< Tilbake til oversikten

Bekymret

Jorkla sa for siden:

Hei dere..

Jeg må bare poste ett innlegg. Jeg vet at man ikke skal telle kcal, når man er på lavkarbo. Saken er at jeg loggfører det jeg spiser på diett.no. Der kommer også antall kcal opp pr. dag, jeg er redd jeg er ikke får i meg nok mat.. gjennomsnittet siste uke var på 1350kcal og 3,7g karbo. Det jeg lurer på og grunnen til at jeg er bekymret er fordi, om jeg får i meg for lite karbohydrater så kan vel det gå utover hjernen?? Altså, resten av kroppen klarer jo å leve på ketoner (ellerhva det heter) men hjernen må ha rene karbohydrater?? Er dette riktig??? Og hvis man får i seg for lite kcal, tror vel kroppen det er nød, og setter ned forbrenning??? - eller er det bare "høykarbopropaganda" jeg kommer med nå???

HJÆLP!

nellie sa for siden:

Du kan nok spise mer generellt, men nei. Hjernen din tar nok ikke skade av så lite karbohydrater. Glukosen hjernen trenger lager den uavhengig av hvor mye karbohydrater du spiser.

lucifine sa for siden:

Litt på kanten av spørsmålet ditt, men syntes du lå veldig lavt når det gjaldt kh. Kanskje du brude pøse på litt med noen grønnsaker?

Kitt sa for siden:

Atte du, du vet godt at du som mann bør ligge på ca 20 karber for å få i deg nok vitaminer og mineraler fra grønnsaker! vifter med pekefingere
Ville vært mye mer bekymret for det enn om hjernen tar skade! Den klarer seg da alltids!;)

Nerthus sa for siden:

Enig med Kitt, i tillegg er 1350 kalorier for en mann på 23 år aaaaaaltfor lite mat - selv om du ikke skulle være særlig aktiv...

SPIS MER MAT - og ikke minst GRØNNSAKER!

Jorkla sa for siden:

legger seg flat og begynner å spise mer grønnsaker

Takk for svar alle sammen, kaster bekymringene til side!!

Gerd sa for siden:

Helt enig med de andre her.

Husk at ketolysekuren ikke er om å gjøre å spise så lite karber som mulig ( som det står i filosofiboksen din ;))
Man skal ha i seg næring :ja:

Hiv bekymringene ut, og inn med grønnsakene :D

plastbox sa for siden:

Enig med resten, grønnsaker er bra både for næringsinnhold og variasjon! Om du skulle lure på dette med sukker kan du jo lese om Glukoneogenese (den engelske versjonen er mye mer detaljert), prosessen der leveren produserer all glukosen kroppen trenger. På høykarbo-kost er dette rundt 150g om dagen, men når man tilvennes ketoner synker det så lavt som ~70g om dagen. Er forøvrig der dr. Wolfgang Lutz henter sin begrensning på 72g om dagen fra. Ingen vits å tilføre mer enn akkurat det kroppen behøver, og om du så spiser null karbo (alá Skaldeman) vil du fortsatt ikke lide noen nød.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.