< Tilbake til oversikten

Slapp og mo i knærne

JamesBond sa for siden:

Jeg har nå gått på lavkarbo siden i vår, altså ca 5 måneder, men sliter fortsatt med at jeg tidvis blir svært slapp helt uten energi. Skulle ikke dette gått over nå etter så lang tid? Trener 2-3 ganger pr uke kickboxing og hard styrke. Savner energien og overskuddet jeg hadde før. Får også en del leggkramper etter trening jeg ikke hadde før.

:confused:

Charlott sa for siden:

Tar du noen tilskudd da? Hvordan ser en vanlig dagsmeny? Får du i deg nok fett om du ligger lavt på karbohydratene?

Newstart sa for siden:

Hvor mye karbo ligger du på da?
Får du i deg nok fett? Siden du har kramper, får du i deg nok vitaminer og mineraler? Kanskje magnesium tilskudd kan hjelpe.:)

Husker du på å drikke nok vann? Kanskje du bør øke bittelitt karboene på grunn av trening....

JamesBond sa for siden:

Jeg spiser ikke frokost men daglig lunch (flott kantine på jobben) med oster, røket fisk, salater, avokado og egg. Middager har kanskje litt lite fett innimellom (kokte grønsaker + kjøtt/fisk) men spiser ofte og mye fet røkt fisk på jobb. Spiser relativt mye lavkarbo/selvbakte knekkebrød med gode oster til kvelds. ikke mye frukt, men mye grønsaker. Tar ingen tilskudd.

Ravna sa for siden:

Jeg trener hard spinning og styrke 3-4 ganger i uka og er avhengig av å ta magnesium, ellers så får jeg kramper!
Kanskje du kan lage en saus til middagen, eller ha smør på de kokte grønnsakene, for å få litt mer fett i deg, siden du trener så hardt :)

JamesBond sa for siden:

Takk for raske svar :-)
Har hørt at magnesium skal hjelp ja, så jeg skal prøve det. Hver dag eller bare før/etter trening? Lurer også på om jeg kanskje har lavt blodtrykk. kan man få det at lavkarobdiett? Er neste besvimelsen nær etter harde treningsøkter, men trenigene er ikke verre enn før jeg skiftet diett.

Nerthus sa for siden:

Utifra det du skriver spiser du kanskje for LITE mat? For lite proteiner, for lite kh og for lite fett?

Er du normalvektig?

Så mye som du trener bør du spise ca 1.5 g protein pr kilo kroppsvekt pr dag (husk at 100g biff bare har rundt 20g protein). Med så lite kh burde også fettinntaket kanskje vært høyere, men det er litt vanskelig og se utifra det du skriver.

Sjekk at du spiser nok proteiner i forhold til at du trener så mye. Du kan like gjerne sjekke om du spiser nok KALORIER i forhold til aktivitetsnivået ditt :) (www.diett.no er en fin hjelp)

Når du har fått avklart dette, anbefaler jeg at du prøver en mnd eller to (minst) på ketolysetablettene siden de er tilpasset et ketogent kosthold. Magnesium kan du godt spise opptil 600 mg (håper det ble rett hehe) pr dag, ta de gjerne på kveldstid.

Fungerer ikke noe av dette optimalt etter noen mnd, kan du kanskje eksperimentere med og spise litt mer kh for å se om kroppen din da fungerer mer optimalt. IKke alle er superenergiske på ketogent kosthold, noen må faktisk spise en del mer kh :)

JamesBond sa for siden:

For lite mat? Jeg spiser stooore porsjoner, men kanskje du har rett i at jeg spiser feil. Jeg er kvinne, 52 år, 169 cm og 60kg (JamesBond fordi jeg er stor fan :->). Jeg spiser ikke lavkarbo for å gå ned i vekt, men fordi det virker sundt og fornuftig. Har ikke vært syk sider siden jeg endret diett, og pollenallergi samt noen matallergi er vesentlig redusert.

Ruth-Elin sa for siden:

Kansje det er bedre og minke porsjonene og helder spise flere måltider;)

Nerthus sa for siden:

Da synes jeg ikke du skal spise MINDRE - sjekk bare at du får i deg nok proteiner og fett :) JamesBond nicket og all treningen lurte meg litt der til å tro at du var av hankjønn ;)

Charlott sa for siden:

For meg er det ikke mengden mat som er det vesentlige, men næringsfordelinga. Forsøk å legg inn noen dagsmenyer på feks diett.no, og se hvordan fordelinga er :)

Ravna sa for siden:

Tar magnesium hver dag, de dagene jeg trener tar jeg 300 mg morgen og kveld, de andre bare 300 mg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.