Prøvde ut denne oppskriften igår, og de var kjempegode ! Og ganske grei å lage også.
Passer fint enten som siderett, eller som snacks eller tapasrett, gjerne med en rømmedip til :)
Squash polpette
til ca 40 små boller
2 ss olivenolje
3 medium grønne squash, revet
1 -2 hvitløkfedd, revet
skall av 1/2 sitron
1 egg
en nevet revet cheddarost ( eller annet litt sterk ost )
1 mozzarella ost, skjært i små terninger
50 gr pofiber
1 ss flatpersille, hakket
pepper / salt
Riv squashen og press ut så mye vann som mulig
Varm oljen i en panne og fres squash og hvitløk på medium varme i ca 10 min. Det skal ikke bli brunt, bare freses mykt og fjerne resten av fuktigheten. Avkjøles.
Tilsett resten av ingrediensene og bland sammen til en formbar masse.
Lag valnøttstore boller og sett dem på pakepapir på stekeplate.
Stekes i ca 15 min på 200 grader
De blir ganske lys gyldne, sjekk undersida slik at de ikke blir for stekt under.
Jeg brukte dem som kveldssnack / fingermat når jeg hadde venninnebesøk :)
I original oppskrifta stod det brødsmuler, så jeg erstattet det med pofiber ( som er et lavkarbo potetfiber, brukes mye i glutenfritt bakst ) Du finner det blant glutenfri produktene i de fleste butikker.
Mmm, høres godt ut. Er det ikke et godt tips å bruke Tines sin ferdigrevet ost med blanding i, er litt lat, så kjøper ofte revet ost, selv om det er dyrt:o
Det kan du garantert :) digger parmesan sjæl jeg ;) men da bør du kanskje revurdere mengden siden parmesan smaker mer en cheddar, eller blande ostetypene :)
Dette meste er lov innen matlaging, og plutselig en dag finner du noe som bare smaker knall ! ( eller skikkelig vondt :P har prøvd det også......, den gangen jeg syntes det var en god idè å blande mais og kirsebær.... eehmmm, kan umulig vært sinnsfrisk i det øyeblikket )
Hvordan river du squashen ? Rives den sånn at det nesten blir litt sånn grøt aktig ? Eller river du den som når man river ost ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.