Det har vært skrevet mange tråder om ulike sukkeralkoholer etc. Jeg lurer på om noen vet: dersom jeg måler blodsukkeret mitt, spiser en atkins bar, og måler igjen etter 1 time, og blodsukkeret ikke har steget særlig. Betyr det da at jeg er en av de som tar opp lite maltitol og vektnedganagen min vil ikke påvirkes av å spise såkalte "sukkerfrie" produkter med maltitol. Eller, er det andre ting en blodsukkeret som bør måles for å sjekke matitolets påvirkning?
Det er jo blodsukkerpåvirkningen som evnt gir insulinutskillelse, og det er jo det vi ikke vil ha, vi som lever lavkarbo!
Dersom du måler, spiser en bar og så måler hvert 20 min i 2 timer vil du se innvirkningen baren har på blodsukkeret ditt og om bls evnt er tilbake til normalen etter 2 timer!
Jeg har prøvd noe liknende og har ingen bls- stigning hverken av maltitol eller aspartam!
Dette vi jeg sjekke men er usikker på når på døgnet er det best å teste. Skal jeg kansje gjøre det i morgen tidlig (søndagsmorgen:)) før jeg har spist noe annet? Spise godteri til frokost og måle to kommende timer?
Er nemlig sikker på at maltitol i "svenskegodteriene" ga meg par kilo på noen dager, uten at jeg spiste mye av de heller. Har levd ca 1 år i ketose med ca 15 karber/dag og forandret ikke matvanene i disse dagene, vekten bare skjøt i været. Kommer ikke på andre fornuftige grunner for vektøkning? Kan kroppen min ha "vennet seg" til lite karber og tåer ingen utskeielser? Var så happy for lettvinte godteriene....gode var de også:)
Du kan teste når som helst. Det er ikke fastende verdier du vil vite, men effekten av akkurat det godteriet!
Ikke drikk eller røyk eller tygg tyggis eller noe som helst i løpet av de 2 timene du måler, så ser du fint om det har hatt noen effekt eller ikke!
Har akkurat spist middag med lite karber, er det ikke lurt å vente til andre ting ikke kan påvirke? Middagen får jo litt påvirkning på blodsukkeret? Hadde diabetes 2 som jeg nå er kvitt.
Man kan bli symptomfri, men ikke kvitt diabetes2! ;)
Du bør jo spise en slik bar som et måltid, det er jo liksom det den er ment som. Da er det jo heller ingen tvil om at en evnt bls- stigning kommer fra akkurat den baren!
Bruker ikke medisiner lenger, derfor mener jeg at jeg er kvitt den:)
Nå er det par timer siden middagen og skal jeg måle meg og spise en del av godteriene. Har ikke brukt noe av de som måltider men som kos.
Blir spennende å se resultatene....)
Resultatet ble veldig klart. Etter å ha spist 1stk atkinsbarre, 3 ruter cavalier-sjokolade, 5 stk sukkerfrie "hodeskaller" og 2 sukkerfrie, myke toffee-karameller. Nydelig godt alt sammen og alt er søtet med MALTITOL. Målte blodsukkeret:
før jeg spiste godteriet: 5.1,
etter 25min:6.8,
etter 50min 8.0,
etter 100min 7.7,
etter 3 timer er blodsukkeret 6.1 og magen forbereder seg til atomkrig...
Falt selvfløgelig også ut av ketose.
Blodsukkerstigning= maltitol blir tatt opp i blodet og produksjon av insulin, dvs maltitol kunne like godt vært sukker....
Viser ikke dette helt klart at maltitol er ikke "trygg"? Min vektoppgang siste dagene er kun pga maltitol. Lever med kosthold 15 karber/dag og riktig balanse fett/proteiner. Har hatt samme kosthold i over 1 år. Trives med lavkarbo og har hittil laget "søtkosen" selv av bær, fløte, cc, kakao etc og søtet med sukrin, stevia eller flytende natreen. Nå fikk jeg overtalt meg selv til å prøve maltitol-godteriene i noen dager... og vekten skjøt i været!
Heretter holder jeg meg garantert unna maltitol!!!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.