< Tilbake til oversikten

Trenger litt menyhjelp

BenteR sa for siden:

Min diabetes forandrer seg stadig, og jeg holder på å bli sprø:mad:
Spiser jeg mer enn 7-8 karber i måltidet, så flyr blodsukkeret høyt opp og er høyt en god time, før insulinen endelig tvinger det ned igjen, og da faller det farlig lavt:mad: Setter den hurtigvirkende NovoRapiden en god time før jeg spiser, i håp om at den skal gjøre jobben sin.
Må visst vente enda halvannen uke med å få skikkelig legehjelp, og diasykepleieren sier jeg må prate med lege før jeg får skifte insulinmerke:mad:
Prøver å spise flere småmåltid for å jevne det ut, men nå har jeg de siste dagene ligget mellom 12 og 20 karber i døgnet, og så lavt trives ikke kroppen min i det hele tatt.
Jeg spiser nå seks måltider til dagen, men problemet mitt er at jeg ikke får i meg nok karber. Vil helst ligge på rundt 7 karber pr. måltid. Ender altfor ofte opp med salater, omeletter, kjøtt, kokt egg, ost, etc der karbene er bortimot 0. Fløte i kaffien og fløte i sauser og salater gir litt, og til middagen spiser jeg alltid grønnsaker, så det måltidet er ikke problemet.
Skal jo aller helst ikke gå konk heller, så jeg prøver å tenke ut smakfulle, rimelige og rett sammensatte måltider med ca 6-7 karber.
Noen tips?
:hjelp:

Nerthus sa for siden:

Hva med og legge til litt grønnsaker til andre måltid med litt mer karbohydrater i? En klementin har feks også ca 4 g kh i seg. Kanskje litt bønner til morgenegget? Litt havregrøt?

Du er ikke den eneste som det blir litt sånn enten veldig lite eller veldig mye kh. Sett deg inn i hvilke matvarer som har litt mer kh enn 5 g kh pr 100 g og se om du finner noe som faller naturlig inn i kosten din?

Hold oss gjerne oppdatert om hvordan du gjør det - jeg er sikker på at flere vil ha nytte av det du finner utav!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.