< Tilbake til oversikten

Ang. kalium

Bissen sa for siden:

Jeg startet med lavkarbo for 3 uker siden, mine erfaringer så langt er helt fantastisk. Jeg startet med dette pga at jeg først og fremst ville ned i vekt, men var veldig skeptisk da jeg har hatt høyt blodtrykk og går på medisiner for dette.
Mitt høye blodtrykk er det ingen som skjønner seg på, det ble oppdaget for alvor var jeg gravid med 1. mann og var godt trent og normalvektig, heller tynn. Jeg har blitt undersøkt for eventuelle underliggende årsaker, men de har ikke funnet noen.

Etter å ha lest og satt meg inn i lavkarbo så håper jeg nå å kunne slutte med blodtrykksmedisin på sikt...det ville vært fantastisk.

MEN, min bekymring er at jeg ser at jeg har vanskelig for å få i meg nok kalium, legger inn på diett.no.
Jeg har tenkt på å kjøpe tilskudd, men når jeg sjekker på felleskatalogens sider og DRUID(interaksjoner) kommer det en varseltrekant med fare for hyperkalemi når jeg legger inn de medisinene jeg bruker og kalium.
Er dette egentlig reellt når jeg ikke får i meg nok via kost?
Jeg spiser brokkoli, tomat, nøtter og spinat hver dag men kommer ikke opp i mer enn ca 40 %

Jeg vet at dette er ett litt spesielt spørmål ,og kanskje burde ta dette til legen, men prøver alikevel.

Kitt sa for siden:

Kalium er jo knyttet til hjertets ytelsesevne, så BT- medisiner og kalium- tilskudd bør man ikke tulle med, nei!
Høyt kalium er verre enn lavt.
Har du noen gang fått påvist lavt kalium, da?

Yrla sa for siden:

Det jeg vet er at kaliumtabletter har svært lav dose (100 mg pr tabl.)så jeg skjønner ikke at de kan skade, men sikkert lurt å ta det opp med legen.

nellie sa for siden:

Jeg stemmer for legen:) Evt send en PM til Torkil her inne og hør hva han sier først:)

Bissen sa for siden:

Takk for svar. Ja jeg tenker også at jeg bør ta dette med legen, den ene av medisnene er også vanndrivene så jeg tenker det er viktig at jeg får nok kalium. Hva er PM? Privat melding?

Kanutten sa for siden:

Ta heller kontakt med fastlegen din og be om å få sjekket elektrolyttene. Da vil du få beskjed om du må ta tilskudd eller ikke.

Banan er faktisk en megabra kilde til kalium. Jeg går selv på kalium, og hvis jeg er ute og ikke har tilgang til kalium og jeg kjenner at jeg burde ha hatt det så spiser jeg en banan.

Yrla sa for siden:

Enig i dette, med unntak av bananforslaget:) Det er så mye karbo i den. Det er mange andre matvarer man kan velge.

Kanutten sa for siden:

Hvis man har opplevd konsekvensene av for lavt kalium så teller man ikke på karbene hvis man kjenner at man MÅ ha kalium. :o Banan vet jeg virker fort og kjapt. Det er ca 400 mg kalium pr hundre gram banan og 18 karber. Så spiser jeg 100 gram så er det nok til at kroppen roer seg og jeg er fremdeles på lavkarbo.

Torkil sa for siden:

:)Hei
Du har kanskje høyt blodtrykk ??? Be om 24 timers blodtrykksmåling når du er ferdig slanket, min erfaring at de fleste da IKKE har høyt blodtrykk. De tilhører de 20% av befolkningen som har "white coat hypertyention".
Ketolysetablettene inneholder jo kalium. Atacand KAN medfører høyt kalium, men det har jo ikke skjedd for deg, så ikke vær bekymret. Brk seltin som anbefalt i boken og ikke tenk på dette. Skulle du få hjertebank eller bli slapp kan legen med en enkel prøve sjekke kaliuminnholdet.
Drkk mineralvann.
Vennlig Hilsen
Torkil

blæbær sa for siden:

Hvordan klarer ni at kjenne at nå trenger kroppen min kalium?? Er det noen spesielle bivirkninger ni får da ? Har tenkt lite på dette med at jeg ikke spiser grovt brød nå, er det noen vitaminer som jeg kan komme til at mangle??? liker ikke at ta kosttilskudd, vi ha det fra maten.. noen anbefalninger? tacksam for tips.

Kanutten sa for siden:

Jeg kjente det ved prikkinger i armer, hjertebank, følelse av lammelse og slapphet. Hver gang jeg hadde disse symptomene fikk jeg sjekket kaliumen hos fastlegen og hver gang viste det seg at jeg hadde for lite kalium. Jeg går derfor på kaliumtilskudd.

Både mandler og hasselnøtter inneholder mye kalium, 700-800 mg pr 100 gram. Og begge ligger mellom 6-7 karber pr 100 gram.

TrillTrall sa for siden:

Hva slags hjertebank? Jeg får innimellom en kraftig hjertebank, så kraftig at det er godt synlig for hele overkroppen dirrer (!) og det er synlig utenpå brystkassen (etter min mening i alle fall). Det gir seg etter 2-5 min og jeg har ikke noe ubehag utover det. Er ikke i ketose, men spiser for tiden ca. 40-70 g kh pr. dag. Tar ikke kosttilskudd utover 2-3 omega3-kapsler om dagen. Kan dette være kalium-mangel-hjertebank?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.