Dette var en "høydare" på smak, å men jeg har savna engelske muffins. Har prøvd en oppskrift med kokosmel, den lignet ikke i smak syns jeg. Her kommer oppskriften, lettvindt og fort gjort også
1 1/2 ss. smør (40 gr) = 0,4 karb.
1 stort egg (60 gr.) = ca. 1 karb. (?)
3 ss. mandelmel (22 gram) regner ut fra mandelmel 4,5 karb/100gr) = 0,9 karb.
1/2 ts. havrekli (fås på Meny og kanskje Ica) umulig å måle, er så lite = 0
1/8 ts. bakepulver (umulig å måle er så lite) =0
Smelt smør i microen i en rund passe liten skål, evt. krus med flat bunn
Visp egg til jevnt, med gaffel
Ha i det andre, og visp til jevnt
Så blandes det i smøret, og røres jevnt
Inn i micro 2 min.
Skjær i to, kan evt. ristes lett i tørr panne (ikke i brødrister, d ble vel fett nedi der :), dersom du ønsker ristet
Herlige med smør, splenda og kanel på når den er varm.
Skal være 2,3 karb. i denne. Fant den og oversatte fra buttoni.wordpress.com
Til Mortil1: Engelske muffins var noe jeg smakte i Amerika. Det var knallgodt! Det så ut som boller trykt flate på begge sider, men mer mat i. Vi pleide å dele de i to (som når deler kake for å fylles). Vi hadde de i brødrister, men smør/sukker/kanel på... De solgte de ferdige i Amerika, men i Norge selges de ikke desverre. De er herlige når som helst på døgnet, men ypperlige til frokost eller når du får lyst på noe søtt :)
Til JanneBL: Beklager jeg hadde skrevet feil, det skal være havrekli (istedet for havrefiber) - har nå rettet det i oppskriften, takket være spørsmålet ditt :) Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å bytte ut noe. Jeg har prøvd andre oppskrifter som skulle vær E.M, men de har desverre vært veldig annerledes på smak.
Har også smakt på engelske muffins. God forklaring at dei er litt meir flate bollar, og så er dei mindre søte enn bollar, dei eg har smakt i alle fall! :)
du vet "orginalen" in U.S. er knall, men denne oppskriften var jeg godt fornøyd med...Den ble en virkelig god erstatning for meg, skal lage det ofte :p Har lett med "lys og lykter" lenge... drømte om E.M. Neste gang vil jeg prøve å riste dem, enten i brødrister, eller på panne- så tenker jeg de blir ennå mer like. I dag var jeg bare for hol:p
Jeg skrev bare av det hun som hadde lagt ut oppskrift sa (USA), men jeg er enig med deg Echo, det kan nok ikke være så mye... skal se om jeg får regna på det, men nå må jeg avgårde... ser på det senere
Har regnet sammen som best jeg kan, og rettet i orginalen ;) Jippi !!!! var bare 2,3 karb. i en muffins ! :D Nå skal det mangedobbel porsjon til valget :) Skal tørke støv av brødristeren og nyyyyyyyyte ;)
NB prøvde nettopp brødristeren.. obs... ble vel fett nedi der, siden muffinensene er så fete.. på alle måter ;) best å riste i tørr stekepanne, tror jeg :)
Spiseskjeer kjøpt in U.S, så de er nok litt ekstra digre Echo :D, som alt annet "over there" :) + jeg tok nok ss med litt hau på ja ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.