på en måte inngår i dette måltidet. Det er viktig å spise nok mat - da slipper man å fyse og havne i fella med masse "unødvendige" mellommåltider og spising hele dagen :cool:

halkatlala sa for siden:

jeg blir under dyna til jeg kan inta kaffe. da må jeg også skyve litt på tidspunktet for når ungene begynner på skolen og bikkja må på tissetur :rolleyes:

Camomilla sa for siden:

Hehe, jeg ser at det kan bli problematisk :D Selv drikker jeg en dobbel svart kaffe i bilen på vei til jobb - uten den virker jeg ikke :ja: Men jeg ser ikke på svart kaffe som noe som skal inn i næringsregnskapet - bortsett fra en kickstart på oppvåkningen har den jo ingen næringsverdi :rolleyes: Litt annerledes når det er fløte i den - da får man jo plutselig både fett og litt karber, og det metter jo også.

Cyan sa for siden:

Jeg prøvde meg på periodisk faste i noen dager, men hadde ikke sjans så jeg dropper det. Om ikke annet lærte jeg meg at jeg faktisk er kjempesulten på morgenen og fysisk avhengig av frokost, det er ikke bare innbilning ;)

Chamomilla sa for siden:

Jeg fungerer også dårlig om jeg skal vente med å spise før lunsj-tider. Blir slapp og får tendenser til hodepine, så her blir det fortsatt litt frokost.

Avstår man fra vann også når man periodefaster?

Nei.

Chamomilla sa for siden:

Enda godt. :D

Hehe, ja. Faste handler kun om å avstå fra det som har energi/kalorier, og det har jo ikke vann i så måte. :) Jeg drikker sogar kaffe i fastetida. (Når jeg faster, da. Ikke vært så flink til det i det siste, men det går passe greit likevel, da målet mitt var å ikke gå for mye sulten).

Chamomilla sa for siden:

Jeg fikser nok ikke mye faste pr i dag (trøtt småbarnsmamma... ;) ), men det var fint å ha lest om det på MarksDailyApple-sidene for noen mnd siden for å få bekreftet at det faktisk er helt ok å skippe et måltid i ny og ne.

Opheliia sa for siden:

Ut ifra det jeg har lest på fitnessbloggen sitt forum, så inntar de fleste både vann og andre drikker før de spiser. Noen tar kaffe, andre pepsi max/sukkerfri-drikke osv..å avstå fra alt tror jeg ikke jeg ville klart:p

Nå har jeg ikke testa pf så veldig godt enda..jeg er litt treg. Men jeg skal, for jeg tror det funker veldig greit for meg, hvis jeg bare får måltidene store nok (jeg sliter faktisk med å få i meg nok mat:eek:..ligger på rundt 1200 kcal til dagen nå:o)

pjolle sa for siden:

Jeg er periodisk faster.. Spisevinduet mitt er 11-17.. Fungerer helt supert.. Vann og kaffe svart inngår ikke i periodisk faste og kan inntas hele døgnet:) periodisk faste er genialt.. Jeg lever også etter lchf og ketogent.. Dette er over middels samførlig

Lich sa for siden:

Men jeg tror ikke helt jeg forstår hvorfor....
Hva er det for noen store fordeler man oppnår ved å spise i løpet av færre timer ?

Camomilla sa for siden:

Jeg tror man rett og slett forlenger den ketogene perioden kroppen kommer inn i når den faster - uten å måtte avstå fra mat i dagesvis. Når vi sover kommer vi jo ofte i ketose - og venter man med f.eks. frokost vil man forlenge tiden man tærer av eget fett til drivstoff. Hvis man i tillegg starter fasteperioden tidligere (jeg spiste lenge fra kl. 11-19), blir det mange timer der kroppen nyttiggjør seg av opplagsnæringen ;)

Lich sa for siden:

Så klart, det høres helt logisk ut når du sier det slik:) takk for forklaring.

smgj sa for siden:

Det kan også virke som at periodisk faste er fordelaktig for insulinsensitiviteten, uavhengig av total mengde kalorier gjennom døgnet. :)

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har det på samme måte, det første måltidet starter sultfølelsen virker det som. Kan sitte og spise masse egg og bacon til frokost, men er sulten som en ulv etter få timer og måker dermed nedpå en alt for stor lunch, sto middag og snacks innimellom.

De gangene jeg har prøvd meg på IF har jeg hatt spisevindu mellom 11-19, sånn ca og har da hatt rundt 3 solide måltider. Funker for meg og jeg går ikke rundt med den der fyse, har lyst på, sultfølelsen hele tiden. Når jeg klarer å gjennomføre dette klarer jeg som oftest og holde kaloriene nede også.

Cyan sa for siden:

Jeg kan jo avsløre at IF definitivt ikke var min greie :p Ble bare enda mer sulten av det og fungerte rett og slett ikke, så jeg er nok en av dem som må ha frokost.

senka sa for siden:

Jeg har alltid spist sånn uten å vite det :) med spisevindu 16-17 timer
og trives så godt med det ;)

Har du et spisevindu på 16-17 timer, så er det ikke periodisk faste du driver med. ;) Om du derimot har en fasteperiode på 16-17 timer, så stemmer det nok bedre. :)

senka sa for siden:

Hahaha jeg skrev feil det var fastevindu :D
Takk Photo :):)

Chamomilla sa for siden:

Jeg trenger som regel frokost og når jeg spiser to egg med godt med smør så kan jeg gå til langt over lunsj-tid før jeg spiser igjen, gjerne i 2-3-tiden.

Jeg får heller fysingen utpå kvelden - og etter litt logging (har nettopp begynt med MyNetDiary - veldig brukervennlig og med en del norske matvarer lagt inn av andre brukere) har jeg sett at kalori-inntaket har vært såpass lavt at det kan forklare fysingen. Har gjerne vært 1000-1300 kalorier.. I går kveld fylte jeg på med en liten bit omelett - rester fra middag (stekt i masse smør og med en del revet ost) og litt kokosolje. Dermed ble det null sjokolade og kakao og slikt som jeg gjerne ender opp med.
I morges hadde jeg vondt i magen, følte ikke egentlig sult, men det hjalp betraktelig med mat - jeg kunne IKKE ventet til f.eks. kl 11, så vi er nok forskjellige. Men klart - hvor mye og når man spiste dagen før spiller sikkert inn. Egg hele dagen i går - det gjør meg mer sulten enn om jeg skulle spist kjøtt.

For meg er logging av maten av og til gull verdt. Veldig lenge siden jeg gjorde det sist. Det sitter litt lengre inne å ta den sjokoladebiten eller spise det wasa-knekkebrødet eller hva det nå måtte være når jeg ser svart på hvitt hva hver matvare utgjør.

TrillTrall sa for siden:

Periodisk faste hadde nok ikke fungert for meg - jeg hadde garantert blitt så opphengt i klokka at jeg hadde spist som en gal like før spisevinduet "lukkes" for å holde til det "åpnes" igjen selv om jeg ikke hadde vært spesielt sulten og ikke klart å tenke på annet frem til jeg hadde hatt "lov" til å spise igjen.

Men for de det fungere for er det sikkert flott. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.