< Tilbake til oversikten

Har dere opplevd dette?

Newstart sa for siden:

Jeg ligger vel nokså lavt i karboene til tider (lavt for south beach dietten å være å ikke ketolyse generellt). Spiser masse grønnsaker og løk og klarer meg med det. Men noe som er så veldig rart. Hvis jeg en dag eller en periode spiser mindre mat, mindre karbo så blir humøret mitt dårlig. Jeg som er kjent for mitt gode humør blir skikkelig irritert. Da blir jeg småhissig og irritert for den minste ting. Jeg bruker ikke være sånn jeg.
MEN hvis jeg spiser litt karbo så blir humøret bra igjen. Alt er fantastisk og rosenrødt. Energien er på topp og jeg rydder huset på null komma niks. Sure unger bryr meg ikke. Da bare smiler jeg.:confused:
Det virker faktisk som at hvis jeg når en magisk karbo grense så skjer dette her. Har noen av dere det på samme måten? :rolleyes:

Jeg syns det er vanskelig å treffe den grensen hele tiden. For dagene og lystene er forskjellig så det varierer jo litt hvor mye jeg inntar liksom. Men jeg merker fort på humøret at her kan jeg spise litt mer. Syns det er litt nifst jeg. Nesten som en rus. Ingenting påvirker meg og alt er bare fryd.

Det kan vel ikke ha noe med blodsukkeret å gjøre, for jeg kan spise masse mat men ingen effekt. Tilfører jeg litt karbo så skjer det.

langaard sa for siden:

Er du muligens en smule sukkeravhengig?:rolleyes:

Carisma sa for siden:

Men den maten du spiser, er det av typen som påvirker blodsukkeret da?
South beach er vel lav på fett og karber? Tror du kan oppleve dette om du tiløerer fett også. Hovedsaklig er det fordi kroppen trenger energi, og når den hverken får fett eller karber blir du sliten og hissig.

Lulla84 sa for siden:

Jeg spiser ikke så mye karber, men har et ganske greit fett inntak, og det er fette som gir meg energien, og humøret er ganske greit. Kanskje øke fettnivåret ditt, for å få energien derifra i steden for karber?

Newstart sa for siden:

Spiser masse fett jeg. Så det er ikke det.

Okie sa for siden:

Jeg skjønner hva du mener. Litt løk eller champignon noen nøtter. Hjelper det. Eller så velger jeg en grønnsak til middag som innholder mer.

KarMa40 sa for siden:

Jeg kjenner i hvert fall tydelig forskjell på om jeg brenner karber eller fett. Ikke at humøret er bedre, bare annerledes.

Og jeg spiser litt halvhjertet lavkarbo, frem til babydags. (Når som helst håper jeg)

Bestemamma sa for siden:

Karber gjør en lykkelig (eller i det minste i humør), ingen hemmelighet det vel.....:D

Carisma sa for siden:

Ikke på ordentlig. karber gjør hvertfall meg manisk og så deprimert etterpå.

Lulla84 sa for siden:

Samme her ..

Kula sa for siden:

En stoffmisbruker opplever også en sterk lykkefølelse etter at skuddet er satt.

smgj sa for siden:

Jeg tviler vel på at det er karbohydrateufori det er snakk om hvis det er karbohydrater fra grønnsaker du får i deg. ;)

Derimot er det velkjent at ikke alle trives med helt minimalt med karbohydrater. Dersom du opponår ønsket vekt og det er sunne (langsomme) karbohydrater som du tåler og spiser så synes jeg du skal ta det til etterretning og fortsette med det. (Om det derimot er sjokolade-, sukker og hvetemelkarbohydrater hadde jeg nok forsøkt å venne meg av.)

Bestemamma sa for siden:

Hem, den var vel noe tvilsom....:p

Nei, jeg holder på mitt...er i mye bedre humør etter at jeg økte litt på med karbene...:D

Mulig jeg har sagt det før, men det kan ha en sammenheng med at jeg er ferdigslanket og ikke har noe fett å tære på som kan gi meg noe overskudd i humør og libido...Det kan være derfor jeg måtte øke på med litt karber for å bli rolig om kvelden/natten og stabil i humør om dagen.....

Newstart sa for siden:

Tusen takk for svar folkens. Ja dere er inne på noe alle sammen. Hvis dere forstår meg riktig. Er ikke så lett å forklare hva jeg mener.
Jeg er flink å tilføre fett for man kan jo ikke kutte både karbo og fett.
Energi har jeg masse av stort sett hele tiden. MEN når jeg havner litt for lavt på karboene så blir jeg rett og slett litt hissig. Som bestemamma også sier så gjør karbo deg lykkelig hehe, men dette er jo når jeg ligger kjempe lavt så jeg er vel en av dem som ikke egner seg å gå så lavt ned kanskje. Jeg blir sliten i hele meg på en måte. Men hvis jeg for eks tilfører mer blomkål, løk eller en rute med mørk sjokolade så forandrer hjernen seg. Der er et magisk punkt der altså.
Og det er det magiske punktet jeg lurer på om noen andre også opplever. :)

Okie sa for siden:

Jepp. Akkurat det jeg mente :) den fins og jeg ærlig innerømmer at om det blir ille her så koser jeg meg med en rute mørk sjololade...

Newstart sa for siden:

:DSamme her:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.